Buitenrij probleempje,

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Buitenrij probleempje,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:47

Ik heb een klein probleempje,
Als ik de weg op ga met mijn jonge paard (4 jaar) dan stuit ik op nog wel eens wat vreemde dingen,

Hij is heel erg verkeersmak,Maar ook hij vind sommige dingen best eng,
Laatst reed ik op een smalle zandweg,Er komt een auto aan met een bak erachter,Door de kuilen in de weg maakt de auto wat lawaai,
Mijn paard vond dit dus eng en liep achteruit,
Helaas was de weg zo smal en hij liep achteruit richting sloot,

Wat moet je op zo'n moment doen?
Ik heb de teugel naar voren gedaan en heb zachtjes been gegeven,
Helaas wilde het niet baten,
Ik vind sloten/kanalen super eng en ben zo bang hier in te vallen dat ik er dan al af spring,

Heb ik hier goed aan gedaan?
Dit soort dingen komen dus regelmatig voor,
Eigenlijk alleen bij sloten of kanalen,
Ik ben zo bang hier met paard en al in te vallen dat ik er liever af spring en hem aan de hand mee te nemen en te kalmeren dan erop te blijven zitten terwijl paard bang is!

Wat zouden jullie doen in dit geval??

plutolover

Re: Buitenrij probleempje,

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:59

als ik in zo situatie zou zitten (nooit gezeten,maar een vriendin van mij wel)

was ik er af gestapt. En met de hand wezen lopen. Klint mischien banketstaaf maar als hij er toch vandoor gaat dan stopt hij van zelf wel. Want jouw veiligheid gaat voor. En paarden weten meestal wel de weg naar stal.

Want als je blijf zitten en je paard doet 1 stap te ver.En hij houdjt jouw niet dan kan jij ook in de sloot belanden samen met hem,En dat kan nog veel erger zijn dan dat je paard er vandoor gaat zonder jouw.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 23:03

Hij gaat er echt niet vandoor!
Hij loopt van angst achteruit in plaats van vooruit,
Dus van het enge ding af,
Nee met wegrennen en dergelijke ben ik niet bang voor,
Alleen van de optie afstappen voor een sloot of erop blijven zitten, met als risico samen in de sloot belanden!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:05

Beste vind ik gewoon afstappen. Want samen in de sloot belanden is nit leuk

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:07

Ik blijf zelf altijd zitten. Mijn paard is heel erg bang voor water, dus in de sloot zullen we niet belandde.

Maar als ik daar wel bang voor zou zijn zou ik afstappen voor het paard het enge ding heeft gezien. Dan kan je rustig afstappen en legt je paard de link minder snel.
Als je er ineens afspringt is dat voor je paard nog meer reden tot paniek.

Het is ook een kwestie van wennen. Mijn paard was eerst als de dood voor vrachtwagens. Nu rij ik bijna dagelijks tussen de vrachtwagens (moet een industrieterrein over naar het bos) en hij kijkt niet meer op of om. Dat had ik nooit kunnen bedenken toen hij als de dood voor vrachtwagens was.

Blijf zelf vooral rustig. Ga tussen het enge ding en je paard in lopen. Je paard ziet dat als bescherming en jij bent zeker dat hij niet boven op je springt.
Ik blijf altijd gewoon rechtdoor lopen en laat m'n paard maar druk doen. Als hij rondjes om me heen wil springen doet hij dat maar, ik doe daar niet aan mee.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 23:13

Het ding was dus niet eng,dat is het geval,
Het was gewoon een auto,die geluid maakte en dat was dus eng,
Anders was ik al afgestapt denk ik!
Mijn paard ziet geen gevaar,dus loopt gerust in een kanaal,Heb al keer meegemaakt bijna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:35

Hoi Saskia,
Ben je zelf bang? Ik heb namelijk het gevoel, als ik jou
verhaal zo lees, dat jij ook bang bent.
je paard voelt dat onmiddelijk (Helaas) en gaat aan de loop met alle sen nog wat...
Wat in dit geval helpt is, * Zingen!!* als je wat eng ziet, of je paard, gewoon been geven (Zoals je al zei) en rustig en dudielijk praten
tegen hem, en zingen, wat ook helpt is denken dat je allang al voorbij
het "enge" bent.
Je paard voelt onmiddelijk dat je ontspant aan je zit.

Deze tips hebben bij mij altijd geholpen, ik was overigens banger dan mn paard
Ik hoop dat je wat aan de tips heb in dit topic.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 23:40

Ik ben alleen bang om met me paard in de sloot te behandelen,

Het gaat er dus enkel om,Hoe ik moet reageren als hij plots schrikt,
Ik bedoel,hij schrikt vaak,maar dan maakt het me neit uit,
Maar als hij achteruit de sloot inloopt voel ik me toch wat angstig ja,Niet gek lijkt mij?

Het gaat dus echt om die 3 seconden dat het gebeurd!

Ik weet vantevoren natuurlijk niet of hij van een auto schrikt waar hij normaal niet bang van is,
Het was ook enkel het geluid denk ik..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:55

Ik heb tegenwoordig het boeh het oaniekvrije paard en daar staat dus in dat een paard achteruit loopt om een beplaalde afstand te houden. Zodra hij die grens passeerd heb je de kans dat hij vlucht. Laat je hem kijken bij de grens is er vaak niets aan de hand. Kun je Nikey niet stil zetten om hem te laten kijken? Dit lukt vaak erg goed bij Lucky *held*

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:05

VMR -> RT

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:05

Luckey schreef:
Ik heb tegenwoordig het boeh het oaniekvrije paard en daar staat dus in dat een paard achteruit loopt om een beplaalde afstand te houden. Zodra hij die grens passeerd heb je de kans dat hij vlucht. Laat je hem kijken bij de grens is er vaak niets aan de hand. Kun je Nikey niet stil zetten om hem te laten kijken? Dit lukt vaak erg goed bij Lucky *held*

Nee dat ging dus niet,
Het was een plotselinge schrikactie,
dat gaat dus zo snel!

Maar eerder die dag was hij ook bang van iets en liep ook achteruit,
Echter had ik daar de ruimte en kon hem rustig kalmeren en ik bleef er gewoon opzitten omdat er geen gevaar achter ons was!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:41

Saskia9, dit heb ik ook heel erg. Vooral had ik dat met m'n vorige paardje.. Hij wou nooit weg bij stal, en draaide zich steeds om, of ging achteruit lopen, en ik was altijd zooooo bang dat hij achteruit een sloot inliep. Heb dit namelijk een keer meegemaakt. Gelukkig geen diepe sloot, maartoch. Ik heb echt precies hetzelfde als jou. Ik denk dat je als je alleen kunt kiezen tussen erop blijven zitten en eraf gaan, dat je beter eraf kunt gaan en je paard snel meenemen aan de hand. Maar het ligt denk ik ook wel aan de situatie...

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:54

Inderdaad!

Als er geen sloot is blijf ik gewoon zitten,
Vind de sloot dood eng,
Verder als me paardje schrikt vind ik het niet eng,

Het is dus echt die sloot of kanaal waar ik bang voor ben!

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:44

hej saskia 9
ik heb zelf ook een pony die het cerschil niet ziet tussen een sloot, een meer of een weg. ze loopt gewoon door en springt aan de kant alsof er niks aan de hand is. nou spring k er zelf nooit vanaf, omdat k er zo een keer ben afgvallen en de ponny er vandoor ging. ze stond vervolgens wel gewoon thuis bij de stal. maar toch. been geven en idd zingen is een heel goede. ook een optie is om hem zoveel mogelijk met `enge`dingen in aanraking laten komen. dan went hij eraan. ga het iig nooit uit de weg.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:14

Ik blijg er meestal op Maar als ze echt te dicht bij komt ga ik er af maa meestal stopt ze als ze voelt dat ze lager gaat..

Maar ik heb heell veel vreselijke dingen meegemaakt met water en sloten dus vind eht zowieso wel eng...

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:57

Ben daar ook altijd erg bang voor met mijn paard.
Maar wat je moet doen op zo'n moment is proberen je paard met zijn hoofd naar de sloot te keren. Dan ziet hij wat er is en zal die er echt niet inlopen.

Maar iig succes en sterkte verder samen .

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:23

Ik stap in zulke situaties af en loop aan de hand verder, ik heb geen zin in gevaarlijke situaties als belanden in een sloot of iets dergelijks.

Bij minder gevaarlijke dingen (denk aan een struik of een paaltje of iets dergelijks) laat ik dr lekker achteruit lopen, ze doet het zichzelf aan als ze er tegenaan loopt, weet ze meteen dat dat niet slim is..

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:47

Mijn paard doet dit ook!! (al eerder een topic geopend!!) ofwel loopt hij over de schouder weg ofwel achterruit(de sloot in ). Ik jump erook af hoor maar de volgende keer probeer ik er op te blijven en gerust te stellen(vooral als je weet waarvan hij bang is!).. Ook miss een tipje, ga af en toe eens aan de hand wandele, aangezien hij het toch niet op het lopen zet! Groetjes.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:52

Zoals ik al eerder vemeldde,
Op zo'n moment gaat alles zo snel,echt nadenken over hoe je moet handelen gaat bijna niet!

Andere enge dingen blijf ik gewoon opzitten,
Alleen als hij een sloot in vliegt dan stap ik er dus af!

De optie met zn hoofd naar de sloot toekeren gaat gewoon niet,
het gebeurd in seconden,
Dan kun je je neit even rustig om draaien,
Die auto was trouwens binnen 5 seconden ook weer weg dus lange paniek is er gewoon niet,

Het gaat dus echt om die paar seconden!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:53

Nu lijkt het misschien alsof mijn paard heel vaak schrikt,
Nou dit valt reuze mee hoor,Hij schrikt wel eens,Is neit voor niks een vluchtdier,
Maar heb hem meestal onder controle,
Alleen in situaties waarbij hij achteruit de sloot in loopt,
dat is dus het probleem!

Koss_Binky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:30

Hoi
Mijn paard doet dat ook wel eens.. en niks hielp echt bij mij totdat ik het een keer zat was en hem richting de sloot draaide, zodat ie met zn neus er voor stond... klinkt miss drastisch, maar sindsdien kijkt ie wel uit...

Groetjes Bianca

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:33

Bah, ik kreeg net serieus een rilling, ik vind sloten zoooo eng!!!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:45

Ik dus ook!
Daarom stap ik liever af om hem gerust te stellen,
Dan door erop te blijven zitten en dat hij als een gek achteruit de sloot inloopt,

Ben bang om met paard en al in een sloot of kanaal te vallen!

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:44

Wat eerdere reacties ook al zeggen, is: verbreek zijn gang naar achteren. Jij weet dat je richting sloot gaat, hij weet slechts dat hij weggaat van een eng ding (in dit geval auto). Aangezien je vooruit niet werkt, draai hem dan naar links of rechts. Ten eerste zal hij door jouw onderbreking weer gaan nadenken, en ten tweede: als hij de sloot ziet, dan zal hij daar heus niet zomaar inlopen. Ten derde: als het geen gevaarlijk sloot is met moeilijk op te komen kanten.... tja, een paard kan prima zwemmen en jij ook. Hij zal het in het vervolg dan ook niet meer zo snel doen. Al denk ik dat het in dit geval vooral is dat hij niet meer oplet waar hij loopt en niet uit slechte wil (mijn baasje stapt toch af als ik in de buurt van de sloot kom, hoef ik niet verder moeilijke opdrachten te vervullen)...

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:51

Ik kon op dat moment niet naar links en ook niet naar rechts,
Het weggetje was zo smal dat auto en paard maar moeilijk alletwee erdoor konden,
Hij liep dus al bijna met zn achterbenen in de sloot,

Ik kan zwemmen en hij ook,maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan maar moet blijven zitten om vervolgens de sloot in te belanden..

Lijkt mij tenminste,
Ik wil UIT de buurt van de sloot! niet erin