alleen maar galop??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

alleen maar galop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 23:51

ik heb deze week even een paardje dat ik kan rijden
maar nou wil ze alleen maar in de galop
als je aandraaft zit ze al half in de galop.. dan haal je haar terug maar als je haar in stelling probeert te rijden begint ze zo weer..
weet iemand hier iets voor ?
alvast bedankt..

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:51

Gewoon je eigen zin doordrijven en niet de zin van het paard

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 23:55

nee ik haal haar ook altijd terug maar als je heel iets je been er aan legt zit ze al in de galop

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:56

laten galopperen totdat zij het zat is, dan nog even verder doorgaan en dan gewoon beginnen met rijden. is ze vast snel genezen.

maar is het gezeur of begrijpt ze je niet goed. mss leg je je been te ver naar achteren?

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:22

Niet haar zin geven. Als je haar toch laat galopperen, heeft ze toch haar zin en zal ze dat onthouden.

Die van mij wil ook liever galopperen dat is makkelijker dan verzamelt in draf lopen . Dan heeft die van mij pech en oefenen we juist veel in draf en slaan we de galop over. Die gaat immers toch veel gemakkelijker.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:26

Ik zou in eerste instantie zeggen terugnemen en gewoon consequent blijven herhalen.

Wat je ook kunt proberen, is accoord gaan met het galopperen maar het galopperen moet dan supercorrect gebeuren en wordt dus moeilijker (minder leuk) dan draven. Ze gaat waarschijnlijk galopperen omdat ze draf moeilijker vindt dus dat moet je omdraaien. Dus rechtstellen (meestal buitenschouder naar binnen zetten), verzameld galopperen maar wel veel sprong houden, voltes 10 meter draaien (of nog kleiner, al naar gelang de graad van africhting), heel veel schakelen in het tempo (en terug is daarbij wel terug!). Als je haar dan weer terugneemt naar draf moet je de draf natuurlijk wel leuk en gemakkelijk maken.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:54

Zazoo schreef:
laten galopperen totdat zij het zat is, dan nog even verder doorgaan en dan gewoon beginnen met rijden. is ze vast snel genezen.

maar is het gezeur of begrijpt ze je niet goed. mss leg je je been te ver naar achteren?

ik denk dat hte gezeur is want ze kent het al wel maar ze zal en moet in de galop en als ze haar zin niet krijgt gaat ze heel zachtjes draven druk je been er iets aan zit ze meteen in de galop.. ( of half) en daar wou ik wat tegen hebben want ik heb gister heel vaak met haar gehad dat ze gewoon voor in de galop zat en achter in draf

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:05

In een weekje rijden, kun je niet zomaar dit even oplossen denk ik..

Waarom doet ze het waarschijnlijk? Is haar nooit de beenhulpen correct aangeleerd o.i.d.. Reed er voorheen iemand anders op en had die precies hetzelfde? Zo ja, dan hebben het paard en jij een miscommunicatie.. Doe jij iets niet goed of anders dan de vorige ruiter?

Allemaal dingen om af te vragen.. Ik denk dat je te weinig van achter het paard naar je hand toe rijdt. Misschien omdat het paard dat zelf gewoon niet heeft geleerd. Mogelijk dat jij juist door haar tempo je benen afsteekt.. Of voor teveel met vaste hand tegenhoudt waardoor het paard uitweg gaat zoeken..

probeer hoe dan ook wel je beenhulpen correct te geven, maar dan gedoseerd. Als je een paard nog niet zo lang rijdt is dat voor beide eerst even wennen/leren kennen en er is ook best kans dat het paard je juist in de maling probeert te nemen. Dus consequent zijn en iedere keer terugnemen, maar hoe dan ook proberen niet de nadruk te leggen op de teugelhulpen. Anders krijg je enkel een trekwedstrijd..

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:09

ik heb dit ook (gehad) met mn verzorgpaard, die heb ik eerst in stap gerede tot ze helemaal ontspande en daarna ben ik pas met dr gaan draven, ook dit tot ze ging ontspannen, en dan reed ik 5 min door ofzo..en dat dan elke x als ik reed verlengen...nu is ze daar redelijk snel ontspannen in en kan ik galopperen.....

(owjah in draf moest ik haar onder haar tempo laten lopen...(les gehad) en laten galopperen ook geprobeert maar dat was geen succes bij mij!
ik hoop dat je er wat aan hebt!

Stravero

Re: alleen maar galop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:10

waarschijnlijk heel veel overgangen blijven doen voorbeeld:
stap draf stap halt draf stap halt draf enz..enz..

grt,,Evelien

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:23

Dank je wel vandaag ging het al wel wat beter

X_Armani_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:33

Ik zou der ook gewoon flink door laten galoperen net zo lang tot je voelt dat ze terug wil komen en dan gewoon door gaan
Want ja dan is het natuurlijk niet meer leuk

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:43

Je hebt in ieder geval een paard die goed op je been reageerd. Het is voor jezelf ook goed, zo merk je dat je toch best wel veel been geeft
Maar als ze toch probeerd om te gaan galopperen, gelijk terugnemen op de volte. Ook al gaat ze heel snel draven, ze draaft tenmiste. Dan ga je langzaam proberen haar steeds meer terug te nemen.
Als ze geen stelling wil aannemen, gewoon doorzetten, ook al is het even zwaar. Hoe hard ze ook draaft. Stelling!
veel suc6

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:00

Dit paard reageert juist helemaal niet goed op het been maar vlucht er voor weg en dat is helemaal niet goed en moeilijk af te leren.Met dit paard zou ik alleen maar gaan oefenen op het tempo controle maar aangezien je er maar een week op rijdt zal je denk ik nog niet echt resultaat zien.Ik zou helemaal niet meer gaan galoperen de eerste tijd maar alleen heel rustig draven probeer heel goed op je zit te letten ga mooi recht boven je paard zitten en ga langzaam lichtrijden en zorg er voor dat je paard jou tempo volgt wil ze sneller gaan dan direct een overgang naar stap rijden zorgen voor ontspanneing en weer opnieuw aandraven gaat ze rustig is ze braaf laat haar dat dan ook weten even een aai over de schouder of onder de manen door en goed met je stem belonen.Doet ze het niet goed gaat ze dus weer snaller weer terug naar stap.Wees heel conseqwent als je haar 1 keer laat gaat kun je weer 10 stappen terug en dus weer opnieuw beginnen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:47

Veel schijnovergangen.. Zodra je elke keer als het paard weer in draf bv boor je been vlucht weer een rondje gaat stappen om hem/haar ´gerust te stellen´ kun je dit paard nooit leren tempo te laten regelen door jou. Dus als het paard te hard wil, (schijn)overgang terug zodat jij weer de controle hebt en dan direct weer verder met bv de draf waar je mee bezig bent. Anders legt het paard te snel een link dat als ie hard gaat, jij gaat stappen en hij dan niet zo hard hoeft te werken.

Paard moet de beenhulpen leren accepteren en dat lukt alleen maar als de beenhulpen gedoseerd worden gegeven, ondanks zijn vluchtgedrag. Is erg moeilijk en ook niet in een weekje even rijden om vooruitgang mee te boeken.

Daarom vroeg ik me al eerder af, is dit alleen bij jouw of ook bij anderen?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:04

Doet ze het aan beide kanten (links- en rechtsom) of op beide handen.

Mijn verzorgpaard gaat namelijk in de galop (rechts) als het te moeilijk voor haar wordt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:41

Uhm ik denk eigenlijk aan iets heel anders, is ze gewoon niet bang voor je been? Ik reed een shire en die begon ook altijd in galop, wat bleek zodra ik mijn been aanlegde vluchtte ze weg..
Wat dan goed helpt is met de neus tegen de bakrand stilzetten en beetje met je been heen en weer gaan en zeer goed belonen!! en dan stap je weer weg *stappen!!* daarna zet je hem weer met de neus tegen de rand en wrijf je weer heen en weer met je been en duw je ook een beetje (wel stil laten staan) en weer goed belonen. En zo breidt je het steeds meer uit!

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:50

Urielle schreef:

Ik zou in eerste instantie zeggen terugnemen en gewoon consequent blijven herhalen.

Wat je ook kunt proberen, is accoord gaan met het galopperen maar het galopperen moet dan supercorrect gebeuren en wordt dus moeilijker (minder leuk) dan draven.
Ze gaat waarschijnlijk galopperen
omdat ze draf moeilijker vindt dus dat moet je omdraaien. Dus rechtstellen (meestal buitenschouder naar binnen zetten), verzameld galopperen maar wel veel sprong houden, voltes 10 meter draaien (of nog kleiner, al naar gelang de graad van africhting), heel veel schakelen in het tempo (en terug is daarbij wel terug!). Als je haar dan weer terugneemt naar draf moet je de draf natuurlijk wel leuk en gemakkelijk maken.

Dit dacht ik dus ook direct. Een paard vindt het vaak moeilijker om actief op het achterbeen te blijven draven dan galopperen. De oplossing van Urielle vind ik dan ook een goede oplossing. Probeer het paard ook sterker te maken op het achterbeen door veel te schakelen in tempo en overgangen/ schijnovergangen te gaan rijden. Je zal merken dat als het paard sterker wordt dat hij ook minder snel in galop aan zal springen.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:17

PRECIES.
ga met urielle en Hardi mee.

Zie zoveel opmerkingen van dat laat je je paard maar galoperen net zolang tot dat hij het zat is.
wat is dat nou voor een manier van rijden. rijden is het niet, dat is oneerlijk. zoek altijd eerst de rede waarom een paard dit doet en dan pas kan je zoiets oplossen. meestal is het inderdaad zo, dat als een paar het moeilijk vindt om zijn/haar pas af te maken in draf, dat ze dan gaan galoperen. dit is namelijk makkelijker voor een paard.

dit kan verschillende redenen hebben, zoals geen balans of niet sterk genoeg zijn in de achterhand. dit alles is goed te trainen.

rijd inderdaad veel overgangen en tempowisseling.
gaat je paard in de galop, dan rustig terugnemen en laten ontspannen en probeer weer het punt te bereiken.

met ontspanning en de consequente hulpen kom je er sneller en het paard zal je zo ook beter begrijpen.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:56

Vind ik ook Droefje, je paard denkt echt niet laten we het vandaag de baas eens moeilijk maken.

Volgens mij laat je paard zich op de schouder vallen en raakt daardoor uit balans en springt in galop aan. Het zal eerst verticaal rechtgericht moeten worden en dan zul je zien dat het beter gaat.

Kijk voor meer uitleg op de site paardenbegrijpen.nl bij rechtrichten of bij rijproblemen.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:33

droefje schreef:

Zie zoveel opmerkingen van dat laat je je paard maar galoperen net zolang tot dat hij het zat is.
wat is dat nou voor een manier van rijden. rijden is het niet, dat is oneerlijk.

Je bereikt er alleen maar mee dat je paard nu totaal over de rooie is en niet maar dan ook niets van zijn ruiter begrijpt.Het erge is dat dit soms ook gewoon door instructrices aan hun leerlingen word verteld dat ze het zo moeten oplossen vreselijk jammer.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:35

bedankt voor alle reacties ze is nou al minder druk maar apart is dat ze nu opeens heel slecht op het been reargeert weet iemand hoe dat komt ?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 11:39

het ging dese week wel heel goed.. ze was al minder in de galop enzo.. mja.. ik had vos mij iets te rustig aan gedaan deze week doordat ze gister te veel energie overhad

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:18

bando schreef:
bedankt voor alle reacties ze is nou al minder druk maar apart is dat ze nu opeens heel slecht op het been reargeert weet iemand hoe dat komt ?

Omdat het paard eigenlijk heel lui is en niet goed aan het been is.Als een paard altijd maar snel gaat denken mensen vaak dat hun paard goed aan het been is maar deze paarden vluchten alleen maar voor het been.Kost heel veel trainings uurtjes om het paard goed om te scholen.

jorindebento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:13

hoi misschien help het als je veel voltes draait en kleine voltes ik weet niet of het lukt maar ik doe dat meestal wel met mijn verzorpony als hij ervandoor gaat dan stuur ik een kleine volte in of mals hij echt niet luistert gewoon een ruk geven want hij heeft te luisteren !!!
groetjes jorinde