Linksom hoofd naar buiten, geen goede stelling/buiging.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Linksom hoofd naar buiten, geen goede stelling/buiging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 19:31

De pony die ik voor andere mensen rijdt laat linksom moeilijk/helemaal niet los. Rechtsom is geen probleem, loopt ze lekker met stelling naar binnen op de volte, Maar linksom kijkt ze op de volte erg naar buiten, vooral in de galop. Ze is wel goed aan het been, en loopt ook lekker rond. Maar ik heb er grote moeite mee om haar linksom los te krijgen, ik rijd veel (schijn)overgangen, en ook veel voltes linksom/rechtsom. Maar de stelligng wil maar niet lukken, op de coupon stond dus ook; linksom meer stelling/buiging. Weet iemand iets hoe ik haar lekker los kan krijgen? We longeren haar ook 2x in de week met bijzet, maar ook dit heeft niet veel nut. Alsvast bedankt.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:13

Er zijn een hoop topics over het rechtrichten van het paard waar ook nuttige tips voor jou in staan.
Ga in ieder geval niet teveel aan die linker teugel zitten, dan maak je het probleem alleen maar erger.
Veel figuren en overgangen rijden. Rechtsom niet teveel inbuigen en ook eens stelling naar links vragen, volte groter en kleiner maken waarbij je van je linker teugel afblijft en probeert je paard de rechter aan te laten nemen enz.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:47

Waarschijnlijk zit ze dan op die hand wat niet goed lust vast, met de hals. Heeft te maken met de spier die bij de manekam en over de rug heen loopt. Oefeningen die mij hebben geholpen zijn:
Kleine achtjes, en dan heel overdreven die stelling.
Veel kleine voltes rijden, en dan ook heel overdreven stelling
Stil gaan staan, en dan de pony de voet met zijn neus laten raken.
Achteruit gaan, een paar stappen of een dat is genoeg.

De oefening die ik hierboven heb gezecht moeten altijd op beidehanden worden gedaan! Op de hand die hij/zij moeilijk vind kun je wat vaker doen.

Hoe deed ik de stelling? Oke, ik denk dat je wel weet hoe je stelling meot rijden, maar ik leg toch even uit hoe ik dat dan doe. Ik druk mijn binnenbeen aan.. en zorg dat ik mijn buitenteugel strak tegen de hals heb.. mijn binnenhand beweeg ik naar mijn borst. Denk er aan, dat je altijd moet ondersteunen met je been!

[edit]Denk er wel aan, dat je als je de ene kant overdreven stelling hebt gedaan je dan eerst recht moet stellen, en dand e andere kant pas overdreven stelling.[/edit]

Ik hoop dat je me begrijpt..

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:24

BellyBel; de door jou genoemde voorbeelden doe ik al.
In stap gaat dit prima, in draf ook nog wel aardig.
Maar zodra ik wil galloperen zet ze zichzelf weer vast.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:20

@ Suziej: Oke.. Zorg dan dat je eerst de stap en draf goed hebt voordat je met de galop gaat beginnen. Als de draf nog aardig gaat, ga dan door blijven trainen todat die goed gaat, net zo goed als de stap. Als de draf en stap dus goed gaan kun je aan de galop beginnen.. Is misschien lastiger en je hebt nu misschien 'haast' omdat je wedstrijden rijdt, en daar zitten ook wel proefjes bij met galop.. iig veel succes!

monsera

Re: Linksom hoofd naar buiten, geen goede stelling/buiging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:41

Veel afwenden en op het midden je paard recht maken is een heel goede oefening.Maakt niet uit of zijn hoofd omhoog is als hij in zijn lijf maar recht is.Lukt dit niet helemaal kun je een balk neer leggen en daar langsrijden.Wat heel erg snel gebeurt is dat je te veel aan de linker teugel gaat zitten maar hou die ontspannen anders wordt je paard steeds sterker en gaat steeds meer tegen je hand in en zet hij zich vast en komen je hulpen helemaal niet meer door.Je kunt ook op de rechterhand je paard wat naar buiten laten kijken dan train je op de rechterhand ook de linkerkant maar wees niet te veel met links bezig ook genoeg rechts blijven trainen anders heb je straks rechts een probleem.

Marjo2709

Re: Linksom hoofd naar buiten, geen goede stelling/buiging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:13

Ik denk dat je niet te gefocust moet zijn op je stelling.. het probleem is denk ik dat hij/ zij scheef is. (hol of bol) Dit is alleen te verhelpen met goed rechtrichten en heeel veeel geduld !

Ik zou je willen adviseren om er goede hulp bij te zoeken, omdat het niet makkelijk is alleen !