discussie: buitenteugel binnenbeen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

discussie: buitenteugel binnenbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 12:48

buitenteugel binnenbeen!

deze opmerking hoor ik zo ongelofelijk vaak voorbij komen, zowel door ruiters als intructie.

ik ben van mening dat je je paard op 2 teugels en 2 benen rijd en alleen dan een correct rechtgesteld paard krijgt!

degene die op deze manier rijden, kunnen mij die dan uitleggen wat het nut ervan is om te rijden op 1 teugel en 1 been.
[overdreven gezegt ]

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:20

Bij dit systeem probeer je ruiters ook zo ver te krijgen om op 2 teugels en 2 benen te rijden. Het grootste gedeelte van de ruiters blijft maar aan die binnenteugel sleuren (ook op de rechte lijn) want ze letten alleen op wat er aan de voorkant gebeurt, ipv te voelen wat er onder hen gebeurt.

Als je het hebt over de wendingen en voltes: kijk maar eens hoeveel ruiters in plaats van hun paard met het been te laten buigen, continu aan het hangen zijn aan de binnenteugel.

Deze ruiters moeten leren eraf te blijven en dat kan alleen door ze consequent er een tijd helemaal vanaf te laten blijven.
Overigens heb ik mijn binnenteugel op de volte niet eens nodig, die houdt gewoon contact.

Pikolino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:24

maar op die volte heb je toch 2 teugels, je houd gewoon contact met je binnenteugel en OOK met je buitenteugel, en met je benen zorg je dat die niet naar binnen valt en de buiging blijft.

Weer 2 benen en 2 teugels

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:30

Contact heb je wel, ten allen tijde. Maar op je buitenteugel vaak ook druk om de buitenschouder goed te controleren (afhankelijk van de probleemkant van het paard).

Hulp geef ik dus alleen bewust met binnenbeen (buiging) en buitenteugel (controleren buitenschouder). Binnenteugel op contact, buitenbeen ligt er wakend (en dus nog niet begrenzend) aan.

Om dat aan te leren heb ik een hele tijd echt alleen die hulpen mogen gebruiken en in het begin kon ik niet eens meer sturen, zo gewend was ik om maar aan die binnenteugel te trekken om die buiging te krijgen. En dat zie ik bij heel veel ruiters terug.

Pikolino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:39

jaa daar heb je helemaal gelijk in dat veel ruiters alleen aan de binnenteugel trekken. maar als je wat veder bent in het trainen enzo zie ik ook echt alleen maar ''bt bn'' gebruik. terwijl je niet voor niks 2 teugels hebt dat bedoel ik dr eigenlijk mee.

Bellamafia

Re: discussie: buitenteugel binnenbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:46

Hahaha ... ik heb dit ook een tijdje gehad .. dat mijn instructrice riep ... buitenteugel, binnenbeen!!!!!
Ik snap wel wat je bedoelt steffie4ever met dat je natuurlijk 2 teugels en 2 benen hebt, en dat klopt ook.. maar dat is nou juist de bedoeling van het bt bb gebruik ... het gaat erom dat je 2 benen en ook 2 teugels gebruikt .. dus niet op 1 van beide rijdt ....
Ik vind dat Urielle het goed uitlegt trouwens ...
Groetjes,

Patty

Marjo2709

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:48

Citaat:
Contact heb je wel, ten allen tijde. Maar op je buitenteugel vaak ook druk om de buitenschouder goed te controleren (afhankelijk van de probleemkant van het paard).

Hulp geef ik dus alleen bewust met binnenbeen (buiging) en buitenteugel (controleren buitenschouder). Binnenteugel op contact, buitenbeen ligt er wakend (en dus nog niet begrenzend) aan.

Ik sluit me hier helemaal bij aan, en als ik deze 'discussie'zo lees zijn jullie het gewoon met elkaar eens alleen heeft t beessie een andere naam.

Contact; beiden teugels en beide benen
Hulp: binnenb, buitent

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:51

Dank je wel Patty
Steffie, ik denk dat het komt omdat het ontzettend moeilijk is en blijft om lichter te worden in de hand. Ik weet dat het bij mijzelf nog steeds een aandachtspunt is (niet zozeer dat je ziet dat ik aan het trekken ben, maar wel omdat ik aan het paard merk dat sommige dingen mislukken omdat ik nog steeds teveel vasthou) en ik zag van de week een PsG-amazone nog stevig vasthouden aan de binnenkant. Paardrijden blijft een langdurig leerproces

EDIT: Marjo, volgens mij zijn we het idd allemaal met elkaar eens
Het probleem van veel ruiters is denk ik gewoon dat contact voor veel mensen bewust of onbewust druk inhoudt ipv contact.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:04

Als je nou met 2 teugels rijd, en 2 benen; hoe kan je dan afwenden?
Je hebt ten alle tijde contact met de 4 hulpen.. Het wil dus ook niet zeggen dat je de buitenteugel zodanig vast hebt dat hij die kant op "gedwongen" wordt (tegenstelling).
Het is de bedoeling dat je paard recht kan lopen op je buitenteugel en binnenbeen..
Ik zal eens zoeken naar de titel van een boek wat ik heb gelezen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:13

MaestroE schreef:
Het wil dus ook niet zeggen dat je de buitenteugel zodanig vast hebt dat hij die kant op "gedwongen" wordt (tegenstelling).

Deze snap ik even niet, Maestro. Kun je die beter toelichten?

Hoe krijg jij contrastelling op je buitenteugel? Met je buitenteugel plaats je toch de buitenschouder (en dan dus juist voor de massa, zodat 'de boog' de je hebt gemaakt in het lichaam wordt afgemaakt)?

Als je contrastelling neemt op je buitenteugel ben je toch alsnog stelling aan het vragen dmw een 'binnenteugel'?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:20

Die term komt vaak voorbij omdat veel mensen vergeten dat ze op beide teugels en beide benen nodig hebben voor voltes etc. Veelal op voltes wordt teveel met die binnenteugel getrokken terwijl contact met de buitenteugel wordt vergeten.

Dat kan een instructrice duidelijk maken door te zeggen twee teugels en twee benen, maar als je als ruiter niet zo goed weet waar de fout zit is dit enkel een mededeling, maar weet je nog steeds niet waar specifiek die fout zit. Juist doordat je instructrice zegt buitenteugel, binnenbeen weet een ruiter waar de fout te zoeken is.

Zo zie ik het..Uiteraard rijd je met 2 teugels en twee benen en een instructrice noemt datgene op waar je verbetering moet zoeken. Daarmee bedoelt die niet dat je alle andere hulpen die erbij horen maar ze niet opnoemt om deze maar niet uit te voeren..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:33

Ik weet zéker dat het niet aan mij ligt maar bij mij rijden de meeste leerlingen met meer buitenteugel en te weinig binnenteugel.

Alle paarden lopen zo recht als een plank de korte zijdes door met te weinig stelling en buiging dus. Dit komt omdat de leerlingen teveel vasthouden met de buitenhand. Ik blíjf bij elke hoek gillen: buitenhand voor JOU idee wat naar voren doen, binnenhand ván de hals, drijf met je binnenbeen (en die niet verplaatsen) naar je buitenteugel toe!

De term buitenteugel-binnenbeen vind ik sowieso verkeerd. Als je al over deze combinatiehulp wilt spreken zou ik zeggen: binnenbeen, buitenteugel. Je drijft het paard met je binnenbeen naar je buitenteugel toe, welke bepaalt in welke mate het paard lengtebuiging moet gaan aannemen. Binnenhand zorgt voor stelling, uitnodigen met binnehand van de hals zodat de schouder genoeg vrijheid heeft.

Om je leerlingen te leren om op twee teugels en twee benen te rijden, moet je ze vooral veel op de binnenhoefslag laten rijden en veel de bak recht over laten steken.

Pikolino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:35

bienotje en randy:
dat is ongeveer precies wat ik bedoel, ik denk dat urielle en ik idd wel het zelfde bedoelen maar het anders formuleren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:47

Randy01 schreef:
Alle paarden lopen zo recht als een plank de korte zijdes door met te weinig stelling en buiging dus. Dit komt omdat de leerlingen teveel vasthouden met de buitenhand.

En dat ben ik dan weer niet met je eens. In mijn optiek ligt het probleem meer dat de meeste ruiters niet/niet consequent van hun binnenbeen afrijden. Bij het gros van de ruiters tot pakweg L-niveau zie ik zelfs de buitenteugel in een boogje hangen! Of ze hebben geen constant contact maar de buitenteugel los-vast. Daarentegen zie je ze soms hun binnenbeen wel gebruiken als je het zegt, maar vervolgens maakt het paard zich niet hol om dat been en rijdt de ruiter vrolijk door. 'Ik gaf toch een keer been?' 'Ja, maar heb je ook reactie gekregen?' 'O, nee...'
Wanneer een ruiter consequent laat buigen om het binnenbeen krijgt hij de controle om de voorhand te gaan plaatsen. En buiging naar links maar stelling naar rechts kan perfect, dus het probleem zit imo echt niet in de buitenteugel.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:54

Ga helemaal mee met Urielle.

Kan dit echt niet beter verwoorden en het lijkt net of ik mijn instructeur hoor praten. Die heeft dit mij ook eigenlijk precies zo geleerd en dus uitgelegd.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:58

steffie4ever schreef:
bienotje en randy:
dat is ongeveer precies wat ik bedoel, ik denk dat urielle en ik idd wel het zelfde bedoelen maar het anders formuleren

Dat denk ik ook...

Probleem bij manegeruiters en paarden is nog wel eens dat ze op de hoefslag teveel buitenhand vasthouden om zo het paard met buitenstelling maar op de hoefslag te houden en krom toch de hoeken ver in te kunnen rijden wat de instructeur elke keer tegen ze zegt. Ofwel, daar mist de drijvende hulp van het binnenbeen. Want als ze dat binnenbeen zouden gebruiken om het paard omheen te buigen dan hebben ze die buitenteugel niet zo extra nodig om hem de hoefslag rond proberen te sturen. Voor een ervaren ruiter logisch, maar als beginner o zo moeilijk...

Ook veel voorkomend is op voltes dat gezegd wordt dat het paard binnenstelling behoort te hebben, daarvandaan komt weer die drang van beginners om aan die binnenteugel het hoofd maar de goede kant op te trekken. En dan komt weer die binnenbeen en buitenteugel om de hoek kijken..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:02

Nee, bij mijn leerlingen (overigens een groepsles die ik al 2 jaar lesgeef) ligt het dus echt niet aan te weinig binnenbeen.

Om ze dit aan te leren, het gevoel dus te geven van: hoevéél been moet ik mijn paard/pony nou eigenlijk geven, heb ik ze geleerd om schouder voor te rijden. Dit beheersen ze al prima en sommigen zijn zelfs al toe aan een schouder binnenwaarts. De inzet van bijvoorbeeld een pasje wijken doen ze ook keurig.
Verder, op het moment dat ik zeg: ontspan op je buitenhand, gaan de meesten direct in de correcte lengtebuiging.
En ook voltes worden correct gereden, waarbij de inzet van de wending wel nog wat beter kan (ook vaak te 'recht').
Moet ik overigens wel erbij vertellen dat het allemaal pubers zijn en ze zijn nog hard bezig met groeien en 'uitdijen'.

Zo heb ik ook een lesklant (die geef ik privéles) die consequent op de linkerhand, zodra ze een hoek inrijdt, een flinke ophouding geeft met haar buitenhand, waardoor het paard meteen tegen haar binnenbeen 'opkruipt'. Is heel lastig om dát iemand af te leren!

Pikolino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:04

Bienotje schreef:
steffie4ever schreef:
bienotje en randy:

Dat denk ik ook...

Probleem bij manegeruiters en paarden is nog wel eens dat ze op de hoefslag teveel buitenhand vasthouden om zo het paard met buitenstelling maar op de hoefslag te houden en krom toch de hoeken ver in te kunnen rijden wat de instructeur elke keer tegen ze zegt. Ofwel, daar mist de drijvende hulp van het binnenbeen. Want als ze dat binnenbeen zouden gebruiken om het paard omheen te buigen dan hebben ze die buitenteugel niet zo extra nodig om hem de hoefslag rond proberen te sturen. Voor een ervaren ruiter logisch, maar als beginner o zo moeilijk...

Ook veel voorkomend is op voltes dat gezegd wordt dat het paard binnenstelling behoort te hebben, daarvandaan komt weer die drang van beginners om aan die binnenteugel het hoofd maar de goede kant op te trekken. En dan komt weer die binnenbeen en buitenteugel om de hoek kijken..

ik begrijp echt precies wat je bedoel en ik ben het hier ook helemaal mee eens
als beginnertje trok ik ook altijd aan de buitenteugel omdat mn pony de hoek niet in wou

nu iedereen zo heeft toegelicht over deze ''methode'' snap ik wat jullie bedoelen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:09

Randy verwoordt precies wat ik ook in gedachten heb.

Denk daarbij ook aan het feit dat hoe meer men met de binnenhand doet, hoe minder het binnen achterbeen onder kan treden.......

Altijd leuk bij het in galop aanspringen

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:22

natuurlijk klopt het dat je op 2 teugels en 2 benen moet rijden. Wat ik alleen soms doe is teveel aan die binnenteugel sjorren. Als ik gewoon mij buitenteugel er beter bij houd en met mijn binnenbeen wat extra bijdrijf (dat betekend niet dat ik niets met mijn buitenbeen doe) loopt hij al gauw veel beter. De binnenteugel moet ik natuurlijk ook gewoon gebruiken, maar die moet ik ook wat meer ontspanning durven geven. Voor stellingen, figuren en oefeningen heb je die binnenteugel natuurlijk ook nodig. Maar vaak gebruik ik die dus teveel. In mijn geval dus vandaar de: buitenteugel binnenbeen!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:28

Uiteindelijk rij je op 2 teugels en 2 benen. Inderdaad hebben de meeste ruiters in het begin last van teveel op de binnenteugel rijden en de buitenteugel in een boogje laten hangen.

Door dan de buitenteugel en het binnenbeen te benadrukken in de instructie wordt er meer aandacht aan de 'zwakke' kant gegeven waardoor je uiteindelijk op 'twee teugels, twee benen' uitkomt .

Randy, mijn instructeur laat zn leerlingen vaak stelling doorvragen. Om te voorkomen dat de combinatie als een plank de hoek door duikt ook vaak een beetje stelling op de lange zijde. Niet veel, net iets gebogen.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:29

@ apple, dat probeerde ik te verwoorden .. doe jij alleen een stuk beter dan ik. haha