ruin met hengstemanieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

ruin met hengstemanieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:23

mijn irishcob ruin heeft hengstemanieren.

Hij is getest geweest en is geen klophengst.

Toen ik hem had gekocht moest ik heel erg hard zijn en hem goed op zijn plaats zetten met hulp van andere want ik had een ruin gekocht en geen hengst. Dit alles is heel goed verlopen en ik had een irish cob die van uit het niets op één jaar dressuur kan lopen, lange afstandswandelingen kan maken, crossen, enkel en dubbelspan en meekan naar keuringen waar zijn hengstemanieren van pas komen om te lopen voor de keurmeester.
Hij was getraind tot op wedstrijdnivo één maand voor de wedstrijd ging het niet meer. Dominant naar mij en iedereen, tijdens het longeren steigeren en voorbenen uitgooien, bokken, mij omver lopen, in de koets bokken, zijn dubbelspan partner constant bijten en spanning in het span zorgt voor veel problemen. Het is heel jammer dat een prachtig span die meer dan 500 uren samen heeft gelopen het van dag op dag niet meer kan.
Als ik mijn verhaal doe aan onze trainer en lesgever dan zeggen ze dat hij dus overwerkt is en de prestatie druk niet meer aankan en zijn dominante rol en hengstemanieren doen daar een schepje bovenop omdat het in zijn karakter ligt. Nu hij zich ergerd aan alles en nog iets zijn zijn hengstemanieren niet meer onder controle te houden.
Gisterenavond nog op de vanne naar zijn dubbelspanpartner willen steigeren en kappen zo ruiken en zijn nek krullen en blasen zoas een hengst dit doet. Hij is gewoon van erbij te zijn en plots doet hij zo heel erg vervelend. Ook als ik hem gistern uit zijn stal wou nemen is hij normaal wel rustig maar toen ging hij echt tekeer als een hengst naar de merries die in hun stal stonden het is hem niet gelukt van ernaartoe te gaan maar hij stond wel goed te dansen en te roepen.

Ik weet het zelf nie goed meer want ik heb geen ervaring met echte hengsten.

Mijn trainer wist mij ook te vertellen dat ik mijn paard veel te graag zie en teveel bezig ben met hem dat ik hem meer moet negeren. Ik ben niet graag heel streng en constant moeten tikken geven enzo. Maar ik denk dat ik ga moeten hem behandelen als een hengst en niets meer toelaten.

HELP

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:38

Oei wat minder zeg! Wij hebben zelf een tijd hengsten op stal gehad nu nog maar 1 ; ik vond het super om met zulke machtige en krachtige paarden te werken en trainen, maar inderdaad is het ietsje minder als je juist GEEN hengst hebt maar wel het idee hebt dat je met een hengst onder je kont rijd.

Mijn advies is; hem zijn gang laten gaan.. laat hem maar bulderen naar die merries, laat hem maar gek doen, maar je mag hem gerust een keer op zijn donder geven als hij echt iets doet waar jij het totaal niet mee eens bent! Best dat zijn karakter zo is.. maar hij moet acsepteren dat JIJ zijn baas bent en HIJ niet jou baas, je moet controle over je paard hebben; maar ga niet toegeven in zijn gedrag; die hengstenkuren zijn er nu omdat hij zo denkt de baas te kunnen zijn, dus NIET AAN TOEGEVEN wanneer je dit wel doet dringt het bij hem alleen maar door van : O wanneer ik mijn streken zo laat zien, en me maar heel stoer gedraag..raken ze wel onder de indruk van me! Nou niet dus.. Nog 1 tip : Tolereer zijn hengstengedrag al HELEMAAL onder het zadel niet, ik weet hoe SOMMIGE hengsten onder het zadel kunnen zijn en als je er geen ervaring mee hebt kunnen er ongelukken gebeuren. Hij mag wel streekjes en kuren hebben maar gedrag wat JIJ niet door de beugel vindt kunnen moetje afstraffen.. korte mette mee maken. Je hoeft niet alles te tolereren.
Heel erg veel succes ermee.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:07

Misschien is het handig om meer / andere begeleiding te zoeken voor jou en je paard. Want je geeft eigelijk zelf al aan dat je er geen ervaring mee heeft en zo te horen maakt hij ook aardig indruk op je. Misschien dit eens plaatsen bij Uit het Zadel (UZ), want ik denk dat je verder kan komen met NH. Voornamelijk om zelf meer zelfvertrouwen te krijgen, zodat je die stoere "hengst" onder controle kan krijgen.

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:39

ja idd ik zou ook meer begeleiding zoeken!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:45

Ik denk dat je heeel consequent moet wezen . Als je paard gaat patseren al terugnemen . En ruk aan het halster of zijn oor omdraaien(verdovend) . Luisterd hij niet een tik met de zweep ... Mijn paard is een poos zo geweest en als je afwachtend naar je paard gaat kijken dan haalt het niks uit ... kort maar krachtig wezen

ponyfan

Re: ruin met hengstemanieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:54

als hij overwerkt kan zijn, lijkt het mij dat je m misschien beter een tijdje rust kan geven (op het land zetten of iets dergelijks) en daarna langzaamaan weer beginnen. Succes!

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:26

Ponyfan. Als je een ruin die denkt 'hengst' te zijn op het land gaat zetten haalt het geen donder uit. Hij zal onder het zadel veel fitter en energieker zijn. Geen slim plan lijkt me. Zoals jij TS zegt doe je ontzettend veel met je ruin, wandellen crossen aangespannen rijden en ook nog eens onder het zadel. Misschien kun je beter een aantal activiteiten laten valen. En een activiteit met je paard kiezen die hem interesseert en bij hem past en natuurlijk ook een activiteit die bij jou past.. of beter te zeggen een tak die bij jullie alle twee past. Heel veel succes.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:28

mijn merrie denkt sinds n tijdje dat zn n dekhengst is
als er n ander paard op de trailer staat loopt ze te dansen en wil ze er meteen op en als n ander paard die ze kent uit n andere bak komt loopt ze als n hengst erop af met zo,n bries en meteen ruiken,ze springt er nog net niet op en ook als andere paarden weglopen,loopt ze te dansen en dan hou ik dr egt niet meer,terwijl ze zo makkelijk is,er reden eerst kleine kinderen op,maar ben nu met M1 en verder bezig,mischien dat ze wat energieker van de oefeningen wordt ofso

sorry dat dit even off topic was maar wou t gwn even kwijt

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:31

in mijn profiel staat een adres van de website van onze paarden ook mijn irish cob. plus filmpjes.

NewJersey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:35

Wat heb je al gedaan om er zeker van te zijn dat hij geen hengst meer is???

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:37

Ze hebben bloed getrokken en naar het Labo gedaan en getest op Testosteron.

NewJersey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:38

Wat was daar de uitslag van???

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:42

@Newjersey

elsie1 schreef:
Hij is getest geweest en is geen klophengst.

NewJersey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:46

Ik kan me bijna niet voorstellen dat jouw pony ECHT ruin is, volgens mij, hebben ze bij de castratie gewoon de "zichtbare" testikel verwijderd en de testikel die in de buik zit, die erin laten zitten. Dat is weliswaar een kleinere testikel maar die geven des te meer hengstenmanieren vooral als het diertje ouder is

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 11:15

In het bloed die afgetapt is geweest en naar het Labo is gegaan voor onderzoek naar Testosteron gehalte, wat bleek dat hij niet de nodige testosteron had om een hengst of klophengst te zijn. Een klophengst heeft namelijk meer testosteron dan een hengst omdat de testikel van binnen zit en warmer heeft dus ook meer produceerd. Dit is mij zo vertelt en hij is het zeker niet alleen denk hij dat hij het is.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:26

volgens mij spelen er hier een aantal dingen, het ras , de omgang, de manier van trainen......en een schildklier die niet goed werkt of in de knijp komt met het aan de teugel lopen met een brede nek.......