moeite gebroken lijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

moeite gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:21

ik heb een 5 jarige draver, en we hebben al heel wat probleempjes overwonnen, maar hierbij vragen we toch even om wat tips van bokt.

We hebben dus moeite met de gebroken lijn, met name met het omstellen.
Voorbeeldje, h-x-k gebroken lijn, h-x gaat goed, maar x-k gaat slecht, ze heeft moeite met het omstellen op de x. Van mijn instructrice moet ik dit gewoon lekker oefenen en goed opsluiten met binnen en buitenteugel er goed aanhouden. Maar toch lukt het nog niet echt dus ik dacht vraag wat tips aan de kenners op bokt.
o ja, heb al geprobeerd k-x-c te doen, dat gaat beter, hoeft ze minder om te stellen.
Dus barst maar los.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:53

hej.
wil je paardje verder wel buigen op voltes enzo?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:07

Heeft je paard er op beide handen moeite mee, of een hand specifiek. Inderdaad is het denk ik ook kwestie van oefenen.. Je paard wordt daarmee losser en gaat vanzelf beter. Wel eens gedacht aan je paard soepeler maken met voltes rijden. Grote volte bij A en op X overgaan op de volte bij C.

Of voltes 10 meter wat meer oefenen. Ikzelf rijd nogal eens wat links en rechtomkeert. Je start de gebrokenlijn als het ware, maar eenmaal op X maak je deze af door een halve volte 10 meter in te zetten waarbij je bij E of B weer de hoefslag op komt.

Vooral goed in stap ook die gebroken lijnen oefenen Als dat goed gaat kun je hem belonen. Misschien dat dan ook het kwartje wat de bedoeling is beter valt.

Succes en gewoon lekker blijven oefenen..

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:32

Wat gebeurd er met omstellen.. valt tie naar binnen of breekt tie juist over de schouder naar buiten toe uit..

In bijde gevallen moet je nl begrenzen met je buitenhand en je binnehand er netjes bij houden.. andersom dus..

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:35

Misschien kan je eerst gebroken lijnen van 5 meter rijden, dan is de wending niet zo scherp.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 14:40

op voltes ed wil ze wel goed buigen. ZE doet het op beide handen. In stap gaat het wel goed, alleen in draf wil het niet lukken.
@ bienotje dat ga ik zeker eens proberen.
@m3isS3je. kan best dat ik het verkeerd om heb onthouden, zal er eens op letten wat ik precies doe
bedankt allemaal ga het proberen

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:19

Rijd anders op x eens een volte als dat wel goed lukt. Dan heb je wat meer tijd om haar goed om te stellen. Dus dan rijd je van H naar X en dan X-E-X een kleine volte, of een halve kleine volte van X naar E met daar achteraan een grote volte als de kleine nog wat lastig is. Het gaat erom dat je die buiging op alle momenten goed kan inzetten, dus zodra je je probleem tegenkomt ga je je niet concentreren op de figuur maar op de buiging. Buigt ze op de volte wel goed dan maak je je gebroken lijn ergens af.

Dus je figuur inzetten en direct je probleem gaan oplossen zodra je het tegenkomt. Als je dan perse je gebroken lijn wilt afmaken dan wring je hem waarschijnlijk door de bocht, terwijl je beter eerst je buigingsprobleem kan oplossen, wat je ook aan het doen bent.

Snappie?

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:24

ja, ik ga het proberen.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:04

Volgen smij stuur der te abrubt om.. werkt idd met een volte onder de X of anders met meerdere wendingen in een gebrokenlijn (bv 2x op 1 lijn of een keertje terug rijden) Misschien is het ook een goeie om een pion neer te zetten waar je om heen moet.. Eerst tussen de X en de B en dan als het goed gaat telkens en stukje verder naar de X toe.. op die manier bouw je het rustig op.. Denk aan je tempo controlle, denk aan je beenliging, denk aan je houding.. alles met beleid

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:45

Heeft je draver voor de sulky gelopen?? Dan kan het daaraan liggen. Doordta die paarden altijd maar naar 1 kant gebogen worden zijn ze aan een kant helemaal vast.
Als dit niet het geval is, moet je veel kleine voltes gaan rijden zodat ie aan de slehchte kan ook mooi los komt, met stelling natuurlijk. Het zal de eerste paar keer niet lukken, maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat! (Je moet natuurlijk niet alleen maar dan op die slechte kan rijden, want dan wordt de andere kant weer vast). Veel succes! Komt wel goed

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:47

Oh zie net dat je voltes wel goed gaan, ga dan heel veel achtjes rijden! Steeds als ie aan de ene kant goed buigt en nageeft, omstellen naar de ander kant! Is een heel effectieve oefening. Naar mate het beter gaat op de grote volte, doe het dan op steeds kleinere voltes.

Hans__

Re: moeite gebroken lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:33

Je vertelde dat het een draver is. Heeft dit paard ook echt aan de drafsport deelgenomen?
Als dat het geval is is dit paard dus gewend om voor de sulky te lopen en weet dus totaal niet wat buiging is.
Dit zul je moeten gaan trainen met heel veel figuren rijden (voornamelijk veel verschillende voltes, slangebogen en achtjes) en dan steeds kleinere figuren inrijden.

Na lang oefenen zul je zien dat je paard vanzelf meer gaat buigen en straks een prima gebroken lijn rijdt.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:12

bedankt voor de tips, had vandaag wedstrijd, had en 6 en een 7 dus het ging best goed. Zal veel oefen op 8tjes

jorindebento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:15

hallo misschien kun je een ruime gebrokenlijn proberen dat hij wat ruimer kan omstellen
groetjes!!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:30

Thomas heeft ook wel eens wat dagen dat ie de wending op X in een gebroken lijn niet lekker doorkomt.
Hij heeft artrose en is soms als een plank.

Ik merk dat als ik dan heel overdreven met m'n bovenlichaam in de richting draai waar ik heen wil, hij er veel makkelijker doorkomt.
Dus H-X-K en dan op X heel overdreven je bovenlichaam richting K draaien.
Goed rechtop zitten en voor je kijken naar die K in dit geval.
Na een paar keer kan ik op de juiste manier door de gebroken lijn komen.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:44

oke ga het vanavond proberen

jorindebento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:30

en is t gelukt ik hoop t xxxx