paard wil niet voorwaarts 'tussen zijn oren'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

paard wil niet voorwaarts 'tussen zijn oren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:29

hey, bij ons op stal staat iemand die op een hele leuke merrie rijd, momenteel M2 niveau...het paard is van zich zelf nooit een harde werker geweest, maar nu je op dit niveau komt, zonder zweep rijden, moeilijke oefeningen loop je duidelijk tegen dit probleem aan.
amazone rijd altijd zonder sporen , wel met zweep, zou ze dit zonder doen, dan kan ze net zo goed afstappen. in de galop is ze wel voorwaarts, dit is makkelijker voor haar, en natuurlijk is de draf de meest onnatuurlijke gang van het paard dus meer moeite voor sommigen... maar dit is echt erf...hebben jullie tips behalve overgangen, voer, etc...
groetjes

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:10

Héél consequent zijn. Dus been=voorwaarts, en zo niet, meteen een tik met de zweep.
Daarnaast ook veel afwisseling in het rijden, dus dressuur, springen, buitenrit, longeren, vrijspringen. En veel afwisselen met je hulpmiddelen. Dus ene keer met spoor, dan zonder, en dan met zweep, dan een keer zonder, en een keer met spoor en zonder zweep, noem maar op

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:14

Sluit me aan bij veraA, altijd reactie eisen op je been en reageert ie 1 x niet of niet genoeg, dan meteen een tikje met de zweep. Hou je dit heel consequent vol, dan wordt het paard zeker weten een stuk actiever.

Retlaw

Re: paard wil niet voorwaarts 'tussen zijn oren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:24

op de zweep gaat hij bokken... hij krijgt wel veel afwisseling, niks helpt!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:51

je zegt dat ze al met zweep rijdt en toch bokt hij erop?? Als hij niet voorwaarts gaat handen naar voren en schop hem maar een keer, de zweep heltp niet zeg je, maar hij MOET voorwaarts wanneer jij dat zegt... misschien is ook iets meer voer beter??

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:59

Hier kom ik nog eens met zo'n leuk standaard praatje :
Is het niet iets medisch, dat hij rugpijn heeft, of dat het zadel/hoofdstel niet goed zit.
Is het geen ruiterfout?

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:04

hij is al meerdere malen bij de fysio geweest en dat was het niet, amazone rijdt al zo lang ze op dat paard rijdt met hetzelfde zadel...meer voer werkt echt niet, en als je hem goed doordrukt lig je er naast, ik heb er nog eens goed over nagedacht, de amazone heeft vrij korte benen, en ik rijd er ook wel eens op met mijn lange benen, moet zeggen dat ik er dan niet zo veel last van heb, hji is dan wel voorwaarts op zijn manier maar zodra je oefeningen gaat doen, komt de rem erop !! let op ...dit is alleen in de draf...
verder nog iemand ??

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:34

Ik snap het niet helemaal. Ze moet vanaf de M zonder zweep rijden en nu is ie zonder zweep niet voorwaarts. Je kan hem thuis toch wel met zweep rijden? Het is onzin dat hij dan nu ineens op de zweep bokt (ook dat mag niet en moet afgestraft worden).
Je zegt ook dat amazone zonder sporen rijdt. Nu is het nare dat die verplicht zij in het M, hoe dat ze dat dan??
Been is naar voren en anders schop hem maar vooruit (alle medische oorzaken uitgesloten dan wel)...

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:45

Kan dit paard het M wel aan? Gezien hij dus bij oefeningen begint te staken... Als hij dat wel kan, of simpelweg met gewone overgangen al niet normaal doet: actie is reactie, dus reageert ie niet op been, dan een keer die zweep achterstevoren! En als ie bokt krijgt ie der nog een aangemeten!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:19

nou hij staakt niet, maar is gewoon niet voorwaarts in de oefeningen

Elamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:21

wat ik heb geleerd in de les is vragen zeggen doen... eerst been, geen reactie? been + klik, geen reactie? tik!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:45

Kris25 schreef:
Ik snap het niet helemaal. Ze moet vanaf de M zonder zweep rijden en nu is ie zonder zweep niet voorwaarts. Je kan hem thuis toch wel met zweep rijden? Het is onzin dat hij dan nu ineens op de zweep bokt (ook dat mag niet en moet afgestraft worden).
Je zegt ook dat amazone zonder sporen rijdt. Nu is het nare dat die verplicht zij in het M, hoe dat ze dat dan??
Been is naar voren en anders schop hem maar vooruit (alle medische oorzaken uitgesloten dan wel)...

Leg eens uit waarom hij ineens zo doet op de zweep en hoe het komt dat amazone zonder sporen rijdt?

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:59

heyitsme schreef:
nou hij staakt niet, maar is gewoon niet voorwaarts in de oefeningen

als ik dit lees denk ik dus wel dat het paard staakt op het moment dat de ruiter een moeilijk oefening vraagt.
Als hij dit dus alleen in een oefening doet, vindt het paard dit waarschijnlijk gewoon heel zwaar en komt daarin dus terug in tempo. Je hebt paarden die op een moeilijk punt weglopen en je hebt paarden die op een moeilijk punt gewoon stoppen met lopen.

Ikzelf heb ook een paard dat als zij op een moeilijk punt komt ook haast nietmeer naar voren te rijden is, maar in een simpele overgang is ze wel super aan het been en hoef ik in principe alleenmaar te denken aan de overgang en ze is al weg.
Probeer de oefeninge gewoon niet te forceren en bouw het rustig op. Je paard moet leren begrijpen en sterker worden voor dit soort oefeningen. Als je gewoon heel consequent rijdt en geduld hebt, zul je merken dat het straks geen probleem is en je paard op de moelijke punten gewoon blijft lopen.
Kilometers maken dus.

Succes.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:55

nou kijk ik heb er zelf ook wel eens op gereden...en je kan nog zo consequent zijn....je krijgt er niet actief in de draf, onmogelijk... oefeningen inde draf vind ie echt een eitje, hij heeft alleen last van zn tempo...

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:58

heyitsme schreef:
nou kijk ik heb er zelf ook wel eens op gereden...en je kan nog zo consequent zijn....je krijgt er niet actief in de draf, onmogelijk... oefeningen inde draf vind ie echt een eitje, hij heeft alleen last van zn tempo...

Dan zou ik dus eerst aan het tempo werken en dan pas de oefeningen uit gaan voeren. Gewoon heel erg consequent blijven. Actie is reactie. Als je het paard elke keer weer corrigeerd als het terug komt in tempo, gaat hij vanzelf voorwaarts denken en blijft hij daar ook voorwaarts lopen.