opgekropte energie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poema

opgekropte energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:39

hey,
ik probeer elke dag te rijden, maar natuurlijk krijgt mijn pony ook wel is een dagje rust (dan gaat hij gewoon extra lang de wei in). Als ik die volgende dag dan weer ga rijden, zit hij bomvol energie. Ik probeer hem dan aan het werk te laten om hem dan wat rustiger te krijgen. Helaas laat hij niet merken wanneer hij moe is Ookal is hij klets nat, hij gaat maar door.
het is dan ook helmaal niet lekker rijden en ik laat hem dan wel is gaan, dan gaat hij ontzettend hard galoperen, alsof zijn leven er van afhangt (zonder maar iets been te geven!). Maar ik denk niet dat dit de juiste oplossing is voor zijn opgekropte energie.
Wie weet hoe ik mijn pony gewoon normaal en lekker kan rijden na een dagje rust?

LittleKathy

Re: opgekropte energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:33

Wat voer je hem precies? Bepaald soort voer kan je pony ook heet maken, of misschien voer je hem teveel van een bepaald soort voer?

poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:16

ik geef hem 1 kilo sportbrok
handje maisvlokken en een kwart lijnzaaddoppen

2x per dag
en natuurklijk gewoon hooi en kuil

maar dit eten heeft hij echt nodig. Wat hij is echt niet dik!!!! Hij heeft wel heel veel arabisch bloed in zich.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:23

1 kilo sportbrok per keer of verdeeld over twee voerbeurten?

Veel arabisch bloed betekent echt niet automatisch dat hij ook hoog in het voer moet staan hoor. De arabieren bij ons op stal staan juist heel laag in het voer!

Jouw verhaal klink als te hoog in het voer staan. Stap van de sportbrok over op een basisbrok, en geef hem wat minder krachtvoer, de meeste pony's kunnen met veel minder toe!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:35

Klinkt als teveel voer voor hem, zet hem terug naar 1/4 basis brok (totaal) en zoveel mogelijk hooi. Beperk ook de hoeveelheid kuil, want daar kunnen ze ook erg heet van worden.
Krachtvoer is trouwens ook niet geschikt als dikmaker, ze krijgen er wel energie van, maar ze zullen dat in eerste instantie omzetten in meer bveweging en niet in vet. Vraag anders aan je dierenarts om advies voor een dieet wat je pony wat dikker maakt zonder extra energie te krijgen. En vraag dan gelijk of je pony inderdaad te mager is of dat dat alleen jouw indruk is. De meeste paarden in NL zijn nl te dik en dit geeft ook veel meer problemen dan te mager (mits niet te erg).
Daarnaast is het laten crossen geen manier om je pony rustig te krijgen. Hij leert nl geen zelfbeheersing en hij krijgt een steeds betere conditie en kan dus steeds langer en harder rennen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:35

Tsja misschien geen vrije dag meer geven maar je pony op de dag dat je normaal een vrije dag zou geven even longeren.Je pony maar een beetje laten uitvliegen zou ik niet doen.Wat een goede manier is is om je paard hard aan het werrk te zetten dit betekend dus niet hard laten lopen maar moielijke oefeningen laten lopen zodat hij zijn aandacht bj jouw moet houden en meer energie kwijt raakt.Veel overgangen rijden, veel schakelen in de gangen, voltes verkleinen en vergroten, binnehoefslag rijden enz veel figuren gaan rijden en niet gewoon maar op de hoefslag blijven rijden.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:13

Ik zou ook terug gaan naar basisbrok. Ponies, vooral arabieren hebben meestal maar weinig nodig, minder dan de meeste mensen denken. Dus voldoende hooi en kuil (het liefst zo min mogelijk eiwitten) als vulling zeg maar en minder (sport)brokken = minder energie.
Is het echt alleen maar wanneer je pony een dag rust heeft gehad? Ik zou juist me been eraan houden en aan het werk zetten, niet als een dolle laten galloperen zoals monsera ook al zei

vièro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:42

Veel mensen hebben moeite om hun paard voorwaarts te rijden maar jij heb t het t.o. gestelde probleem. Maar wees gerust want als je een paard voorwaarts kunt rijden dan moet het ook mogelijk zijn om je paard een beetje "lui"te krijgen. Ik zelf herken je probleem mijn paard is ook een heel loperig type en zeker toen hij nog jong was. Ik heb het opgelost door gewoon mijn paard telkens onder zijn tempo te rijden. Als je dat afwisseld met voorwaarts rijden (gecontroleerd) en veel volte werk doet dan gaat hij na veel oefenen toch rustiger lopen.

groeten Esther

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:54

Ik zou je slobber-mash van havens aanraden; een soort muesli die je droog kan voeren, maar ook als slobber. Hier zitten heel veel voedingstoffen in, dus je pony krijgt alles binnen. OOk maakt dit voer je pony niet heter dan hij als is en ik ken je probleem, want ook ik heb een halfbloed arabje wat moeite heeft om op gewicht te blijven en ook nogal voorwaarts is. Die van mij doet het er erg goed op! Verder zou ik wel hooi blijven voeren, want dat is gewoon ruwvoer wat ze nodig hebben. Je zou ook advies kunnen krijgen van bijv havens of pavo.

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:53

Muesli zonder haver van Havens, speciaal voor pony's , nerveuse paarden en paarden op rust, kan eventueel als complete maaltijd gevoerd worden, werkt echt goed!

poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:16

dank je wel voor de tips.

Marre hij moet dit voer wel hebben want ik heb hem wel is op basisbrok gezet maar na een tijdje begon ik te merken dat hij te mager werd. En toen ben ik maar weer eens overgestapt naar sportbrok.
Ook heb ik aan de dierenarts gevraagd waarom hij dan zo mager blijft. zij zei dat hij gewoon het type was. Echt een heethoofd.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:43

Het kan best zijn dat je paardje van zichzelf al lekker fel is en als hij er dan ook nog sportbrok bovenop krijgt ..
Ik zou aan de dierenarts vragen welke andere brokken ik hem kan geven zodat hij niet te mager wordt, maar wel een stuk minder energie heeft ..
Blijkbaar is sportbrok toch te hoog voor hem gegrepen ..

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:29

geef anders muslie of stimix worden ze niet heet van maar het zet wel wat aan.
ene...op een vrije dag zou je ook even los met haar kunnen dollen in de bak,sterkt je band ze hoeft niet te werken en raakt toch energie kwijt.
succes