Niet aan de teugel te krijgen !?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dawn_

Niet aan de teugel te krijgen !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:01

Hallo ik rijd meestal op een vaste pony, Daar ga ik ook wedstrijden mee doen (officieel). Op wedstrijden is het dus netter, mooier om hem aan de teugell te krijgen. Het lukt me echt niet !

Op andere pony's wel maar deze niet..Ik ben nu al ong. een jaar bezig om m aan de teugel te krijgen.

Weten jullie handige tips & makkelijke manieren om hem aan de teugel te krijgen ?

Dankje !

Vayo

Re: Niet aan de teugel te krijgen !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:10

Hoi,

het idee achter ''je paard aan de teugel te laten lopen'' moet naar mijn idee niet voor het mooie of nette zijn, maar om je paard ontspannen over de rug te kunnen rijden!

Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van je paard even snel of op een makkelijkere manier aan de teugel rijden. Neem hier de tijd voor!!! Het is geen kunstje! Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het paard zoekt zelf je hand op als jij hem naar de ontspanning rijd!!!! Vaak zie je ruiters die boos worden omdat het paard niet aan de teugel wilt. Terwijl de oorzaak daarvan meestal gewoon de manier van rijden van de ruiter is.

Dus houd in je achterhoofd dat het niet de schuld is van het paard, maar dat jij degene bent die moet gaan leren je paard naar de ontspanning toe te rijden. En als je dat goed doet zal je paard nageeflijk worden en je hand opzoeken. Zie dat als een soort beloning!

Het is ook een kwestie van je paard goed aan kunnen voelen. Een paard moet je van achter naar voren rijden. Dus meer bezig zijn met de achterhand (paard aan het been maken, achterhand activeren en er onder rijden) en nog even niet met de voorkant.

Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, het paard moet zelf jouw hand opzoeken! Waar jij op moet focussen is het paard goed aan je been te hebben en lekker aan het werk te zetten. Staat het paard goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor je paard reageert?
Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen met je handen o.i.d. Maak je paard lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen, figuren en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Door de overgangen en tempowisselingen zal het paard zijn achterhand ook beter er onder gaan plaatsen. Zet het paard echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken.

Maar het aller belangrijkste is gewoon dat je je jezelf (jij moet leren je paard naar de ontspanning toe te rijden) de tijd geeft en het niet overhaast. En dat je daarbij goede instructie hebt die je hier mee begeleid! Succes!!!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:22

en zorg dat er geen lichamelijke blokkades zijn

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:59

misschien helpt longeren met bijzet ofzo wel , dan wordt ie misschien wat losser in z'n hals.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:03

Heb even het verhaal van Delphi overgeslagen, vond ik te lang

Als je gewoon lekker ontspannen rond rijdt, dan heb je een heel vriendelijk beeld en dat levert meer punten op dat je hem continue aan de teugel probeert te krijgen waardoor het er spastisch uit gaan zien.

Voor de rest, investeer in een extra les, dan kun je direct geholpen worden, advies geven vanachter een beeldschermpje gaat wat lastig.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:13

Manon schreef:
Heb even het verhaal van Delphi overgeslagen, vond ik te lang

Als je gewoon lekker ontspannen rond rijdt, dan heb je een heel vriendelijk beeld en dat levert meer punten op dat je hem continue aan de teugel probeert te krijgen waardoor het er spastisch uit gaan zien.

Voor de rest, investeer in een extra les, dan kun je direct geholpen worden, advies geven vanachter een beeldschermpje gaat wat lastig.

Sla je het leerzaamste verhaal van het topic over
Ik ben het met Delphi eens
Heb er niks aan toe te voegen

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:23

Ben het niet helemaal met Delphi eens. Oefeningen als wijken, schouderbinnenwaarts en zelfs travers zijn niet geschikt voor een combinatie zonder nageeflijkheid en deze kunnen de gezondheid van de pony dan ook schaden. Hij kan zijn achterhand er bovendien ondanks deze oefeningen niet verder onderbrengen, omdat zijn hals hoog is en zijn rug daardoor naar beneden, en de achterbenen daardoor naar achteren wijzend. Buiging vragen in hoeken en voltes is op dit niveau al moeilijk genoeg.

Mijn tip is: Veel voltewerk. Vraag op de volte, vanuit je been (dus eerst been geven, krijg je reactie dan pas met je hand een lichte ophouding) een beetje stelling naar binnen. Houd je buitenteugel er goed bij (op meer druk dan je binnenteugel). Verander zo regelmatig van hand, vergezeld met flink naar voren rijden. De meeste dieren, hoe moeilijk ook, gaan na verloop van tijd dan met hun hals zakken.

Maar het is erg moeilijk van achter de pc te zien waar het em in zit!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:42

Vraag 1: kan je pony halsstrekken? Daar moet je het eerst naartoe werken.

@Venetia: zaken als wijken, halsstrekken helpen mijn paard juist om er lekker door te komen, vooral als ze er bijna is.
Waarom denk je dat die oefeningen je paard kunnen schaden als hij niet nageeflijk is?

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:45

Het dier buigt dan niet in zijn lichaam en zal zijn rug nog verder wegdrukken, waardoor er meer druk op zijn wervelkolom en benen komt, omdat hij die op een onnatuurlijke wijze neer moet zetten. Je kunt zonder nageeflijkheid geen correcte zijgang rijden.
Overigens kan het wijken niet zoveel kwaad, maar de andere twee oefeningen wel, in mijn ogen!

Als jouw paard er dan bijna is, dan helpt wijken bij jou om hem nog wat beter aan je been te zetten en halsstrekken is altijd een goede oefening!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:52

Skala der Ausbildung, dit zijn de stappen die je behoort door te lopen in de dressuur en ze gaan als volgt:

Takt
Losgelatenheid
Aanleuning
Schwung
Rechtrichten
Verzameling

Dus: probeer eerst eens takt en losgelatenheid te verkrijgen.

takt: lekker voorwaarts, correct aan je been. Eenzelfde ritmische beweging door de hele rijbaan.
HIermee bouw je losgelatenheid op: Hierdoor zal je pony zich uiteindelijk meer ontspannen. Pas daarna kan je werken aan je aanleuning: een lichte gelijkmatige verbinding tussen je hand en zijn mond (denk maar aan elastiek). Uiteindelijk zal je pony je hand gaan opzoeken.

Neem de tijd, wordt niet ongeduldig

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:15

ik ben het ook eens met delphi.
hoe veel mensen spreken van men paard loopt niet met zijn hoofd juist? en ik heb dus ook al vaak gezien dat paarden "juist" lopen met hun hoofd en hun lichaam volledig gespannen staat.
ik heb men paard leren ontspannen op losse teugel!! gewoon door zithulpen en actief de achterbenen te stimuleren. dit dus door niet met bijde benen te gelijk te duwen maar als het been aan een kant van het paard omhoog gaat gaan dan dat been door jouw been stimuleren. en weet je men paard loopt aan vrije teugel helemaal ontspannen, met zijn hoofd naar beneden, en heeft heel zachte ogen. en zijn lichaam ook ontspant. buigingen en draaiingen doet men paard ook lauter op zithulpen. beweeg ik met men linkerschouder naar voor dan gaat men paard naar rechts omdat je je eigen gewicht verlegt naar links. beweeg je dat nog meer dan draait men paard heel kort,...
en al die teugelhulpen vind ik soms een beetje overweldigend, ik heb soms het gevoel dat paarden opgelegd worden om dingen te doen en teugels is nog altijd een communicatiemiddel! ik rij ze ook aan "kortere" teugel, maar voor mij is het voornaamste contact met het paard zoals delphi ook schreef, de teugels zijn elastieken met je handen, beweeg jij niet mee en stoor je dan gaat het paard zijn hoofd naar boven doen. beweeg je mee en stoor je niet in zijn mond dan gaat hij al direct ontspander zijn.
ik vind het jammer dat tegenwoordig de norm is dat je paard met zijn hoofd -kost wat kost- moet goed lopen. en daarbij de eigenheid van het paard verliest (dit word gecreeërd door bijzetteugel, slofteugel, trekken, zagen in de mond, extra harde bitten,...)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:30

Ik stem voor de zoekmachine.. Hier zijn al eindeloos topics over (waarin eveneens het verhaal van delphi al is beschreven.. geweest..

Of eens kijken bij FAQ: Veel voorkomende rijtechnische problemen..

Dawn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:21

Hallo ik heb google enzo gebruikt, maar daar hebben ze niet echt duidelijke, goede resultaten.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:00

En de zoekmachine van bokt zelf dan?

Bovenin het topic van RT hebben de mods een topic gemaakt waarin veel andere topics verzameld zijn over vaak voorkomende problemen en daar staat dit probleem wel al tussen..

Deze staan er allemaal al tussen..

[RT] goed aan de teugel
[RT] Aan de teugel rijden
[RT] verkeerd aan de teugel leren lopen
[RT] niet aan de teugel in draf
[RT] Hoe van een harde mond een zachte maken?
[RT] Aan de teugel, benieuwd naar jullie mening (foto)
[RT] niet nageeflijk....
[RT] hoe krijg ik men haffie toch aan de teugel
[RT] dilemma met aan de teugel rijden...
[RT] probleem met aan de teugel rijden
[RT] aan de teugel
[RT] aan teugel...
[RT] aan de teugel
[RT] Aan de teugel blijven lopen.
[RT] Op welke manieren aan de teugel rijden?
[RT] Aan de teugel laten lopen op de goede manier!!!!
[RT] Waar ontstaat nageeflijkheid?

Even hier klikken dus...:
viewtopic.php?f=8&t=173675&start=0&st=0&sk=t&sd=a

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:13

Dawn_ schreef:
1 Op wedstrijden is het dus netter, mooier om hem aan de teugell te krijgen.

2 Op andere pony's wel maar deze niet..Ik ben nu al ong. een jaar bezig om m aan de teugel te krijgen.

Punt 1 als je paard mooi netjes vanachteruit loopt mooi los is en goed over de rug loopt dan rijdt je de ene punt na de andere.

Punt 2 Als je nu al een jaar bezig bent en het lukt je niet doe je toch iets goed fout en zal het steeds moeilijker worden voor je paard om te ontspannen en op de juiste manier te lopen zoals in punt 1 beschreven.

Lees de antwoorden nog eens goed door die hier gegeven zijn er staan echt heel erg goede tips tussen.

Verder heb je ook les en wat zegt die ervan?

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:15

neem les...

Dawn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:49

Ik heb al les

Als de instructrice de teugels 2 seconden vasthoud heeft ze hem al aan de teugel.. >;)

En dan zegt ze: benen,benen,benen

Dan lukt het ook.. maar als ik dan zelf weer aan de slag moet. En ik doe PRESCIES wat ze zegt lukt het niet..

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 06:46

Als je echt niets fout doet dan heb je misschien een dominantieprobleem omdat je paardje heel goed weet hoe het moet, maar gewoon koppig is. Maar daar zou ik niet vanuit gaan.
Misschien omdat je het zo graag wilt dat ze aan teugel loopt, dat je teveel spanning in je lichaam hebt? Dus dat je je er teveel op focust?
Veel eenvoudige oefeningen rijden, leid haar concentratie een beetje af, gewoon niet aan denken en gewoon rijden.
En maar eens duidelijk aan je instructrice vragen waarom dat nu niet lukt...

Of kijk, zoals eerder gezegd, even HIER, andere tips dan al deze krijg je waarschijnlijk niet meer

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:52

Dawn_ schreef:
Ik heb al les

Als de instructrice de teugels 2 seconden vasthoud heeft ze hem al aan de teugel.. >;)

Dan lukt het ook.. maar als ik dan zelf weer aan de slag moet. En ik doe PRESCIES wat ze zegt lukt het niet..

Oef dat vind ik altijd zo waardeloos als instructrices even laten zien in 2 seconde dat het heus wel kan.Ze moet je beter uitleggen wat de bedoeling is je moet niet gewoon maar been geven en de teugels strak houden er komt zoveel meer bij kijken.Lees de antwoorden die gegeven zijn nog eens goed door en ga de vragen die gesteld worden voor jezelf of hier in het topic eerlijk beantwoorden en dan kun je kijken wat goed en fout gaat en kun je weer ergens naar toe.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:53

waarom is iedereen altijd zo gefixeerd op dat aan de teugel rijden? Als je gewoon goede les hebt en de eerste post van venetia nog een keer goed doorleest gaat het helemaal goed komen. Een paard kan niet van het een op het andere moment "aan de teugel". Bestaat niet. Eerst moet het los in het lichaam zijn, ontspannen en correct aan de hulpen staan voordat het nageeflijk kan worden.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:16

Mijn paard liep eerst in een heel net krulletje, maar niet goed met zijn achterhand eronder. Dus een aantal maanden met instructice bezig geweest om hem goed actief voorwaarts te krijgen en zijn achterhand er goed onder, goed rechtrichten etc. Hij loopt nu dus goed recht, aan 2 teugels en actief en zet zijn achterhand er goed onder. Dan drijf k bij, en zogauw hij harder gaat lopen sluit k mijn handen en op mijn zit probeer k hem in hetzelfde tempo te laten blijven, dus als het ware sluit k hem op tussen mijn handen en benen. Meestal geeft hij dan na, maar als k dan ontspan gooit hij toch weer zijn hoofd omhoog. Soms wil hij wel goed laag en ontspannen blijven lopen, maar zogauw k dan meer tempo of activiteit vraag, gaat hij toch weer met zijn hoofd omhoog. En zijn hoofd is dan net te hoog om hem met het drijven en hand sluiten laag te kunnen krijgen. Dus mijn instructice heeft mij geadviseerd om hem regelmatig bijgezet te longeren, zodat hij aan die houding went, en tijdens het rijden een paar keer een martingaal heel los om te doen, zodat hij zijn hoofd net niet zo hoog op kan gooien en hij dus makkelijker voorwaarts-neerwaarts te rijden is. Het is bij hem dus heel moeilijk in te schatten, want de ene keer loopt hij vanaf het begin goed ontspannen en laag en de andere keer loopt hij een uur lang te klooien en wil hij gewoon niet.
Edit; Als k hem zijn hals laat strekken, volgt hij mijn hand wel erg goed en kan dan heel laag komen, echt bijna met zijn neus door het zand.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:32

Dawn_ schreef:
Ik heb al les

Je titel is blijkbaar niet geheel terecht.. Want hoe dan ook, weet je zelf ook wil het niet lukken omdat jijzelf op een of andere manier onbewust toch nog iets niet goed doet. Je paard is wel nageeflijk te krijgen, alleen niet door jouw..

Kwestie van oefenen met je instructrice aan de zijlijn, zodat ze je hints geeft om hem 'erdoor' te rijden. Paardrijden is gevoel en als jij net op het verkeerde moment je hand ontspant of sluit dan geef jij het paard niet de mogelijkheid om nageeflijk te worden. Snap je? Oefenen en focus je op het paard goed voorwaarts rijden en je handen ontspannen. Voorkom teveel handwerk omdat je perse je paard aan de teugel wil hebben lopen..