Absoluut niet bange pony ziet spoken tijdens proef!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkenootje

Absoluut niet bange pony ziet spoken tijdens proef!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:34

De pony van mijn dochtertje ziet ze vliegen tijdens de proef, vooral de hoeken links en rechts van het juryhokje zijn gruwelijk eng. Deze pony is echt nergens bang voor maar wel heel kijkerig. Hij doet het overigens niet als er ingereden is in een aparte bak van de ring maar als hij ingereden heeft in bak met de ring eraan vast is het feest. Normaal rijdt ze rond de 160 punten en dan komt ze er met 130 uit! Heel jammer want ze kunnen het echt. Eigenlijk zoek ik een tip hoe dit optelossen voor een klein kind ze is maar 1,34 lang en weegt 30 kg. Ze rijdt op C-pony in L2. De beentjes zijn eigenlijk nog te kort om hem op zo'n moment de hoek doorteduwen. Feitelijk is hij gewoon superongehoorzaam op dat moment maar in een proef is dat moeilijk corrigeren! Wie heeft hier ervaring mee?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:46

Ik denk dat het ook wel een beetje aan je dochter ligt. Normaal is hij super braaf en loopt hij ook netjes? Waarschijnlijk is je dochtertje dan een beetje nerveus tijdens het rijden van haar proef. Het is jammer dat ze eigenlijk te klein is om hem dan net even de hoek in te duwen, want dat is de enige oplossing. Je dichter zal hem duidelijk moeten maken wat de bedoeling is.

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:52

Het punt is dat ze dat ook doet , ze draait hem op een kleine volte in de hoek of plaats waar het "eng". Persoonlijk denk ik dat het een vorm van kuddegedrag is, hij wil niet bij andere weg. Ik moet er wel bijzeggen dat dit voor zowel de pony als ruiter het eerste binnenseizoen is. Ze zijn beide eigenlijk nog groen op het wedstrijdvlak.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:04

Beide groen op wedstrijd gebied is natuurlijk niet de ideale combinatie....

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:00

Als ze beiden groen zijn op wedstrijdvlak, hoe komen ze dan in de L2?
Maar het ligt idd waarschijnlijk aan de zenuwen van je dochter.
Probeer haar minder nerveus te maken met het inrijden, dat ze hem goed rijd, geef haar een paar tips enzo.
Probeer ook duidelijk te maken, dat ze niet zenuwachtig hoeft te zijn, want er hangt verder niks vanaf. Ze doet het voor haar plezier (neem ik aan)

Heel veel succes. Mijn pony (D) deed dit ook, maar ik had wel lang genoege benen om haar erdoorheen te rijden

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:44

thuis de situatie nabootsen...weg kunnen rijden bij een groep in stap en een volte verder rijden tot het heel normaal gaat worden..

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:49

Hebben we vandaag gedaan, andere rijhal, instructeur erbij en de oplossing gevonden!!!!! Uiteindelijk is hij vandaag tussen springbalken en tuinslangen doorgegaan, hij vond het duidelijk eng maar bleef goed aan het been.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:39

goed gedaan,nu zou vaak doen dat erg geen stress meer is.
vindt je dochter het net te eng ,eerst even zelf longeren..

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:50

en je kan ook altijd nog je zweep tegen zijn schouder aan leggen en dan een klein tikje geven dat moetst ik altijd doen bij mij verzorg pony en je benen gewoon aandrukken waar j heen wil om het hem net even duidelijk te maken

Hans__

Re: Absoluut niet bange pony ziet spoken tijdens proef!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:15

Hmmz.. bekende situatie.
Onder het losrijden loopt hij lekker ontspannen zoals thuis in de rijbak en onder de proef begint het gedonder.
9 van de 10 keer ligt dat toch aan zenuwen van de ruiter die erop zit, wat overigens begrijpelijk is als het meerdere keren gebeurt.

Verplaats je maar eens in je dochter.. Zodra zij de ring in moet denkt ze waarschijnlijk al: "Als hij zich dit keer maar normaal gerdaagt".
De pony voelt dit aan.

Niet opgeven, hoofd omhoog houden en doorgaan. Ooit rijdt ze 170 punten met die pony

MaraZonnetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:54

Kris25 schreef:
Beide groen op wedstrijd gebied is natuurlijk niet de ideale combinatie....

Jah maar je moet toch ergens beginnen!
Het is idd beter om een ervaren ruiter op een groen paard wedsrtijden te laten rijden.
Maar het is ook leuk om zo samen met wedstrijden te beginnen, en langzamerhand allebei ervaren worden!