Probleem buitenrijden weer Opnieuw GRaag TIPS!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja__Daisy

Probleem buitenrijden weer Opnieuw GRaag TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:40

Heey
IK zal me eerst ff voorstellen, ik ben Tanja en ben er nieuw en Nancy(nancy_evita) heeft me geholpen..Ik heb een welsh arabier waar ik volgens mij dit jaar 5 jaar heb!

Ik heb een probleem met me pony..
Een paar weken geleden was onse bak stuk.. We konden alleen een buitenritten maken enzo.. Op een dag meost Daisy(mijn pony) ff der stal uit dus kdacht ff erop hoofdstel in cap op en een stukje zonder zadel de weg op te gaan maar hij wou na 200meter (ben erg slecht in sgatten):P niet meer vooruit niks ze ging alleen achter uit en wou niks meer ik ging eraf om haar een stukje vooruit mee te nemen en toen er weer op maar ze ging weer alleen achter uit Een vrouw kwam naar buiten en vroeg of ze kon helpen ik zei ja maar het hielp niks.. Ik ging maar trug want eht werd al donker. Later weer proberen en toen ging Nancy(Nancy_evita) helpen en nog een meisje maar het hielp niks ze loopt gewoon achteruit de sloot in maakt er niks uit. Op een Donderdagavond at ze niks ik dacht misschien heb ze geen honger... De volgende dag weer niet.. Dus zaterdags toch maar even de dierenarts gebeld.. Die zei geef er 2 weken rust om ff bij te komen misschien is er wel iets in het verleden gebeurt of wat dan ook.. Maar blijf wel met haar kleine stukjes lopen.. Als ze dinsdag nog niet eet moet je maar weer ff bellen.. Gelukkig at ze toen alweer.. Na 2 weken ben ik weer langsaam aan begonnen een lons lopen en zadel en hoofdstel in. De bak was weer gemaakt dus daar weer een week ingereden . Vandaag wou ik een rondje dorp gaan. Ik liep aan de rechterkant van de weg want links liepen mensen(normaal lopen we links) en het begon 40 meter na het erf al.. toen maar links afgeslagen nhet dorp in.. Later weer geprobeerd want toen was er iemand op stal en ik had weer hetzelfde probleem... Ik snap egt niet wat het kan zijn Daisy is wel op leeftijd maar nog super fit rij nog wedstrijden naar les enzo.. Met een ander paard doet ze het wel en met een andere rruiter erop ook niet . Als ik via de andere kant ga doet ze het met moeite maar daar zijn geen sloten waar ze in kan lopen. Ik moet wel het hele rondje draven en neit gaan stappen want anders doet ze het weer..
Weet iemand hier iets op of heeft het zelfde probleem..??
Sorry voor het lange verhaal
Groetjes Tanja!

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:56

Weet niemand hier antwoord op:S tis tog een wel een probleem die bestaat???

geertje3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:06

hey hoi

je hebt wel een heel probleem??

ik heb het zelfde gehad met een ouwere fries, die wou niet verder dan zover, en dan staakte ze.
ik was op den duur zover heen, ik dacht neem eens een zweepje mee, ( ik rijd normaal altijd zonder).
dan kon ik haar een keer een flinke lel verkopen als ze weer in staking gin. dit is nu bijna 3 jaar geleden.
sinds die giga lel, kan ik over al met haar heen zonder dat ze weer in staking gaat.
ik heb ook geen zweep meer mee, en alles verloopt super.

soms helpt het dus wel eens,
dit wil niet zeggen dat dit ook een oplossing is voor jou beeste, het kan zijn dat hij gewoon last heeft van stal moed, en niet alleen weg wil bij stal weg.

het kan ook zijn dat je pony dat gewoon dood eng vindt om alleen de grote boze werteld in te gaan, en dan is het goed om samen op pad te gaan met een ander, en zo lang zaam aan op ouwen tot je alleen kan gaan

ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een lang verhaal geworden sorry.

groetjes monique

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:08

waarschijnlijk vindt ze het dan niet zo leuk... en als je klappen gaat uitdelen gaat ze het niet echt leuker vinden... als je een buitenrit maakt, hou dan halverwege eens een pauze waarbij je paardje lekker mag grazen. zo heeft ze iets om naar uit te kijken en zal ze het buitenrijden ook leuker vinden....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:34

volgens mij houdt ze je gewoon voor de gek.
Ik zou zeker niet zonder zadel buitenrijden, dan heb je niks te zeggen.

Kan je ook samen met iemand anders een buitenritje maken?

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:49

geertje3 schreef:
hey hoi

je hebt wel een heel probleem??

ik heb het zelfde gehad met een ouwere fries, die wou niet verder dan zover, en dan staakte ze.
ik was op den duur zover heen, ik dacht neem eens een zweepje mee, ( ik rijd normaal altijd zonder).
dan kon ik haar een keer een flinke lel verkopen als ze weer in staking gin. dit is nu bijna 3 jaar geleden.
sinds die giga lel, kan ik over al met haar heen zonder dat ze weer in staking gaat.
ik heb ook geen zweep meer mee, en alles verloopt super.

soms helpt het dus wel eens,
dit wil niet zeggen dat dit ook een oplossing is voor jou beeste, het kan zijn dat hij gewoon last heeft van stal moed, en niet alleen weg wil bij stal weg.

het kan ook zijn dat je pony dat gewoon dood eng vindt om alleen de grote boze werteld in te gaan, en dan is het goed om samen op pad te gaan met een ander, en zo lang zaam aan op ouwen tot je alleen kan gaan

ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een lang verhaal geworden sorry.

groetjes monique

m et zweep heb ik al geprobeerd helpt neit word alleen erger en als maar erger.... Bedankt voor je tips!!

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:50

merrieveulen schreef:
waarschijnlijk vindt ze het dan niet zo leuk... en als je klappen gaat uitdelen gaat ze het niet echt leuker vinden... als je een buitenrit maakt, hou dan halverwege eens een pauze waarbij je paardje lekker mag grazen. zo heeft ze iets om naar uit te kijken en zal ze het buitenrijden ook leuker vinden....

Bedankt voor je tips misschien helpt dat jaah!!

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:53

Zijn er nog meer tips...????:):D

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:53

Ik heb hetzelfde ook met een welsh arabier.

Het gaat een tijdje goed maar halverwege het pad achter de manege wil ie gewoon niet meer. Hij gaat steigeren, achteruit lopen noem maar op. Je lol is dan snel over... ik weet het.

Bij mij helpt een zweep ofzo niet... hij wordt aleen maar kwaaier.

Als ik met iemand samen ga gaat het wel goed. Dus misschien moet je eens proberen om met iemand samen te gaan... Als het dan beter gaat weet je in ieder geval al een beetje waar het aan licht.

Vandaag heb ik een rit gemaakt met 5 personen ging perfect! Ga de volgende keer proberen om dezelfde route (is een andere als die ik normaal wil rijden, een ander pad) alleen te rijden en kijken of hij daar beter overheen wil alleen... En anders... tja niets aan te doen maar zal ik altijd met andere mee moeten rijden.

Succes in ieder geval!

santos

Re: Probleem buitenrijden weer Opnieuw GRaag TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:04

Mijn paard deed dit toen ik hem net had. De eerste keren dus niet en toen ineens wel. Dit was voor mij de reden om te denken dat hij me uitprobeerde. Ik ben dan ook net zo lang doorgegaan tot ie weer doorliep. Het uitproberen werd steeds korter en tenslotte deed hij het niet meer. (tot voor 2,5jr niet)

Ik heb nu een bijrijdster en verd.... bij haar doet ie het weer. Uitproberen dus. En vorige week deed hij het bij mij ook weer even.

Ik heb hem dus nooit zijn zin gegeven. Hij liep dan achteruit, richting sloot, wat me doodsangst bezorgde, maar gelukkig nooit erin. Ook liepen we soms enkele meters gewoon in zijn achteruit, maar dan de goede kant op, zeg maar. Of steeds na enkele stappen omkeren...gr.... Het was wel eens lastig als hij dus op een druk punt begon. Ik moet natuurlijk met het verkeer rekening houden. Dan wachte ik tot he tverkeer weer weg was en weer proberen, tot de volgende auto, even wachten en weer proberen. Soms had ik het idee dat ik al weer bijna thuis was, maar heb nooit opgegeven.

De zweep is een goed idee, zelf heb ik spoortjes om en nooit geen zweep bij me, ze zijn er niet voor bedoeld, maar ik zette ze er gewoon even in.

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 07:44

Ik herken het helemaal. De Frieze merrie die ik rijd haalt hetzelfde grapje uit. Ik rijd altijd wel met zadel. Afgelopen zomer gingen we naar buiten en een vriend van me ging mee op de fiets. Ze voelde al erg gespannen en bij gebrek aan martingaal heb ik er voor de zekerheid een slof om gedaan, die in principe gewoon los hangt.

We gingen op pad en ze was niet vooruit te branden. Opeens schrikt ze ergens van en wil er vandoor. Ik trek dr op de rem en ze begint te steigeren en daarna flink te bokken. Ik had een oplossing en dat was slof erbij, hoofd naar beneden en kleine voltes stappen.

Na 20 min ben ik pas weer naar huis gegaan. Nu heb ik angst voor buitenrijden. Ik heb het laatst nog een keer onder begeleiding van mijn vriend geprobeerd, maar zij spant en daarop span ik weer en zij wordt nog gespannener. Dat werkte niet.

Zaterdag had ik priveles, maar de bak was hard, dus we zijn naar buiten gegaan. Mijn instructrice er eerst op en ik voorop, nou dat ging wel, ze was alleen heel erg gespannen in het begin.
Toen draafde ze bij me weg en toen staakte mevrouw. Achteruit lopen richting sloot enzo. Maar mijn instructrice zet dan wel door, zweep erbij en stem. Uiteindelijk ging ze weer.
Steeds ging het een stukje beter en het laatste stuk ben ik er op geweest.

Mijn instructrice denkt dat het een gebrek aan zelfvertrouwen is bij haar. Toen we op stal waren stond ze ook echt beduusd voor haar uit te kijken, ze was echt op......

Het geeft me iets meer vertrouwen, dus ik denk dat we straks weer lekker buiten kunnen rijden.

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:25

Als het idd protest is kun je haar wat al eerder gezegd is gewoon in haar achteruit zetten, maar dan wel jou kant op! Waarschijnlijk denkt ze dan de volgende keer dat ze achteruit wil gaan lopen wel extra goed na

Een vriendin van mij had ook een haflinger die constant achteruit richting de sloot liep, en op een gegeven moment was ze het zo beu dat ze hem gewoon de sloot in heeft laten lopen. Het gezeur was gelijk over! Of dit nou zo'n goede methode is weet ik niet en bovendien moet je er behoorlijk wat lef voor hebben (en een niet al te diepe sloot ) maar goed, bij haar had het wel gelijk geholpen!

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:34

mijn paard deed het ook omdat ik altijd moet buitenrijden en dezelfde weg nam vond ze het niet leuk meer: reed toen nog langs de weg. na een tijdje kwam ik erachter dat ik ook langs water en bossen kon rijden en dat vind ze na 2 jaar nog geweldig en ik ontdek nog steeds nieuwe plekken (ik en me paard zijn egte ontdekkingsreizigers). ik heb al veel verschilende routes gereden maar als ik richting een lange route gaat staat ze metteen stil want dan heb ze er ook geen zin. tegenwoordig doet ze het soms bij een korte route maar dat heeft er gewoon mee te maken dat ze geen zin heb. ik heb namelijk nogal een vewent paardje en ze is door het verwennen nogal verziekt.

wat jou probleem dacht ik in eerste instantie dat ze er geen zin in had maar aangezien ze ook niet at kan het inderdaad te maken hebben gehad met het verleden: was dat je eerste keer dat je naar buiten ging in die richting of niet? en zo niet wat is er de laatste ker dan gebeurd? zoiezo jij bent de baas en ze moet doen wat jij zegt en dan zeggen er mensen als je hem een lel geeft met de zweep vind hij het ook niet leuk, maar als je het niet doet is het voor jou ook niet leuk en je mag best een keer hard optreden tegen het gedrag van je pony. behalve als er inderdaad iets is wat er mee te maken kan hebben gehad uit het verleden.

ik hoor het wel. blijf het topic ff volgen.

veel succes veronique

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:38

met mijn paard had ik ook dit probleem
ga vooral niet slaan.. dan bouw je spanning op
en een paard dat gespannen is sluit zich af voor jou hulpen

viewtopic.php?f=99&t=503106
deze tips hebben mij erg geholpen
het staken is helemaal over

Paxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:05

HeYy
michien een tip
ga eerst een paar keer er langs
steeds de zelfde weg
en dan moet je er op gaan
en iemand anders er langs laten lopen
die hij ook vertroud
dan doet ie het michien wel lukken
heb ik ook zo gemoeten
met een paardje die ik reed
en daarna ging het supper
en vind het nu ook nog eens leuk
om buiten te rijden
KuSz MaNoNn

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:29

Iris1702 schreef:
Ik heb hetzelfde ook met een welsh arabier.

Het gaat een tijdje goed maar halverwege het pad achter de manege wil ie gewoon niet meer. Hij gaat steigeren, achteruit lopen noem maar op. Je lol is dan snel over... ik weet het.

Bij mij helpt een zweep ofzo niet... hij wordt aleen maar kwaaier.

Als ik met iemand samen ga gaat het wel goed. Dus misschien moet je eens proberen om met iemand samen te gaan... Als het dan beter gaat weet je in ieder geval al een beetje waar het aan licht.

Vandaag heb ik een rit gemaakt met 5 personen ging perfect! Ga de volgende keer proberen om dezelfde route (is een andere als die ik normaal wil rijden, een ander pad) alleen te rijden en kijken of hij daar beter overheen wil alleen... En anders... tja niets aan te doen maar zal ik altijd met andere mee moeten rijden.

Succes in ieder geval!

Met iemand samen gaat perfect ze wil alleen hard..Niemand is dit gewend ze staat namelijk om dat leuke pony'tjuh die alles toelaat neit bijt bokt steigert en nu zien ze dit en het lijkt net of het een ander paardje is :p in de bak is ze trouwens gewoon

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:43

Nog meer tips...???

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:20

Probeer het met een ander paard er bij, en veel belonen. Misschien kan je hem met eten afleiden

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:37

Het is een moeilijk probleem. Heel veel paarden doen dat. Vooral paarden die niet vaak naar buiten gaan.

Doet ie t ook als je met andere paarden bent?

Als je een ander paard voor laat gaan, zou je hem erachteraan moeten sturen.
Als dat goed gaat probeer jij het eens voor op.
Als dat goed gaat, probeer je het alleen.

Het is wel belangrijk dat als ie naar voren gaat dat je ontspannen bent en m beloont(ook met stem). Als ie achteruit gaat, NIET GAAN SLAAN! knijpen met je benen werkt beter. Het paard verder over de zeik brengen helpt niet. Teugels strak houden, niet trekken, niet scheeuwen!

Als het je uiteindelijk lukt om alleen eropuit te rijden zou je dit wel moeten blijven herhalen (en niet wachten tot dat de bak weer stuk is)

Laat me weten of t je lukt

Tanja__Daisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:54

jenga_8 schreef:
Het is een moeilijk probleem. Heel veel paarden doen dat. Vooral paarden die niet vaak naar buiten gaan.

Doet ie t ook als je met andere paarden bent?

Als je een ander paard voor laat gaan, zou je hem erachteraan moeten sturen.
Als dat goed gaat probeer jij het eens voor op.
Als dat goed gaat, probeer je het alleen.

Het is wel belangrijk dat als ie naar voren gaat dat je ontspannen bent en m beloont(ook met stem). Als ie achteruit gaat, NIET GAAN SLAAN! knijpen met je benen werkt beter. Het paard verder over de zeik brengen helpt niet. Teugels strak houden, niet trekken, niet scheeuwen!

Als het je uiteindelijk lukt om alleen eropuit te rijden zou je dit wel moeten blijven herhalen (en niet wachten tot dat de bak weer stuk is)

Laat me weten of t je lukt

Als ik haar niet aanpak met slaan dan loopt ze net zo hard door naar achteren en me handen naar voren doen helpt niks.. Ze is dan zo erg bezig met terug gaan dan voelt ze niks enzo...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:59

Verplaats jj je bovenlichaam soms onbewust bij het naar voren doen van je handen. Als je paard onder je vandaan achteruit loopt kun je dit of door de hulpen te geven en hem verder dan hij wil achteruit laten lopen oplossen. Of hem goed duidelijk maken dat je voorwaarts wenst. Dit doe je door hem voor de ruimte te geven met je handen wat naar voren. Geef hem de ruimte om te luisteren naar die voorwaartse hulp.En daarbij je bovenlichaam extreem terug te doen, zodat je als het ware met je zit zijn achterhand naar voren duwt.

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:33

We hebben het geprobeert eerst ging de staleigenaar vrijwel erg sterk mee want zoals ik al zei als iemand haar vast pak loopt ze door a8tr uit gaat steigeren bokken en loopt zo door de sloot in... Hij ging dus mee maar hij kon wel het hele rondje mee lopen want zodra hij ging stilstaan werd zij helemaal gek. Hij schrok ook elke x als ze door liep naar a8trn.. die dag daarna ging mijn vader mee met de fiets Hielt hem goed stevig vast bij het hoodstel Daisy ging 2x op zijn kont zitten en bokken enz. Op het einde hebben we der vooruit gekregen JaJa we hadden eindelijk gewoonen maar ze is nog wel bok eigenwijs en wil nog niet alleen jammer genoeg

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:44

Als iemand naast je meeloopt en je paard iets eng vind.. Degene die ernaast meeloopt zet al een stap naar voren en staat op dat moment voor het paard aan de teugels te trekken en te sjorren (zwaaiend met zijn hand wellicht om zelf evenwicht te bewaren). Gevolg dat het paard nog verder naar achter wil om van die teugeldruk en die rare lastpak voor de neus weg te willen gaan.

Zodra je begint met iemand naast je meelopend heeft je paard een leider naast zich die hij durft te volgen, als halverwege deze leider stopt vertrouwt je paard het niet meer en maak je het jezelf moeilijker om alleen verder te gaan. En tja, als de leider ok een beetje angstig is brengt deze trouwens de angst bijzonder sne naar je paard over.

Met wat geduld en consequent zijn kom je wel verder denk ik, succes en al je paard het goed doet echt belonen..

P.s. MSn taal-achtige dingen wordt niet echt gewaardeert op bokt (denk aan a8trn) en zou je volgende keer misschien punten komma's etc willen gebruiken? Die lange zinnen en een groot blok tekst achter ekaar geschreven zijn voor andere foumgebruikers niet echt gemakkelijk leesbaar lijkt me.. (ik had er in ieder geval wel een beetje moeite mee)

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:19

Misty doet dit dus ook (ik heb haar nog maar kort). Er is een keer iemand meegefietst, en dat ging al beter. Als ze stil ging staan..best dan sta je maar stil. Als ze achteruit liep zei ik hooo en dan stond ze wel weer stil. Als ze eenmaal achteruit gaan lopen kunnen ze ook makkelijker gaan steigeren. Als je je paard niet stil krijgt tijdens het achteruit lopen..ja dan weet ik het ook niet. Maargoed, we hebben haar een paar keer stil laten staan, en niks doen. Op een gegeven moment (soms sta je wel een half uur) wordt je paard het zat. Als ze naar voren wil, tegenhouden! je mag stilstaan, maar dan wel zo lang als ik het wil. Als ik Misty dan weer aanspoorde, nou dan ging ze maar al te graag.

Dus kortom: laat maar staan, hij wordt het vanzelf een keer zat.

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:24

okey;)