Goh,van 'gewoon' rijpaard naar tuigpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Goh,van 'gewoon' rijpaard naar tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:10

Ik heb vandaag voor het eerst op een tuigpaard gereden(ga ze verzorgen en berijden)Wat was me dat
Ik leerde altijd dat als je moest stoppen je gewicht naar achteren doen en trekken
Ook leerde ik lichtrijden

Bij dit paard mag je niet blijvend trekken,anders gaat ze sneller
Je hebt een bepaalde manier van lichtrijden(bekken kantelen en druk met benen op het zadel)En je moet heel zacht in de mond zijn en met de teugels spelen.En je moet heel zachtjes en kalm ermee omgaan.Als je te bruut bent gooit ze haar hoofd in de lucht.

Anyway,het ging redelijk,was erg wennen aan de soepele gangen

Ik vroeg me af wie dit ook heeft?Wie ook rijd op een tuigpaard of de overgang heeft gemaakt.Hebben jullie misschien tips?Ze wordt gereden op een simpele ongebroken rubberen bitje

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:04

Je gewicht naar achteren gooeien en trekken klinkt eigenlijk meer als een poging tot noodstop. Dus zowieso niet blijvend trekken, dat is niet erg vriendelijk.
Verder is een paard een paard en elk paard heeft een karakter waardoor elk paard anders te rijden is.

Mulan

Re: Goh,van 'gewoon' rijpaard naar tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:07

Blue_Star schreef:
Je hebt een bepaalde manier van lichtrijden(bekken kantelen en druk met benen op het zadel)En je moet heel zacht in de mond zijn en met de teugels spelen.En je moet heel zachtjes en kalm ermee omgaan.Als je te bruut bent gooit ze haar hoofd in de lucht.

Als dit allemaal nieuw voor je is, denk ik niet dat ik wil weten hoe je op een 'gewoon' rijpaard reed....
Of klinkt dit erg gemeen?

De verschillen zitten'm in de bouw, die van mij heeft ook tuigerbloed en dan moet je inderdaad rekening houden met bepaalde zaken... maar niet met die dingen die jij noemt!
Je moet altijd zacht in de mond zijn, bij ieder paard. Je mag NOOIT blijvend trekken.
Elk paard wil graag dat er met beleid met hem omgegaan wordt.
En luichtrijden op een tuiger... dat doe ik niet anders dan anders!
Ze draven zelf wel vaak wat anders, dat klopt.

Waar wilde je precies tips over hebben dan?
Laatst bijgewerkt door Mulan op 18-01-06 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:09

Mulan schreef:
Blue_Star schreef:

Als dit allemaal nieuw voor je is, denk ik niet dat ik wil weten hoe je eerst reed.
Of klinkt dit erg gemeen?

Ik zat ook al zo te denken.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:45

Ik weet niet hoe je het opvatte
Ik rijd 'harder' wel redelijk zacht in de mond maar niet zacht gelijk dat ik met een tuigpaard moet doen,met mijn huidig moet ik zeg maar iets meer kracht gebruiken.Het probleem is dat me dat ook altijd ingestompt is geweest dat ik zulk moet stoppen,zowel op de vorig als op de huidige manège én ik gewoon niets beter kende tot nu.

Waar ik tips over wil hebben?Ik vroeg wat over ervaringen ivm overgang van 'gewoon rijpaard' naar tuigpaard,wat tuigpaarden verschilt met 'gewone' paarden qua rijden

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:28

Meis als jij doet wat je beschrijft hoe je eerst reed op mijn haflinger gaat ze ook rennen, als ze te hard in de mond behandeld wordt gaat ze ook in protest.

Dit ligt niet aan het type paard maar de manier van inrijden en verder rijden, wat het paard dus gewend is, wat jij nu leert is eigenlijk het eerlijkst voor elk paard.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:32

Het is niet zozeer de overstap van rijpaard naar tuigpaard die je beschrijft, maar meer de overgang van 'afgestompt paard' naar 'normaal paard'.

Nu leer je pas echt rijden.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:32

Apple schreef:
Het is niet zozeer de overstap van rijpaard naar tuigpaard die je beschrijft, maar meer de overgang van 'afgestompt paard' naar 'normaal paard'.

Nu leer je pas echt rijden.

Ik had het zelf niet beter kunnen beschrijven,je hebt gelijk!
Ik snap enkel de juiste manier van lichtrijden niet,ik leerde altijd dat je gewoon recht moest staan,blijkbaar moet je ook met je benen druk op het zadel zetten en je bekken kantelen,wie kan me hier wat meer uitleg over geven?Wat precies lichtrijden is,kan ik dit thuis oefenen?

Ook als het paard aan de teugel komt,wat me al redelijk luke,soms toch,weet ik niet wat ik moet aanvangen met de teugels die gaan los hangen,moet ik ze zo laten of moet ik ze weer beter op maat nemen?Dan heb ik kans dat haar hoofd weer de lucht in gaat

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:34

Over dat trekken, als ze er bv vandoor gaat, niet trekken!!! probeer dan rustig haar op een volte te zetten en met je stem te kalmeren. het is moeilijk, dat weet ik heel veel suc6