Mijn pony (1.37, welshruin) is spierbevangen geweest, heb 5 maanden niet meer kunnen rijden. Ik ben nu weer bezig, rijd 2x in de week op hem. Hier het schema;
-Maandag: Longeren (zonder hulpmiddelen, stap, draf, galop)
-Dinsdag: Rijden zonder zadel (alleen stap en draf, halfuur / driekwartier stappen, 10 minuten in totaal draven)
Woensdag: Rijden met zadel (alleen stap en draf, halfuur stappen, in totaal 10 minuten draven)
-Donderdag: Longeren (zonder hulpmiddelen, stap, draf, galop. Ben wel van plan rustig en heeel losjes met bijzet te gaan longeren)
-Vrijdag: Rijden zonder zadel (zelfde als dinsdag)
-Zaterdag: Los gooien. Hij mag doen wat hij zelf wil.
-Zondag: Vrij i.v.m dat je op zondag niet op de stal mag komen.
Elke dag staat hij buiten (ook op zondag).
Hij krijgt 's ochtends een kwart kg "muesli met kruiden" van Subli. Nadat ik klaar ben met longeren/rijden/losgooien, krijgt hij ook een kwart kg muesli met kruiden. Maar dan met nog een klein beetje Neutradex er door heen, wat ik had gekregen voor zijn spierbevangenheid. 's Avonds krijgt hij weer een kwart kg muesli met kruiden.
Hij krijgt geen biks meer, omdat dat heel slecht voor hem was toen hij spierbevangen was. VA had gezegd dat hij, als spierbevangen minder was, beter wat muesli kon krijgen.
Hij krijgt 3x per dag een hoopje kuil/hooi. Alle paarden op stal krijgen ook nog 1x per dag een voederbiet, en brood. Mijn pony krijgt dat niet. Is het verstandig om dit nog steeds niet te geven ?
Wat is volgens jullie een goed werkschema en voederschema ?
.. Het beste helemaal los met zowel rijden als longeren ?
.. Voorzichtig aan de teugel ?
.. Hoe bouw ik het beste zijn conditie op ?
.. Hoe bouw ik het beste zijn "spieren" op ?
.. Wat is een goed voerschema ?
Bedankt voor het lezen. En nu je hier toch bent, kun je gelijk antwoord geven
Groetjes, Michelle.

.
.