vreemde reacties op beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

vreemde reacties op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:23

Hoi,
Ik rijd nu al een jaar een pintoXhunter van 8 jaar.
De eigenares heeft hem nogal 'slordig' op het been gereden. Hij reageerde dus bijna niet op je beenhulpen. Mijn instructeur heeft me gezegd om eerst een lichte hulp te geven en wanneer ie niet reageert die te versterken... Wat logisch is

De hulp versterken moest onder andere met de zweep gebeuren, nu ja ie reageert eigenlijk totaal niet (meer) op de zweep omdat die ook al té vaak is gebruikt.

Nu, door het jaar door kwam ie veel beter aan het been ( is ook logisch, ik was de enige die hem reed en hij kon zich helemaal aanpassen aan mij) Sinds enkele maanden wordt ie gebruikt in de manegelessen en sindsdien ging het weer bergaf want daar moet ie supertraag lopen aangezien er kleine pony's voor hem lopen, hijzelf is 1m72 en heeft enorm ruime passen.. Er rijden ook beginners mee wat dus ook niet positief is.

Hij reageert nu nog altijd zeer goed om van stap naar draf te gaan. Ik leg gewoon mijn kuit aan en krul mijn tenen en ie gaat in draf. Maar om van halt naar stap en van draf naar galop te gaan helpen die kleine hulpen niet en moet ik echt "stampen" ( wat ik zo weinig mogelijk doe, gebruik eerder de zweep ) .. Ik zit nu echt vast, want ik wil die overgangen ook keurig leren rijden met hem. Het lukt me wel van stap naar draf ( is met veel geduld gelukt ) maar die andere gangen lukken niet op dezelfde manier..

Iemand tips ??

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:41

Zolang er andere op rijden tijdens manege lessen bestaat er geen tip die jouw gaat helpen. Helaas zul je je hier bij neer moeten leggen.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:14

Kris25 schreef:
Zolang er andere op rijden tijdens manege lessen bestaat er geen tip die jouw gaat helpen. Helaas zul je je hier bij neer moeten leggen.

Dit is dus echt frustrerend... Aangezien ik dit paard maar in half pension huur en de andere helft door de eigenares betaalt wordt, kiest zij ook dat ie in de lessen meeloopt om het financieel mogelijk te maken ..

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:03

zit wel een kern van waarheid in MAAR zelfs dan moet hij nog een normale overgang moeten kunnen maken (een beetje goed manegepaard dat eens per week door dezelfde ruiter gereden wordt komt beter aan de hulpen omdat je meer op elkaar ingespeeld raakt). heb geen winnende tip, maar geef het vooral niet op omdat hij ook manegelessen loopt want dat is een beetje overdreven. een goede overgang moet kunnen, al zul je er misschien geen Z mee kunnen rijden terwijl hij ook door beginners gereden wordt. hou vooral vol (ga zo door, wees ook maar eens streng hij kan het best), want anders wordt hij alleen nog maar slechter!
kun je trouwens niet bij die manege aangeven dat hij alleen in lessen met grote paarden (en/of alleen bij gevorderden) meeloopt? dan hoeft ie in ieder geval niet tussen die ponys te sjokken.

Tinkebel

Re: vreemde reacties op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:07

Vervelend probleem..
Ik denk dat je in je les soms eens heel langzaam, maar actief, verzamelder dus, moet gaan draven, en daar vanuit weer naar een arbeidsdraf of zelfs middendraf wegrijden.
Je paard kan van voorwaarts bij jou, naar sloom bij beginners, dus andersom moet hij ook kunnen.
Vind het beetje vaag uitgelegd maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je er iets aan hebt