in begin van les/training galoperen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

in begin van les/training galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:29

hey,

galoperen jullie veel aan het begin? Zelf galopeer ik vrij snel, nadat ze goed warmgestapt zijn, wat draven, voltes e.d. ga ik vrij snel over naar de galop. Dit is dan niet alleen handgalopje maar ook middengalop, terug, overgang naar draf en soms eventjes op de diagonaal in verlichte zit.

Dit is totaal geen racen, het is gecontroleerd, en kan zelf schakelen. Het zo vroeg tijdens het rijden galoperen doe ik om als ze erg fris zijn de eerste energie eraf te laten, of om het paard net ff iets wakkerder te krijgen (verschilt per paard). als ik op manege's kom, of mensen zie rijden galoperen ze meestal pas helemaal aan het eind van de training. uitstappen en klaar...

Is het raar dat ik zo vroeg galopeer, of wat is het nut ervan om laat in de les/training te galoperen???

* weet niet zeker of het hier goed staat, of dat het bij vraagmaar raak hoort*

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:34

Mn eigen paard is een stuk losser na het galopperen dus ik heb vaak dat ik na een minuut of 20-30 ga galopperen. Voltes, maar ook met langere teugel (waarbij ik hem voorwaarts, neerwaarts vraag).

Dan is hij goed los en soepel en ga ik de oefeningetjes doen die ik vanuit mn les moet doen . Galop komt daarbij weer aan bod en nu bijvoorbeeld ook volte 10 meter of middengalop.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:40

Hangt van paard tot paard af, maar ik galoppeer ook wel graag even bij het losrijden. Sommige paarden leg ik zelfs meer nadruk op de galop bij het losrijden, bij andere meer op de draf.

spiritfleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:57

Ik galopper ook altijd aan het begin, daar wordt mijn pony ook los van

Retlaw

Re: in begin van les/training galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:17

als je lekker los hebt gestapt maakt het volgens mij niks uit, het ene paard is gewoon eerder los door galopperen en kan dan dus helemaal geen kwaad, kan je ook lekkerder werken in de draf...
succes...groetjes

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:17

Maar daar moet je wel mee oppassen, je moet oppassen, dat ie niet te hard of te veel galopeert, want als tie ''koud'' van stal komt, dan kan die de volgende dag spierpijn krijgen

Ik galopeer meestal ook na 20/30 minuutjes....
Na de galop, is de pony vaak rustiger en ontspannender

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:28

Ik stap altijd eerst een paar keer de bak rond en begin dan met aandraven. Na een minuut of 10 is ze wel warm en dan begin ik met een rustig galopje dat ik opbouw naar een middengalop. Tussendoor verander ik wel een paar keer van hand zodat ze op alle kanten goed los is.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:32

euh, wat is nou eigenlijk het verschil in losrijden tussen draf en galop, ik bedoel maakt dat wat uit??
weten jullie wel dat de meest onnatuurlijke gang van een paard de draf is...in het wild stapten en gallopeerden ze meer....

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:48

Ik galoppeer ook vaak snel aan, soms sla ik de draf zelfs even over. Stap wel heel erg lang in, even rondje makkelijk galopperen en dan gewoon al wat schakelen in die lage houding. Frisheid is er vaak al wat af dan en ze laat het in het galopwerk makkelijk los.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:53

ik galopeer meestal na 20 minuutjes ofzo wel aan,
ik zie bij ons ook wel eens mensen die na 5 minuutjes stappen en draven aan de lange teugel ook even galoperen aan een lang teugeltje, maar bij ons staan ze wel allemaal in de wei.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:04

Als het paard erg fris is galoppeer ik vaak even aan op de volte gelijk na het instappen, om de ergste frisheid eraf te halen, dan ga ik over op draf en werd daar wat los. Dan wat loswerken in galop en dan even pauze..

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:42

Ik doe het heel soms, en als ik het doe is het gewoon om de energie eruit te laten en daarna normáál verder te gaan.
Want op zo'n energiebom is dat geen pretje.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:59

Mijn paard loopt altijd heel fijn na een galopje. Dus ik doe dat meestal ook aan het begin van de training

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:01

het enne paard kan er beter tegen dan het andere paard maar het maakt het paard wel stukken sneller en beter los door het lijf

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:02

Mijn paard wordt er niet alleen losser van, maar hij wordt ook een stuk showeriger. Voor de eerste galop is ie nogal 'saai', na een galopje is showt hij meer, loopt ie gewoon beter op z'n achterhand, mooiere passen, enz...

Ik stap eerst altijd 15 - 20 min., dan 5 min. draf en dan 5 min. galop. Dan weer draven op beide handen en weer galop enz...
Hij heeft die eerste galop altijd echt nodig!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:25

Sommige paarden hebben dat gewoon nodig. Ken een paardje die in galop heel fijn ontspannen is, lekker los, en waar je in galop heel veel mee kunt schakelen enzovoort, veel beter dan in draf. Soms gaat een ruiter (die dat weet) dus instappen, dan in-galoperen, en daarna pas draven, dat is bij hem een fijne manier om los te rijden

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:30

Het werkt eigenlijk bij alledrie die ik rij wel goed.
Het kan geen kwaad volgens mij, zolang je paard maar warm is.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:16

Heey...

Iedereen heeft gewoon z'n eigen manier om z'n paard los te krijgen. Ik krijg mijn paard beter los in draf, maar 'k ken ook veel mensen die al vrij snel galopperen. Niks mis mee, hoor!!

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:01

Ik laat haar trouwens ook wel eens in het begin (na 5 minuten te hebben gestapt) met een los teugeltje eventjes uitrazen. Dit doe ik trouwens alleen als ze erg fris is.

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:54

@MayraS2
Dat doe ik ook wel eens, maar dan aan't einde..vind ie heerlijk!

Meestal idd na een minuut of 20,30 een galopje, veel overgangen. Nog niet eens zo schakelen dan, maar meer dat 'ie reageert op myn been, en niet alleen aan het racen gaat of gewoon niet reageert. Gewoon lekker alert .

Sharon_91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:12

ik galloppeer meestal na een minuut of 10-15 . maar ik rijd in totaal ook meestal maar een half uur.. Mijn mening is als je paard lekker loopt waarom een uur rijden als je hem in dat half uur ook al voor elkaar hebt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:17

Het ligt er echt aan op welk paard ik zit, meestal verwerk ik de galop wel al echt in het losrijden, maar sommige paarden worden te heet van een galopje en dan begin ik aar zo laat mogelijk mee. Sommige paarden worden juist makkelijker na een galop en dan galopeer ik iets eerder aan.

Mayra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:27

Leiniej schreef:
@MayraS2
Dat doe ik ook wel eens, maar dan aan't einde..vind ie heerlijk!

Meestal idd na een minuut of 20,30 een galopje, veel overgangen. Nog niet eens zo schakelen dan, maar meer dat 'ie reageert op myn been, en niet alleen aan het racen gaat of gewoon niet reageert. Gewoon lekker alert .

Dat vind die van mij inderdaad ook fijn.Ik galopeer als coolingdown ook wel eens uit (natuurlijk daarna wel stappen).

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:31

het hangt er bij mij vanaf of het paard op stal heeft gestaan of niet, als ie de hele dag op het land loopt is ie eigenlijk al warmgelopen en hoef je dus niet heel erg uitgebreid in te stappen. maar als ie op stal heeft gestaan zou ik wel even de tijd nemen om 'm goed warm te krijgen. Dus met een paard wat van het land afkomt ga ik meestal na een minuut of 5-10 al galopperen en met een paard dat op stal heeft gestaan pas na 20 minuten o.i.d.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:15

Ik doe het ook. Ik stap behoorlijk lang los, even een heel klein drafje op beide handen en dan al heel snel galopperen. Op de zelfde manier als jij: rustig beginnen, beetje schakelen.
Aileen wordt er losser van en raakt wat overtollige energie kwijt.
Daarna kunnen we serieus aan het werk.