Paard draait om tijdens buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

Paard draait om tijdens buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:32

Nouja wat doen? vandaag ging het beter, hij draaide zich om dus kon um een keertje doordraaien en verderrijden.. dan een heel stuk goed en dan ineens terug.. Me vriendin gaat erop doet ie ut trug dus ze straft um is heel erg goed stapt me paardje achterruit voelt ie de prikkeldraad dus gaat ie weer voorruit blijft ij zijwaartslopen, loopt die tegen een hek.. Toen draaid ie zich om naar een stuk tussen 2 weilanden begin tie aan te zetten, zie ik me vriendin eraf vallen en loopt me paard als een gek ervandoor... Gelukkig alle 2 niets maar dit kan toch zo niet verder? ze zegt dat ie ze bit tussen zijn tanden nam en hij hield zijn hoofd zo hoog mogelijk(had martingaal aan!).

Iemand tips? Vanaf we hem straffen zit die gelijk in de prikkeldraad of gracht :S. Echt dringent tips gevraagd (Met andere paarden al iets beter maar probeert wel nog).

Alvast bedankt!!!!!

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:47

Niemand??

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:51

Je topic staat er nog maar net op dus je kunt niet verwachten dat er snel reacties zijn .

Alleen op pad vinden veel paarden moeilijk in het begin. Hoe oud is je paard? Hoe lang heb je hem al?

Je schrijft dat hij deze neiging ook een beetje heeft als je met andere paarden buiten rijdt. Waarschijnlijk vind hij buitenrijden gewoon nog erg spannend.

Wat ik zou doen: veel met andere paarden buiten rijden totdat hij daar echt gewoon normaal onder is. Verder met uitstappen een klein stukje buiten rijden en zo langzaam opbouwen. In eerste instantie met iemand ernaast en dan zo langzaam verder. Probeer het rustig op te bouwen en altijd positief af te sluiten.

Als hij wil omkeren dan is doordraaien en weer vooruit een goede oplossing.

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:53

Mijn verzorgpony deed het ook,ze is een shet,maarjah zelfde probleem!
Bij ons draaide ze ook altijd om op de momenten waarvan je juist dacht dat het goed ging. dus lekker galopje hup draaide ze weer om!
Op een gegeven moment deden we het gewoon zo dat er iemand naast liep met een halstertouw en gewoon belonen als het goed gaat, dat is heel belangrijk!
hij kan ook bang zijn!

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:54

Apple schreef:
Je topic staat er nog maar net op dus je kunt niet verwachten dat er snel reacties zijn .

Alleen op pad vinden veel paarden moeilijk in het begin. Hoe oud is je paard? Hoe lang heb je hem al?

Je schrijft dat hij deze neiging ook een beetje heeft als je met andere paarden buiten rijdt. Waarschijnlijk vind hij buitenrijden gewoon nog erg spannend.

Wat ik zou doen: veel met andere paarden buiten rijden totdat hij daar echt gewoon normaal onder is. Verder met uitstappen een klein stukje buiten rijden en zo langzaam opbouwen. In eerste instantie met iemand ernaast en dan zo langzaam verder. Probeer het rustig op te bouwen en altijd positief af te sluiten.

Als hij wil omkeren dan is doordraaien en weer vooruit een goede oplossing.

Bedankt voor je reactie!
Nou hij is 9 jaar en rij hem sinds augustus.. De eerste keren BIJ ONS was hij heel erg braaf buiten naar niets kijken ofzo, en achter een tijdje begon dat.. Ik strafte hem wel maar dan begon hij "macho" te doen en liep hij achterruit en zo ben ik eens in de gracht beland.. Ook begrijp ik niet waarom hij zijn bit vastneemt. Ik ga van zodra ik kan terug met mijn vriendin wandelen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:56

mel_shet schreef:
Mijn verzorgpony deed het ook,ze is een shet,maarjah zelfde probleem!
Bij ons draaide ze ook altijd om op de momenten waarvan je juist dacht dat het goed ging. dus lekker galopje hup draaide ze weer om!
Op een gegeven moment deden we het gewoon zo dat er iemand naast liep met een halstertouw en gewoon belonen als het goed gaat, dat is heel belangrijk!
hij kan ook bang zijn!

Nou bij ons is het niet op de momenten dat we denken dat het goed gaat hoor. We denken dat hij zijn eigen zin wil uitdrijven.

Nou soms draait hij om, en soms loopt hij over de schouder weg.
Belonen doe ik heel vaak (en natuurlijk op het goede moment!). Maar hij maakt hem heel erg sterk!(is niet zo'n klein paardje ook: 1.72 )

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:59

Ik lees in je profiel dat je hem nog niet zo lang hebt. Weet je of hij bij de vorige eigenaar ook alleen naar buiten ging of niet?

Zoals jij beschrijft dat het nl erger wordt als jullie hem straffen denk ik eerder dat je paard gewoon behoorlijk onzeker is en niet genoeg vertrouwen heeft om verder te gaan dan dat hij zn eigen zin wil doordrijven

hatseflatse

Re: Paard draait om tijdens buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:02

Als je een wortel hebt,kan je die aan een vishengel hangen en voor hem hangen als je erop zit,meestal lopen ze dan door.En met de vishengel kan je hem ook nog een tikje op zn bips geven.Nou ja,ik hoop dat het helpt.

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:05

Is het niet een optie als je paard het even niet doet zelf omdraait en naar stal gaat goed belonen?
En dan telkens iets verder en goed belonen voor z'n gedrag?( als dat goed is dan )

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:17

Apple schreef:
Ik lees in je profiel dat je hem nog niet zo lang hebt. Weet je of hij bij de vorige eigenaar ook alleen naar buiten ging of niet?

Zoals jij beschrijft dat het nl erger wordt als jullie hem straffen denk ik eerder dat je paard gewoon behoorlijk onzeker is en niet genoeg vertrouwen heeft om verder te gaan dan dat hij zn eigen zin wil doordrijven

Neen dat weet ik niet, en kan daar jammer genoegt niet achter komen(Gekocht via goede vriend van instructrice => handelaar).

Dus jij denkt dat ik beter hem niet straf als hij zijn eigen zin wil doordrijven? Dus hem gewoon meer vertrouwen geven? Ik beloon hem wel erg vaak als we voorbij plaatsen komen waar hij zich vroeger omdraaide bv.. Wat het grootste probleem is, hij loopt soms over de schouder weg. En kan hem niet meer omdraaien. Zelf wil ik er geen andere ruiter opzetten omdat No name erg gevoelig kan zijn (vanaf ik hem straf begint ie te zweten => dus jij kan wel erg gelijk hebben dat hij onzeker is en geen vertrouwen heeft.. nu ik zo denk..) en de meest andere ruiters zijn heel heel erg streng!

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:19

Boeli_Wendy schreef:
Is het niet een optie als je paard het even niet doet zelf omdraait en naar stal gaat goed belonen?
En dan telkens iets verder en goed belonen voor z'n gedrag?( als dat goed is dan )

Dat kan ik natuurlijk ook proberen! Maar het probleem is, dat hij niet zijn vaste "plekjes" heeft.. Gisteren was het op een plek waar hij het nog nooit gedaan heeft en vandaag ging hij er voorbij alsof hij al heel z'n leven deed. En gisteren ging hij voorbij het plaatsje waarbij hij zich altijd omdraaid, ook alsof hij al z'n hele leven dat deed en vandaag niet...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:21

Sennerin, ik denk ook dat hij niet zozeer bezig is met 'zijn eigen zin doordrijven' maar meer met duidelijk maken dat hij het toch wel eng vind.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:04

Apple schreef:
Sennerin, ik denk ook dat hij niet zozeer bezig is met 'zijn eigen zin doordrijven' maar meer met duidelijk maken dat hij het toch wel eng vind.

Maar hoe kan ik het hem dan duidelijk maken dat daar niets eng is.. Toen hij hem gisteren omdraaide was het inderdaad van iets eng: Mensen die kleren droegen met felle kleuren.. Maar waarom doet hij het dan altijd(behalve gisteren) op dezelfde plek? Ik denk langs de ene kant wel dat hij angstig is doordat hij zo zweet maar andere ruiters zeggen allemaal dat hij zijn zin wil doen..

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:34

Dat is de oplossing van je probleem. Jij moet hem duidelijk maken dat er niets engs is en dat hij op jou kan vertrouwen .

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:36

Apple schreef:
Dat is de oplossing van je probleem. Jij moet hem duidelijk maken dat er niets engs is en dat hij op jou kan vertrouwen .

Zou dat veel beter gaan door met andere paarden ook te gaan wandelen?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:38

Paarden zijn kuddedieren, het gaat dus bijne per definitie beter als je met een groep gaat . Als dat vaak goed gaat dan kan ik me voorstellen dat hij ook meer vertrouwen in jou krijgt.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:40

Apple schreef:
Paarden zijn kuddedieren, het gaat dus bijne per definitie beter als je met een groep gaat .

Ik ben al eens samen met een ruin op wandel geweest en deed hij juist het zelfde, erger nog. Met merries doet hij dat niet, maar dat is logisch veronderstel ik?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:02

als je nou zorgt dat je paardje het rijden leuker gaat vinden??? dan is er geen reden om terug te willen. als hij niet verder wil vindt hij het gewoon niet leuk. daarnaast zou ik even kijken naar de verhoudingen binnen je 'kudde', als je paard zich zo gedraagt ben je zeker niet de leider, in dat geval zou hij zeker bij je blijven.