stress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustWendy

stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:46

Al 3 wedstrijden gaat het niet zo goed. Thuis trainen is geen probleem kan ik alles doen. Kom ik op wedstrijd ontploft ie tijdens de proef. Nou heb ik hem gelongeerd voordat ik wegging. Helpt niet.
Het begint al als hij van de kar komt. Rondjes draaien. Die spanning bouwt hij al op voordat het zadel erop ligt. bij het inrijden al zoekt ie dingen om van te schrikken. Deur op een kier, schaduw etc.
Wel vreemd want dit paard schrikt nooit ergens van en is altijd kalm.
In de proef loopt ie als een gespannen rietje. Bij het aangalopperen gaat ie of bokken of er vandoor.

Nou vast wel een probleem wat bij jullie ook bekend is.

Brand maar los!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:59

ik zie dat je pas 3 wedstrijden achter de rug hebt? dan zou ik me niet teveel zorgen maken...dit is gewoon een kwestie van veel oefenen en veel wedstrijden rijden. het moet even "gewoon" worden voor je paardje. net als met buitenritten zal het paard vanalles zien en horen...er zijn zoveel prikkels op dat moment plus jouw eventuele zenuwen daarbij. hoe vaker je wedstrijd rijd hoe beter het zal gaan. probeer zelf goed op je ademhaling te letten en probeer zoveel mogelijk zelf te ontspannen.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:44

vergeet niet dat op concours er in eens heel erg veel te zien is, en wat dacht je van al die paarden, die doorelkaar heen lopen en trailers etc. Hoe vaker je gaat, hoe beter het wordt.

JustWendy

Re: stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:04

De laatste drie wedstrijden..... Ik ben al m1 met hem. En rijd ook al een jaar wedstrijden. Hij deed het voorheen nooit..

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:11

oh dan had ik het ook verkeerd begrepen.

Is er misschien iets engs voorgevallen, of tijdens een rit met de trailer?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:03

Ik zou een paar keer buiten mededinging meedoen. Je kunt hem dan even doorlaten galoperen en ontspannen rijden tussen door. Het lijkt erop dat jouw paard een nare ervaring heeft gehad en zijn vertrouwen even kwijt is in het wedstrijd rijden. Hoe is hij als je gewoon in een andere bak gaat trainen? Zet hem maar wat vaker op de trailer en ga dan gewoon ergens anders rijden. Niet zwaar trainen, maar gewoon alleen ontspannen losrijden. In ieder geval niet kwaad worden, maar wel rustig en consequent doorzetten. Veel succes, het komt vast wel weer goed; iedereen heeft wel eens een dipje!!

peggel

Re: stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:19

waarom ga je niet gewoon op vreemd terrein rijden zonder dat het direct een wedstrijd is? Je zegt dat ie al gaat spannen op de wagen. Zet m eens in de trailer, ga een rondje rijden, haal hem er thuis weer uit en ga dan rijden. Zo kom je (hopelijk) te weten of het de trailer is of dat het vreemd terrein is. Als hij op vreemd terrein gewoon rijden niets doet kan het ook nog zijn dat je je zelf (onbewust) anders gedraagt waardoor hij de zenuwen krijgt. Succes!