Recht leren zitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_83

Recht leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 23:28

Ik heb een probleempje.
Ik kan moeilijk recht zitten in stap en op een stilstaand paard.
Mijn bovenlichaam is (zo goed als) recht, maar mijn bekken/heup knikt in waardoor ik scheef zit.
De ene keer (meestal) naar links, de andere keer (minder vaak) naar rechts.
Even een foto voor de duidelijkheid.
Afbeelding
Het maakt niet uit op welk paard ik zit.
Ik heb al zo lang als ik mij kan herinneren eerst een kwartier ruzie met beugels, nooit zitten ze gelijk.
Zodra ik aandraaf zit ik wel recht, tenminste ik kan geen enkele draf-foto vinden waarop ik scheef zit.
Ook zonder zadel zit ik recht.
Heeft iemand een idee waarom ik in draf en zonder zadel wel recht kan zitten maar in gewone stap niet?
En tips om het op te lossen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:55

Allereerst je beugels op gelijke hoogte hangen. Op bovenstaande foto zit er echt een verschil in van volgens mij 2 tot 3 gaatjes.

Fangio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:48

Ligt het niet aan je zadel ofzo? Misschien gewoon vanop de grond je beugels gelijk hangen en er niks meer aan veranderen als je er eenmaal opzit? Heb eigenlijk geen flauw idee wat je daartegen kunt doen.

Je beugels zitten volgens mij op de foto wel redelijk gelijk toch? Ik denk tenminste dat het komt omdat je met je ene been aan het drijven bent (forgive me if I'm wrong)

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:03

Neem zitles en rij vaak zonder beugels... (dan moet je wel recht blijven zitten)

BloemBloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:22

Damber schreef:
Neem zitles en rij vaak zonder beugels... (dan moet je wel recht blijven zitten)

Dit is de tip die ik je ook wou geven.
Hup beugels uit en hobbelen

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:46

Kris25 schreef:
Allereerst je beugels op gelijke hoogte hangen. Op bovenstaande foto zit er echt een verschil in van volgens mij 2 tot 3 gaatjes.

Of het echt aan de beugels ligt weet ik niet. Het zadel lijkt op de foto ook niet helemaal recht te liggen. Misschien was dat het gevolg van het scheef zitten?

En voor de rest: de tip die Damber geeft

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:41

De beugels krijg ik niet gelijk.
Als links langer zit dan rechts en ik doe link 1 gat korter dan zit ie gelijk te kort.
Mijn benen zijn ongelijk denk ik.
Zonder zadel of met beugels uit zit ik volgens mij wel recht.
Vanochtend had ik les (op een ander paard dan die op de foto) en viel het ook wel mee.
Ik heb jaren zonder zadel gereden, ik heb het geleerd zonder zadel.
Pas sinds ik met zadel rij heb ik problemen met mijn beugels, en ik denk dat ik mede daardoor scheef zit.
De tips zonder beugels, is de theorie erachter dat als je t maar lang genoeg doet, het op den duur zo'n gewoonte is dat je met ook recht zit?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:27

Ik had dit probleem niet echt, maar mijn benen zijn ook iets ongelijk, waardoor ik ook altijd scheve beugels heb. Zo is het veel moeilijker recht te blijven zitten in het zadel. Ik zelf zat wel recht, maar ik dacht bij mezelf: Ik ga toch maar veel zonder zadel rijden, dan heb ik minder kans dat ik dat probleem nog zou krijgen. Ik rij dus ong. 1x in de week zonder zadel... De theorie die jij beschreef, klopt volgens mij niet helemaal. Het is niet echt een gewoonte denk ik. Het is meer dat je gewoon leert je balans te vinden en zo ook met zadel. Het is best wel logisch dat je toen je met zadel begon te rijden dat de problemen begonnen. Ikzelf heb ook altijd dat ik een half uur met mijn beugels aant prutsen ben, en voor mijn gevoel zitten ze nooit gelijk. Wat belangrijk is, is dat je als je les hebt bijvoorbeeld en je instructrice zegt dat je je beugels gelijk moet doen, dat je dan gelijk verteld dat je benen scheef zijn, anders ga je tijdens het rijden helemaal scheef zitten. Mijn tip is dus: Tijdens het rijden met zadel, voor jou gevoel de beugels naar jou gevoel fijn te hebben zitten. Wat je ook kunt doen, is als je een eigen zadel hebt, het verschil tussen je benen op te laten meten. En daarna kun je er in je beugelriem een gaatje bij te maken op de plek waar hij dan precies fijn zit. Dit helpt je dan wel om recht te blijven zitten. En blijf wel veel zonder zadel rijden.. HEEL belangrijk Succes.. Enne, misschien kun je hier ook goed met je instructrice aan werken

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:30

Nog iets: Het hoeft niet persé zo te zijn dat je ongelijke benen hebt. Ik zou dat eerst maar is werkelijk nagaan. Bij mij is het bewezen, maar je moet er niet gelijk vanuit gaan. Het kan namelijk ook heel goed zijn, dat je je ene been anders op het zadel hebt liggen, of zo iets dergelijks

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:58

Misschien moet je proberen iets minder op de beugel te leunen, meer op je bovenbenen, probeer ze eens een paar gaatjes langer. helpt dat ook niet?

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:06

ik heb dit probleem ook echter heb ik de beugels wel gelijk ik controleer dat voor ik opstap ik merk dat 1 been een halve cm langer is waardoor ik mijn bekken niet kantel op dat andere been
dat is zo frustrerend he dat wil je helemaal niet weten

Rinskee

Re: Recht leren zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:35

ik zit heel vaak voor over.
waarom weet ik niet maar als ik paard aan de teugel rijd gebeurt het wel eens dat ik mee wil gaan heel vervelend.

Zelf heb ik aan voltige gedaan daar leer je wel echt rechtop zitten en je balans vinden op een paard denk wel dat die theorie klopt.
zonder beugels rijden .. of als je je paard goed genoeg vertrouwd zonder zadel.

X_Armani_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:53

lijkt wel of je beugels scheef zitten zou ze eerst ff gelijk hangen denk dat dat veel uitmaakt