Wat moet ik doen?Aleen Maar Snel,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Remona_

Wat moet ik doen?Aleen Maar Snel,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:07

Hey Hey iedereen,
Ik heb een verzorgpaardje Happy.
Happy is een ex-draver van 15 jaartjes oud.
Ik heb alleen een probleempje,Happy wil alleen maar snel.
Als ik in de bak aan het rijden ben kan ik niet normaal een volte rijden in een normaal tempo.Op stelling en alles let ik niet en ook nog niet offie mooi rond is want ik wil eerst het tempo onder controle houden.

Soms komt het ook omdat ze gewoon fris is maar als ik de dag daarvoor ook heb gereden, of gelongeert heb wil ze ook alleen maar snel.

Bijv. Zondag :

Ik ging rijden in de binnenbak en (gelukkig) was is helemaal alleen en had ik de bak voor mezelf.Ik wou aandraven en meteen ging mevrouw in een te snel tempo ervandoor. Toen ging ik 8tjes rijden , meteen als Happy te snel ging meteen een kleine volte ook al zat ie niet goed op de plaats ofzo.

Maar dit wil ik niet blijven doen. Kan ik een uur rijden moet ik alleen maar 8jes rijden en kleine voltes,,, Omdat ze anders te snel gaat.
Ik probeer haar tegen te houden en met haar te praten maar als ik blijf trekken aan die teugels helpt het straks toch niet meer..

Wil iemand mij tips geven?

Alvast bedankt
Remona

p.s. sorry voor het lange verhaal...

_Dunja_

Re: Wat moet ik doen?Aleen Maar Snel,

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:50

Als het paard goed is ingereden dan en jou houding is goed dan zou je kunnen proberen om langzamer te gaan lichtrijden en kleine ophoudingen geven aan de teugels..
Dan zou je zeggen dat een paard rusiger gaat draven.

Is het niet een idee om het paard eerst te longeren voordat je gaat rijden dan is ie al wat energie kwijt.

Je moet wel rekening houden dat niet alle dravers rustig kunnen draven hè

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:59

Ik zou beginnen met goede les. Een instructeur kan je goed helpen. Achtjes rijden zijn goed. Rij ook veel overgangen, dan gaat hij op den duur vanzelf inzien dat hij helemaal niet zo rap hoeft. Langzamer gaan lichtrijden dan dat hij draaft is ook erg goed.

_Remona_

Re: Wat moet ik doen?Aleen Maar Snel,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:44

@ vlasta :

Ze is goed ingereden is ook al 15 jaar.
Vorige keer heb ik ook eerst gelongeert.
Alleen dan lijkt het net of er in haar hoofd een knopje is aangeklikt van : alleen maar snel gaan ,

Na het longeren denkt ze namelijk het zelfde te mogen doen als aan de longeerlijn. En oke, Ze is dan wel wat rustiger ze wordt ook moe en heel erg bezweet maar veel rustiger gaat ze dan nog niet...

Maar bedankt voor de tip!

@ Kris25 ik ga een les nemen! Kijken hoe ze dan reageert.
En overgangen ga ik zoveel mogelijk doen.

bedankt!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:00

Ik heb zelf ook een ex-draver gereden en inderdaad alleen maar snel willen lopen. Bij een draver moet je zo min mogelijk met de teugels spelen omdat hij dan alleen maar sneller gaat.(mijn ervaring). Eerst moet je zorgen dat hij op je benen reageert (die van mij reageerde verkeerd op het been). Verder kun je het paard terugrijden met je zit. Langzamer lichtrijden en minder actief met je zit zijn.

Succes!!

_Remona_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:02

Damber schreef:
Ik heb zelf ook een ex-draver gereden en inderdaad alleen maar snel willen lopen. Bij een draver moet je zo min mogelijk met de teugels spelen omdat hij dan alleen maar sneller gaat.(mijn ervaring). Eerst moet je zorgen dat hij op je benen reageert (die van mij reageerde verkeerd op het been). Verder kun je het paard terugrijden met je zit. Langzamer lichtrijden en minder actief met je zit zijn.

Succes!!

idd, happy denkt als ik 1 keer me been verplaats of achter de singel leg om af te wenden , of om stelling te vragen me binnenbeen. Denkt ze meteen : O, ik voel een been ik moet sneller lopen.

Langzaam denken is zo moeilijk als het allemaal zo snel gaat

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:32

Begin in stap de bewegingsrichtingen te voelen, aan een lange teugel. Voor-achter, op-neer, links rechts. Dan ga je daar mee spelen, meer of midner meegaan in de ene of andere richting en kijk hoe je op die manier haar stap kan beïnvloeden.
Zo leer je haar beter aanvoelen en leert zij ook op je zit letten.
Als je gaat draven kan je ev. doorzitten (als je dat goed en zonder storen kan) en doe je het zefde.
Je kan zlefs proberen haar met alleen je zit, door ruimte te geven en beweging toe te laten, haar te laten aandraven.
Als je gaat draven zorg je dat je het tempo van de draf die je wil in je hoofd klaar hebt, je moet het al bijna voelen. En dan draaf je heel zacht aan, in het vooropgestelde tempo ga je lichtrijden voor een pas of drie tot vijf en dan ga je terug zitten en neem je haar zachtjes terug, zo veel mogelijk op zit. Bij de overgangen let je er op je been er niet af te halen, ze moet je been leren accepteren.
Veel overgangen rijden, telkens maar heel kort draven, tempowisselingen op zit in stap (moeilijker dan je denkt) en in draf. Hierdoor zal ze meer op je zit beginnen letten en als het goed is beginnen nadenken ipv op automatisch gaan.
En wat wendingen ed betreft, vaak is kijken alleen al genoeg, als je je been zo verlegt en ze overreageert er op doe je te veel. Stelling vragen zal nog te moeilijk zijn, ze meot nu eerst leren traag en gecontroleerd draven en nadenken.

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:43

Ik begin zelf altijd wat rustiger licht te rijden.. ook een manier is gewoon door gaan zitten... Mischien heb je er iets aan, ik weet het niet. Groetjes van Mirna