Halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:01

Mijn Hafje heeft moeite met halthouden op de hoefslag.
Zodra ik hem aangeef halt te houden, gaat zijn hoofd scheef en loopt ie over de binnenschouder weg richting midden van de bak.
Hoe los ik dit op?

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:12

HIj heeft geen moeite met halthouden, hij wil het niet, is te ongeduldig. Ik PB je even mijn tips hiervoor.

Nannes

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:18

Hoe doe jij het precies. Met ophoudingen of gewoon 'hangen' (niet te letterlijk lezen aub). Mij verzorgpony wijkt ook altijd af naar een kant. dan gooit ze haar hoofd naar rechts en stapt opzij naar links zeg maar.
Ik geef dan meer druk op de kant waar ze heen loopt om haar weer recht te stellen zeg maar en opsuiten tussen me benen. Of ze gooit alleen haar kont naar binnen. En als ze b.v. alleen haar kont naar rechts gooit, geef ik weer druk op rechterteugel om haar weer recht te stellen.
veel succes ermee!

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 01:43

Wat doe jij als hij over zijn schouder wegloopt ? Komt hij ermee weg ? Wat Nannes zegt is recht stellen goed. Wat je ook kan doen om dit specifieke probleem op te lossen is een langere adem hebben dan hij. Je kiest een plek uit op de hoefslag om halt te houden( het makkelijkste is bij een letter). Als hij over zijn schouder wegloopt naar het midden blijf jij rustig, rijdt een volte en vraagt hem weer op precies dezelfde plek halt te houden. Dit houdt je vol totdat hij het zo zat is en merkt dat hij er echt niet mee weg komt en dus wel halt houdt. Zodra hij ook echt stil staat, de hemel inprijzen en meteen spanning van het bit af. En ook echt meteen. Dat is zijn beloning voor het luisteren. Spring eraf, je bent klaar. De volgende keer zal hij misschien nog een paar keer proberen om over zijn schouder weg te lopen. Je herhaalt deze oefening. Hij zal het veel sneller opgeven. Je prijst hem nog steeds de hemel in en geeft meteen los in je handen. Maar je hoeft niet af te stappen dit keer. Rij door met iets wat hij leuk vind. 5-10 minuten later probeer je het weer. Zo kan je het in de training opbouwen, zonder een echt gevecht met hem aan te hoeven gaan, gewoon door een langere adem en meer geduld te hebben.

Succes

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:19

ik denk dat je paardje wegloopt over de schouder omdat je paard scheef is. de bespiering is misschien aan de ene kant van zijn lichaam beter als aan de andere kant. jer moet het paard dus eerst rechtrichten. heb je wel ten alle tijde evenveel druk op 2 teugels?

Knoesje

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:26

@ Nado,

goede tip om hem op de volte te zetten net zolang tot hij het zat is.
ga het zeker met hem oefenen!

@ Klomp,

Hij doet het naar beide kanten, en het gekke is dat hij het op de A-C lijn wel netjes doet.
Ik denk dat hij de hoefslag geen plek vindt om halt te houden.
Eigenwijsheid spreekt mijn inziens zeker mee!
Maar het heeft inderdaaad wel degelijk zin om hem te blijven rechtstellen en goed in evenwicht te krijgen. Dus inderdaad betere bespiering trainen.