Paard is schrikkerig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fonsdebeer

Paard is schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:37

Mijn 4-jarige paard is ongeloofelijk schrikkerig, hij schrikt werkelijk overal van. Ik rij hem meestal alleen. Hij rijdt bijna altijd binnen in de zelfde manege.

Nu schrikt die steeds van alles en niets. De schrikreactie gaat samen met een rechtsomkeert en een volle galop, dit beangstigt mij. Ik wil daarom een politietraining proberen met hem.

Nu heb ik al even gezocht op Internet maar ik kan helaas niets vinden betreffende plaatsten waar dit gedaan word.
Is er iemand hier die een idee heeft waar ik mijn paard op een dergelijk wijze kan laten trainen??

laulau85

Re: Paard is schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:43

Ik weet wel dat er bij ons binnenkort iemand op de manege komt voor een soort training over gehoorzaamheid bij losgooien en end en die geeft ook schriktrainingen. De eerste is alleen met zeiltjes en paraplus de tweede zelfs met rookbommetjes end.
Ik zal anders haar naam wel eens opzoeken. Die is gewoon in te huren op maneges dus wie weet is er bij jullie ook animo voor.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:18

In Maart is er bij Marijke de Jong, van paardenbegrijpen.nl een cursus paarden begrijpen, daarin zit ook schrik en obstakeltrtainig!
Kij ff op de site, er staat nog meer over deze trainig en word ook vaker gegeven.
Monty roberts in Oudenhoorn doet ook iets dergelijks, ff googelen......

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:02

ik heb ook zo'n lolbroek, maar zo lang je hem druk aan het werk zet en veel oefeningen e.d met hem rijd zodat hij op jou moet letten i.p.v op de hele wereld om hem heen komt dat van zelfgoed. succes!!

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:04

Ik weet niet waar je zo training kan volgen. Maar zoals hier boven al staat. Aan het werk zetten !!! Zorg ervoor dat hij niet afgeleid kan raken, door veel met hem te doen. Hij moet gewoon op jouw blijven letten.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:08

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Aan het werk zetten. Je kunt ook eens proberen om in een andere bak te rijden of buitenritten te maken. Dan krijgt hij meer indrukken te verwerken.
Het komt nl ook op mij over dat hij aan het 'zoeken' is om ergens van te schrikken.

Schriktraining kun je voor een groot deel ook zelf doen . Leg eens wat balkjes neer, een zeiltje op de grond, een paraplu in de hoek, wat pilonnen voor een slalom etc. etc. etc.. Je kunt dan zelf nog bedenken hoe je dat gaat doen en hoe je dat rustig vanaf de grond kunt opbouwen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:33

Ik denk dat schriktraining niet de oplossing is
Zorg dat je afwisselend werk doet en hem op 4 benen laat lopen. Paarden die bv scheef zijn en niet de passen af kunnen maken (logisch met een 4 jarige ) zijn meer schrikachtig. De truuk is op een dusdanige manier te werken waarbij hij zn lichaam op een correcte manier gebruikt.

Ik verlangde ook teveel van mn 4 jarige (zonder dat ik het door had ) en hiervan werd ze ook schrikachtig, terwijl nu ik een stapje terug heb genomen ze weer heerlijk aan het lopen is en geen spanning meer in der lijf heeft, waardoor ze ook niet meer schrikt

polak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:52

Ik Heb het zelf ook gehad.Met me pony..Maar ik denk dat het toch met geduld hem te maken . En een band opbouwen..

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:24

Mijn bijna 4 jarig paardje is ook erg schrikkerig, vooral ook wegspringen in de hoeken van de piste. Maar dit is echt en alleen om de ruiter uit te dagen en om dominant te zijn zodat ik mijn evenwicht verlies. Sommige dagen gaat het goed, andere hangt hij het weeral uit.
Tussen kegeltjes aan de hand lopen zou geen probleem zijn maar als ik er moest opzitten zou het heel anders gaan.

Nu laat ik er ook iemand op rijden die jonge paarden zadelmak maakt en die dus héél wat meer lef heeft als mij. Daar probeert hij het ook wel bij, de ene keer meer als de andere maar die krijgt hem er ook meer door.

Hij heeft ook wel aangeraden om met hem meer buiten te komen. Wij zijn dus wel nog niet buiten geweest. Hij is van half augustus zadelmakt.

Gewoon aan het werk zetten en veel indrukken laten opdoen. En sommige paarden hebben het gewoon meer in zich dan andere. Hij mag kijken naar iets maar hij moet er wel voorbij gaan.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:51

Ik denk ook dat je hem meer aan het werk moet zetten. Je geeft al aan dat het je beangstigd als hij schrikt. Je verwacht waarschijnlijk dat hij zal gaan schrikken en dat doet hij dan dus ook. Rij hem goed voorwaarts en ik denk dat les nemen heel verstandig is.