Tegen de hand, wat er aan te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Tegen de hand, wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:38

Mijn paard is bijna 4 en ik heb er nu 2 officiele wedstrijden mee gereden (B dress). Het ging hartstikke goed, tenminste ik was erg tevreden, ze schrok niet van witte hekje enz.!
Maar op de coupons stond dat ze tegen de hand is.
Ze is dan net niet voorwaarts genoeg en reageert dan niet meer goed op mijn been. Waardoor ze ook net niet meer rond genoeg is en dan is het natuurlijk helemaal mis.
Ik weet dat ze nog jong is, maar wat kan ik hier aan doen???
Het iemand tips of ervaring???

Ook aan het einde van de proef,(Tussen M en B arbeidsstap en dan A afwenden tussen X-G halthouden) heeft ze totaal geen tempo meer. Ze wil dan echt niet meer doorstappen.
Hier ook iemand tips voor?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:06

Hoelang rijd je los? Misschien dat aan het einde van de proef haar impuls verloren gaat doordat ze moe is? En hoelang is ze al in training?

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:15

Ik rij haar nog geen half uur los omdat ik normaal ook maar 3kwartier rijd...
Had haar dit keer express de dag ervoor al niet gereden zodat ze iets frisser was maar dat had niet erg veel effect.
Ze is vanaf eind augustus onder het zadel en vanaf begin december zijn we echt een beetje bezig met de proefjes te oefenen

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:23

tijdens het losrijden heel veel schakelen, dan maak je de achterhand actief en worden ze van voor wat lichter.. met mijn jonge paard rij ik voor de proef de hele tijd wisselende tempo's en dat bevalt mij wel goed

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:54

Het kan natuurlijk zo zijn dat je paard gewoon heel gespannen is en daardoor dus tegen de hand in komt. Als je paard tegen de hand inkomt is hij ook achter je been. Dit geef je zelf ook al aan. Probeer dus de ontspanning terug te krijgen in een proef. Zodra je paard weer ontspant en naar je hand toe gaat lopen komen je kuithulpen ook weer door.

Dit probleem heb ikzelf ook regematig. Met losrijden, dus met andere paarden in de bak, loopt mijn paard meestal heel erg fijn. Goed aan het been en goed naar de hand toe en dus ook in de juiste aanleuning. zodra ik dan alleen een vreemde bak in geknikkerd wordt, vindt mijn paard dit eng, komt direct tegen de hand en loopt ook direct achter mijn been. (kan dan echt blijven drijven, maar komt eigenlijk alleenmaar meer terug|). Zodra ik de rust terug heb bij mijn paard en het paard ontspant weer, gaat ze mijn hand ook weer opzoeken en komen mijn kuithulpen ook weer door.
Dit is iets wat weer heel makkelijk gezegd is allemaal, maar in praktijk heel wat moeilijker is. Ikzelf zie het zo. Kilometers maken, dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Succes.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:31

Pas 5 maanden onder het zadel???Ik zou zeggen zoek iemand die je les kan geven,en een beetje meer geduld met wedstrijden rijden!!!Het is onmogenlijk dat je paard daar nu al aan toe is.Het niet voorwaarts gaan is bijna altijd de schuld van een te harde,en vastzettende hand.Dus een beetje langer je paard leren wat de hulpen zijn,en niet meteen willen presteren!Je zal zien dat dat in de verdere toekomst alleen maar naar je toe komt.Veel succes.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:26

Ik heb les en daar vroeg ik hier ook niet om!
Als een paard vanaf augustus al onder het zadel is kun je er echt wel wedstrijden mee rijden. Dat jij dat niet wil is jou probleem maar ik heb goede begeleiding en weet echt wel wat goed en niet goed is voor mijn paard. Aan zulke tips heb ik dus echt niets!

Casca & hardi bedankt voor jullie tips ik kan daar zeker wat mee!

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:31

probeer je benen wat stiller te houden. En als je drijft dat goed te laten merken. Later kan je die hulpen steeds subtieler gaan geven. Dan heb je dr goed voorwaarts. Probeer dan pas rustig naar je hand toe te gaan rijden. En niet gaan trekken als het niet lukt, want dan gaat ze weer tegen het been. En vraag niet teveel van dr. Ze is nog jong en heeft nog niet super ontwikkelde spieren. Heel veel suc6 er mee en ook met je wedstrijden

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:37

Dank je! Als ik thuis aan het trainen ben gaat ze goed voorwaarts maar die 2 keer keer dat ik dat proefje heb gereden wordt ze aan het eind sloom. Dat komt ook wel omdat ze jong is dat weet ik. Ik doe nu ook even een paar week geen westrijd zodat ze alles even kan verwerken in haar hoofd, maar moet toch wel beetje blijven oefenen.

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:27

hebje wat foto's?

Dimple

Re: Tegen de hand, wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:31

Ik denk dat je zelf onbewust terug rijdt omdat je zelf gespannen bent.
Ik zou het niet zozeer bij het paard zelf leggen, maar ook even bij je zelf nagaan hoe jij op wedstrijd bent.

Daarbij vind ik je paard nog erg jong en zou ik haar dus eerst wat meer vertrouwen geven want ze geeft duidelijk aan er nog niet klaar voor te zijn.

Neem goed les en houdt je paard actief. EIS dat ze reageert op je been, ook thuis!

Heb je zelf je paard ingereden of heeft iemand dat voor je gedaan?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:34

ik blijf deze toppic even volgen.

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:16

Is denk ik een soort van spanning probeer idd toch helemaal te ontspannen en dit gewoon te negeren.

Wat je anders zou kunnen doen is met je zweepje een klein tikje te geven niet als zijnde straf maar meer even wakker maken.

Jij dierenbeul zo vroeg te gaan starten met je paard . Nee na 6/7 maanden niet rijden met Urban reed ik na 4 weken ook een proefje ach is maar net hoe ze het oppakken. Als je gevoel goed is waarom niet starten alleen rij je in je proef veel verschillende dingen in korte tijd achter elkaar wat het paard ook moet verwerken. Tijdens je training ben je toch ontspannen en relax tijdens de wedstrijd is er bewist of onbewust bij beide wat meer spanning. Dat gaat vanzelf weg als het paard wat meer wedstrijd ritme krijgt.

hardi

Re: Tegen de hand, wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:21

Dimple schreef:
Ik denk dat je zelf onbewust terug rijdt omdat je zelf gespannen bent.

Ik zou het niet zozeer bij het paard zelf leggen, maar ook even bij je zelf nagaan hoe jij op wedstrijd bent.

Daarbij vind ik je paard nog erg jong en zou ik haar dus eerst wat meer vertrouwen geven
want ze geeft duidelijk aan er nog niet klaar voor te zijn.

Neem goed les en houdt je paard actief. EIS dat ze reageert op je been, ook thuis!

Heb je zelf je paard ingereden of heeft iemand dat voor je gedaan?

Hier zeg je toch echt twee tegenstrijdige dingen. Eerst dat het bij de ruiter ligt en daarna dat het paard er nog niet klaar voor is.

Denk dat het een combinatie van beiden is (ruiter wat gespannen en paard heeft het vetrouwen nog niet op vreemd terrein), maar wil niet zeggen dat ze dus nog geen wedstrijden kan gaan rijden. Ze zeggen ook oefening baart kunst. De TS geeft ook aan de hij ook alleen tijdens een proef tegen de hand komt en niet meer aan het been is, dus neem ik aan dat ze het paard thuis dan ook gewoon voor elkaar heeft om een b proef te starten en dan denk ik, dat als ze nu gewoon blijft starten (niet te geforceerd, dus niet twee x in een weekend b.v.), dat dan in de ring vanzelf de ontspanning terug komt, het paard meer vetrouwen gaat krijgen en wel correct zal gaan lopen.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:32

@ Dimple: M'n paard is ergens anders in gereden, ze was 4 week onder het zadel toen ik haar kreeg.

@ hardi en prisca: Thnx hier heb ik echt wat aan!
Ik moet gewoon thuis goed blijven oefenen en tijdens de wedstrijden die we rijden moet mn paard meer ervaring op doen!
We zullen dan allebei ontspannender worden en dan moet het haast vanzelf wel weer goed gaan!