pony hoest/niest na gallop.. wat zal ut zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caprice_

pony hoest/niest na gallop.. wat zal ut zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:27

mijn verzorgpony (A welsh) hoest sinds de zomervakantie, hij hoest dan net alsof er iets vast zit in zijn keeltje , slijm ofzo. maar nu hoest hij ook droog en niest er bij (?). als het besmettelijk zou zijn zouden de andere 2 pony's er ook last van hebbe maar die hebbe niets.. wie weet raad?
kusje marleen

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:55

Krijgen ze hooi? Eventueel hooi nat maken?

broadway

Re: pony hoest/niest na gallop.. wat zal ut zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:05

irritatie van de luchtwegen door bv. schilfertjes in hooi/stro? Stof of schimmel in hooi/stro ? Ontsteking van de luchtwegen? Longproblemen? Allergie? Te snel in galop, dus niet goed losrijden?
Moeilijk om zo te zeggen........!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:21

meestal is er niks aan de hand hoor. als je het niet vertrouwt de DA even laten kijken. het zal niet aan het voer liggen want dan heeft hij het niet alleen bij het rijden. meestal doen ze dit omdat er tijdens de inspanning slijm loskomt dat evne weggehoest moet worden. als het vrijkomt bij de neusslijmvliezen zal het paard briesen. een paar keer achter elkaar is geen probleem, maar als het onophoudelijk doorgaat is er toch wat anders aan de hand.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:43

Echt even de DA laten komen. Hoest moet je bij een paard altijd heel serieus nemen, als het niet binnen een paar dagen over is. voor je het weet, wordt het chronisch!

Mods: volgens mij hoort dit bij medisch.

monsera

Re: pony hoest/niest na gallop.. wat zal ut zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:51

Je paard hoest al sinds de zomer ik zou er heel snel een dierenarts naar laten kijken met hoesten moet je altijd uitkijken als het langer aan houd heb je kans dat het chronisch wordt en dan heb je echt een probleem.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:25

Niezen?? Paarden niezen niet hoe hoest ie? echt met z'n hoofd aan de grond en door zijn mond of gewoon door zijn neus?
Ik zou sowieso hem even na laten kijken door DA veel sterkte..!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:30

Als je gallopeerd komt alles als het ware los, ik denk dat ie daarom hoest.