Veel te veel afleiding...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Veel te veel afleiding...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 23:48

Ik rijd een tuiger van 10 jaar die voor hij bij ons op stal kwam alleen maar in het tuig beleerd was en onder het zadel alleen in het bos rechttoe rechtaan gereden was. Sturen was echt onmogelijk niet te praten over zijn galop.... Bokken bokken en nog eens bokken en met draven ed deed hij dit ook als je teveel met je benen deed of hem een tikje gaf. Dat was heel begrijpelijk aangezien dit paard absoluut zijn evenwicht niet goed kon vinden onder het zadel. Hij is rustig opgebouwt in de lessen en nadat ik hem een keer in de les had gereden mocht ik hem gaan bijrijden!!
Afijn... Alleen in de bak zonder andere paarden vond ie doodeng (ook begrijpelijk natuurlijk als ie in de bak alleen de manegeles gewent is) En dat resulteerde in één bonk verzet en gebok. Met vooral véél gedult, hem op zijn eigen benen laten lopen en vooral werken aan het actief voorwaards rijden (in zowel stap, draf én galop) was het na twee maanden zoveel veranderd dat ik ipv bij het aanspringen een boksessie en daarna stilstaan, over de hoefslag kon galoperen en zelfs een grote volte!
Toen is hij 3 weken ziek geweest en toen we er weer opmochten was zijn conditie natuurlijk weer 0.0 Dus dat betekende (ook begrijpelijk...) dat hij zich weer hevig verzette wanneer er wat meer van hem gevraagd wordt. Nu is het de tweede week dat hij weer gereden wordt en het gaat alweer beter. Het grootste probleem wat we nu nog hebben is ondanks dat ik veel overgangen en figuren rijd, hij zoveel dingen ziet en zo snel afgeleid is dat ik hem moeilijk ontspannen krijg. Stukjes zitten er zeker tussen, maar grotere stukken eigenlijk niet. Dat vind ik heel jammer aangezien hij best wat in zijn mars heeft en het ook echt wel kan. Hij is ook heel leergierig mits je hem 'interessante' nieuwe dingen aanbiedt.
Hebben jullie tips voor mij?

Edit: Hij loopt nu met een hoofdstel met oogkleppen, omdat hij zonder zoveel dingen ziet en daarvan zo'n schrikreactie geeft, dan het voor de lessen gevaarlijk wordt. Ik moet er nu ook mee rijden, maar heb al gevraagt wanneer ik weer met het gewone hoofdstel mag rijden aangezien dat bij mij wel goed ging.

Sorry voor het lange verhaal... Hoop dat jullie wat tips hebben voor mij en mijn vriendje!

Sily

Re: Veel te veel afleiding...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:55

Ik denk dat je gewoon op de goede weg bent, veel figuren, oefeningen en overgangen rijden doe je al.
Je zou misschien zo afentoe eens tegen hem kunnen praten, al zeg je maar dat de bakrand bruin is op het moment dat je hem kijkerig voelt worden.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:36

Inderdaad je bent al goed bezig; veel figuren overgangen e.d rijden, goed aan het werk zetten dus. Hierdoor gaat hij meer op jou letten en houdt hij zijn koppie meer bij het werk. Je moet hem als het ware geen tijd geven om ergens anders op te letten, dus als hij ook maar even niet oplet een overgang rijden en een paar passen later weer wegrijden. Verder vooral geduld hebben.

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:03

@Sily: Dat is een goed punt. Ik doe dat ook wel veel en hij reageert er idd goed op. Komt ook omdat hij doordat hij voor de wagen loopt echt super op stemhulpen reageert.
@nancy: Bedankt voor je tip, het is moeilijk om hem constant actief te houden en figuren te rijden omdat hij zoveel ziet. Aangezien hij met een stang in zijn (ongelovelijk ubergevoelige) mond loop probeer ik op het moment dat hij bijvoorbeeld wegkijkt van waar we mee bezig zijn toch zoveel mogelijk met hem mee te gaan en op geen enkele manier met teveel druk in zijn mond te trekken.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:14

Aaaah dit kost veel energie voor zowel jou als je paard. Misshcien is het een idee om hem i.p.v het gebruikelijke uur een halfuur super inspannend te rijden. Dit betekent dat je gaat proberen hem ene half uur alleen maar met z'n hoofd bij hetw erk te houden. Voortdurend het hele half uur zijn aandacht bij jou proberen t ehouden. Overgangen, figuren, druk geven met been maar ook met teugel (dit kan ook wel als hij een gevoelige mond heeft, dan zal hij dara juist toch direct op reageren? en heeft hij aandacht bij jou) en vooral veel praten, stemtoon wisselingen, etc etc Na een half uur zijn jullie waarschijnlijk allebei hartstikke vermoeid maar heeft hij wel zoveel mogelijk zijn hoofd bij jou gehouden. Dit kun je dan langzaam uitbouwen naar langer rijden en minder afwisseling. Succes!