Sloom...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveMyNonny

Sloom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:53

Mijn pony is een beetje sloom
Alleen op wedstrijd
Ik ben in de M1 met haar begonnen en da´s nog niet zo heel moeilijk maar voor de M2, dat ik al enkele tijd rijd, moet ze écht actiever. Met trainen en inrijden doet ze het super en we hebben al heel veel dingen geprobeerd zoals andere sporen (zonder wieltjes hoor) en haver enzo en een beetje doorrijden voor de proef (opfokkken maar da´s zo´n groot woord) maar niets helpt.
Ik wil geen HC starten en dat soort onzin en ze heeft ook écht niet te weinig energie maar ze denkt gewoon: ´Ga lekker zelf een rondje rennen´, (in de M2 mag je niet met zweep he voor de mensen die dat niet weten).
Ik train nu zonder zweep, en sinds kort staat mijn moeder dan ik de bak met zweep om haar actief genoeg te laten doen.
Ze gaat trouwens vooral niet actief genoeg tijdens:
-Uitgestrekte draf
-Middendraf
-Travers
-Schouderbinnenwaarts
-Keertwendingen (om de achterhand)
Het gaat de laatste tijd wel steeds beter maar misschien hebben jullie nog tips om me een stukje extra op weg te helpen.
Groetjes Nancy
p.s. Het is niet héél dramatisch hoor maar gewoon stront-vervelend!

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:30

Misschien dat heel veel overgangen rijden met losrijden werkt? Zodat ze actiever word voor de kuit.
Maar in het M1 mag je toch ook geen zweepje erbij gebruiken?
Anders misschien toch een keer HC starten en dan vragen of je de zweep erbij mag houden, zodat je pony weet dat hij ook in de proef gewoon door moet lopen!

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:03

joske_vuran schreef:
Misschien dat heel veel overgangen rijden met losrijden werkt? Zodat ze actiever word voor de kuit.
Anders misschien toch een keer HC starten en dan vragen of je de zweep erbij mag houden, zodat je pony weet dat hij ook in de proef gewoon door moet lopen!

als je veel overgangen rijdt wordt hij/zij juist rustig!!! hahaha je kan beter heel veel met heeeele lange teugel enz. rijden dat hij/zij ze rustig en lekker ontspant..

grt. Evelien

karlijnd

Re: Sloom...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:29

je moet heel conseqeunt zijn. been betekend voor uit reageert je paard niet of te weinig gelijk weer been en eventueel toch de zweep er even bij. mijn paard vind het ook heerlijk om in zijn eigen gangetje te lopen en als ik dit strak vol houd hoef ik haat=r maar 2 a 3 keer aan te pakken en is ze uit haar eigen weer actief. vanuit daar kan je ook alleen je travers en keertwendingen e.d rijden. hoop dat je er wat aan hebt. greetz

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:33

Ben jij stil met je eigen benen?
Als jij bij elke pas drijft dan word je paard ook slomer,niet voor het been dus!

Off topic,Hoe is het met nonny?

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:02

Ik heb ook een heel sloom paard, maar zodra ik de oefening stap -> galop ga doen. wordt ze al wat feller. Bij mij helpt het wel, mischien ook eens proberen ??

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:10

Stravero schreef:
joske_vuran schreef:

als je veel overgangen rijdt wordt hij/zij juist rustig!!! hahaha je kan beter heel veel met heeeele lange teugel enz. rijden dat hij/zij ze rustig en lekker ontspant..

grt. Evelien

Hier ben ik het niet mee eens.. Als je veel overgangen rijdt, krijg je je paard goed en actief voor je been, waardoor hij goed op jou let en actief blijft voor je hulpen.

En overgangen rijden gaat ook heel gemakkelijk ontspannen en met lange teugel hoor!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:30

Ik zou thuis in de training consequenter zijn (daar het probleem oplossen) en dan op wedstrijd minder lang losrijden en met pit de proef in. Dan maar een keer niet op safe en netjes rijden, maar een keer alleen op je tempo letten. Je laat natuurlijk ontzettend veel punten liggen als je impuls verliest tijdens je oefeningen, en zowiezo komt het het beeld van de hele proef niet ten goede.

Dus thuis aan de slag met schakelen tot je een ons weegt, reactie 'eisen' als het nodig is (zweepje erbij) en elke reactie voorwaarts is dan een goede (als ze een keer op een grovere hulp of tikje met zweep vooruit spurt is dat goed, dus niet op de rem trekken dan). Voor jezelf ook vermoeiend, maar niet te gauw genoegen ermee nemen, dan ben je zo weer terug bij af namelijk. Als ze beter aan je been wordt maar je blijft op wedstrijd (en dan vooral tijdens de proef) het probleem wel houden, toch maar een keer HC starten en zweepje mee.

Ik heb zelf trouwens wel goeie ervaringen met wieltjes, vind ze fijner en ze rollen van de huid af ipv dat ze de huidlagen over elkaar heen 'schuiven', ik vind ze dus vriendelijker dan gewone stompe sporen . Meeste paarden reageren er toch feller op omdat het een ander gevoel geeft, maar gemeen zijn ze bij goed gebruik absolúút niet (en bij slecht gebruik zijn álle sporen slecht !). Je zou ze misschien van iemand kunnen lenen een keer?