hoofd kantelen??? dringend.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: hoofd kantelen??? dringend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 21:25

colt_angel schreef:
mijn pony heeft iets nieuws uitgevonden hoor...... zijn hoofd kantelen (voorhoofd naar rechts, neus naar links). Heb al vanalles geprobeerd, maar niks heeft geholpen tot nu toe. ik heb mijn linkerhand al 'losser gelaten', toen dat niet hielp heb ik op verschillende handen goed de stellingen gereden. toen dat niet hielp het ik rechts 'losgelaten', hielp ook niet. Toen dat niet hielp ben ik 'm er vanachter bij gaan drijven, helpt ook niet, nu ben ik toch weer bezig met linkerhand losser laten. ik heb ook les van twee verschillende instructrices maar die hebben nu ook niet direct een oplossing, heeft er iemand tips? dringend!! misschien pak ik het nu wel helemaal verkeerd aan, ik weet het echt niet, dus alle goede raad is welkom!!!!! Huilen Huilen Boos!


eigenlijk vind ik het best raar dat die instructeurs geen oplossing weten. ik denk niet dat het probleem in een keer op te lossen is, maar wel na een tijd trainen, en die training die jou pony nodig heeft moet een instructeur toch wel weten?

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 21:51

Dit heb ik ook eens aan de hand gehad met mijn pony.Iemand zei toen dat dat zijn tanden wel eens konden zijn.En hij had gelijk.Als ik jouw was,dan zou ik eens kijken of hij geen wolfstandjes of haken heeft!Groetjes Julie

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 12:48

Mijn Appaloosamerrie begon ook opeens haar hoofd te kantelen tijdens het rijden. Mijn man reed haar heel veel buiten en ik reed haar eigenlijk vrijwel nooit meer door zwangerschap.
Toen ben ik eens gaan meefietsen om te kijken hoe hij nu eigenlijk reed en wat bleek: elke keer als zij haar hoofd een beetje begon te bewegen begon hij terug te trekken. Keek ze naar links dan werd ze naar rechts getrokken etc. etc. Hierdoor had hij bijzonder onrustige handen gekregen en het paard is, om daaronder uit te komen, begonnen met haar hoofd te kantelen.

Ik heb haar, toen ik weer zelf kon rijden, een hele tijd met een lange teugel gereden om haar het vertrouwen weer terug te geven. Ze had absoluut geen vertrouwen meer in de ruiterhand. Na een paar maanden kon ik weer met een normale aanleuning rijden en was het probleem over. Maar het heeft me heel veel geduld en tijd gekost.
Zodra mijn man er weer op ging zitten kantelde ze trouwens nog steeds haar hoofd. Dat was ze niet vergeten.

Gelukkig rijdt hij nu een stuk beter na heel wat lessen.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:05

Iedereen heeft het over iets rijtechnisch, daar kan natuurlijk het probleem liggen. Heb je hem wel in zijn mond gecontroleerd? Misschien zit er wel een pijnlijke kies. Als het probleem daar niet ligt dan is het inderdaad een aanleuningsprobleem maar kijk hem eerst na op zijn gezondheid.

Groetjesssssss van JessicA!! Gaaaap Gaaaap Gaaaap

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:06

Het kan soms ook een lichamelijke oorzaak hebben maar het komt meer voor in het geval van niet voldoende aan de vier hulpen. dat ze daar recht in blijven.
Ik denk dat er al veel goede tips zijn gegeven.
Mijn expaard deed het wel eens heel eventjes, (had ik dus ook mn aanleuning niet goed voor elkaar want ik ben sterker in mn linkerhand)
Als ik dan even mn linkerteugel wat hoger hield en mn rechter wat lager kwam ie weer recht en konden we weer verder.
Dit werkt dus alleen als het momenten zijn. Als t 'chronisch' is dan is het hier niet mee op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:24

Rechterhand omhoog andere naar beneden, is alleen een tijdelijke oplossing, leuk om effe op wedstrijd te doen, maar het blijft een probleem wat vanuit een achterhand komt ,en vanuit te weinig lengte buiging. Kijk effe op ik hou rechts vast, en daardoor mijn paard ook ,dit is eigenlijk hetzelfde probleem, en daar heb ik het net omschreven.

carlijn83 schreef:
Het kan soms ook een lichamelijke oorzaak hebben maar het komt meer voor in het geval van niet voldoende aan de vier hulpen. dat ze daar recht in blijven.
Ik denk dat er al veel goede tips zijn gegeven.
Mijn expaard deed het wel eens heel eventjes, (had ik dus ook mn aanleuning niet goed voor elkaar want ik ben sterker in mn linkerhand)
Als ik dan even mn linkerteugel wat hoger hield en mn rechter wat lager kwam ie weer recht en konden we weer verder.
Dit werkt dus alleen als het momenten zijn. Als t 'chronisch' is dan is het hier niet mee op te lossen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:28

carlijn83 schreef:
Dit werkt dus alleen als het momenten zijn. Als t 'chronisch' is dan is het hier niet mee op te lossen.


Dat zeg ik net, alleen om het te verbergen, t is geen oplossing.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 19:49

Als hij/zij ook tijdens het loslopen met zijn/haar hoofd scheef loopt, zou ik maar eens een DA bellen. Of ze zit zo vast dat het pijn doet als ze haar hoofd recht doet, of ze heeft een afwijking aan haar evenwichtsorgaan. (misschien ook nog wel wat anders, maar dat kan ik zo niet bedenken)
Als je haar een zetje geeft, valt ze dan snel om?

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:49

Ze heeft totaal geen problemen met dr evenwicht. Kan op de meest rare manieren gaan staan (krabbend bij dr kont ofzo). Met loslopen loopt ze ook niet constant zo, ze doet dit af en toe. Gewoon soms ff dr hoofd kantelen. Misschien gewoon ff iets oprekken ofzo, ik weet het niet maar ik maak me er geen zorgen om. Ik maak me echt wel snel zorgen maar hierover toch niet. Als ze dit doet lijkt ze dit ook niet te doen omdat ze ergens last van heeft, meer dat ze t gewoon lekker vind.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:13

Redemption schreef:
omdat ze ergens last van heeft, meer dat ze t gewoon lekker vind.


Hoi,

Ik kan me dus niet voorstellen dat je paard lekker "scheef" gaat lopen omdat ze het gewoon lekker vindt....

De meeste mensen reageren op jouw vraag met een "rijtechnisch antwoord"... als je alles uitgesloten hebt... zou ik het inderdaad bij het rijtechnische gedeelte opzoeken...
maar ... er is dan ook maar één iemand die, wat mij betreft, het juiste antwoord al gaf : laat hem eerst eens nakijken door een tandarts !!!

De meeste paarden hebben inderdaad een haak o.i.d. op hun kiezen (wat behoorlijk scherp is en in zijn wang drukt), waardoor hij zijn hoofd iets scheef gaat houden (ontlasten)...

Als je nu zeker weet dat je hem dus geen pijn doet, doordat hij last kan hebben van zijn kiezen en dat hij verder dus niks mankeert, dan pas zou ik verder gaan kijken wat je kunt doen om het rijtechnisch op te lossen...

Veel succes !

Groetjes Jolanda

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:18

Het was niet mijn vraag hoor! Met dr tanden is niets mis, weet echt niet waarom ze t doet.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:36

Redemption schreef:
Het was niet mijn vraag hoor!


oh..sorry... Knipoog

misschien loopt ze op een ander bit wat lekkerder?

Succes

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 22:14

maakt allemaal niks uit, ze doet het ook maar heel af en toe.

kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:21

miojn paard kantelt ook vaak ze hoofd
en dit komt dan alleen maar omdat je het
zelf niet goed aangeeft
je hebt niet op beide teugels evenveel cruk
ik voelde het eerst ook niet maar nu sinds een tijdje merk ik
het wel dat hij ze hoofd niet meer kantelt
heb me teugels nu op de zelfde lengte en
evenveel spanning op beide teugels en
probeer hem zoveel mogelijk recht te richten
behalve dan in de voltes en dergelijke
maar op de rechte stukken wel

ik hoop dat je er wat aan hebt
xx kelly

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:35

Ze doet het ook aan de longe dus ligt niet aan de druk. Ook niet aan dr evenwichtsorgaan, tanden en weet ik veel wat nog meer. Heb gewoon een gekke pony!

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 19:26

Vliegje misschien Haha! ?

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:40

Wie weet! Of gewoon een gekke pony, zou ook best kunnen!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Re: hoofd kantelen??? dringend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:52

colt_angel schreef:
mijn pony heeft iets nieuws uitgevonden hoor...... zijn hoofd kantelen (voorhoofd naar rechts, neus naar links). Heb al vanalles geprobeerd, maar niks heeft geholpen tot nu toe. ik heb mijn linkerhand al 'losser gelaten', toen dat niet hielp heb ik op verschillende handen goed de stellingen gereden. toen dat niet hielp het ik rechts 'losgelaten', hielp ook niet. Toen dat niet hielp ben ik 'm er vanachter bij gaan drijven, helpt ook niet, nu ben ik toch weer bezig met linkerhand losser laten. ik heb ook les van twee verschillende instructrices maar die hebben nu ook niet direct een oplossing, heeft er iemand tips? dringend!! misschien pak ik het nu wel helemaal verkeerd aan, ik weet het echt niet, dus alle goede raad is welkom!!!!! Huilen Huilen Boos!


Sorry, maar ik snap het niet helemaal, kijk eens hierboven, zoals je misschien nog wel weet, is dit je eerste berichtje, lees dat nou eerst nog eens goed door.
Als 'alle goede raad' komt, vertel je alleen maar dat dat het niet is, en je je er absoluut geen zorgen over maakt, wel staat er bij de titel, hoofdkantelen dringend
Als het toch niks is volgens jou, het ligt niet aan je de tanden, niet aan jouw manier van rijden, DUS heb je gewoon een gekke pony, nou sorry hoor, ik denk niet dat er gekke pony's bestaan, ik bedoel, als hij gek is, zou ik er toch maar eens een dierenarts naar laten kijken, misschien zijn er wel medicijnen voor Verward Hiermee wil ik alleen maar even duidelijk maken dat er geen een pony is die vrijwillig met z'n hoofd gaat kantelen, omdat ie 'gek' is, of omdat ie dat leuk vind.
En, als je het niks vind, en d'r niks over wil horen, omdat het eigenlijk toch niks is, waarop plaats je dan een berichtje bij rijtechnische problemen ? Rijtechnisch betekent nl dat het iets met het rijden te maken heeft, zoals je misschien wel weet...
Als dit niet het geval is, had je het berichtje misschien beter bij verslag van de dag kunnen plaatsen...

Groetjes Nienke
[/b]