pony loopt door mijn been heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx93

pony loopt door mijn been heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:13

haaii

Als ik in de galop zit, en ik wil een e-b-e of b-e-b volte maken, dan loopt ze altijd aande andere helf van de volte door mijn been heen. en hoe hard ik dan ook met mijn been druk, en mijn achterbeen naar achteren doe, en stelling vraag, lukt het nog steets niet
ook met slangenvoltes en kleine bogjes en voltes loopt ze door mijn been heen.
ik krijg ook les,
maar zij zegt dat ik gewoon veel moet oevenen en oevenen.
oke dat ben ik ook aan het doen,
maar wie heeft hier ervaring mee, en hoe doen jullie het?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:56

ga eens longeren, je paard vind stelling moeilijk, of laat een keer iemand anders erop rijden die weet hoe het moet.... je paard moet beter reactie krijgen voor je been. zeg eens op les of ze je wil leren dat het paard beter op je been reageert, als ik dat helemaal moet uitleggen is dat wat lastig. succes

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:57

Misschien kun je aan de buitenkant een zweepje erbij houden als het longeren niet heeft geholpen. Als hij daar weg wil lopen tik je hem ff bij. Veel suc6

Nannes

Re: pony loopt door mijn been heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:04

Ik heb dit probleem ook met me verzorgfjord, stelling gaat goed, maar soms loopt ze der hoofd niet achterna, maar der voorbenen (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen ) Ze valt dan echt naar binnen zeg maar. De ene keer luistert ze wel naar me been, maar de andere keer loopt ze er gewoon dwars doorheen zeg maar. Zweepje heeft geen zin, dan vlieg ik
Longeren ook al geprobeert, maar als ik stelling vraagt komt ze steeds mee naar binnen en ik weet niet hoe ik haar dan weer naar buiten krijg. Ik longeer ook zonder zweep, anders vliegt ze ook door de houten omheining heen
Ik ben wel van plan om meer te oefenen met longeren. en met rijden ook natuurlijk
Ik hou dit topic even in de gaten, misschien komt er nog een handige tip langs

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:12

Misschien vraag je te veel stelling, dat ie dan "wegzeilt" zoals ze dat by ons noemen. Probeer eerst is gewoon je paard recht te stellen, ook in een volte, maak die in het begin maar groot, en dan verkleinen, zonder veel stelling, jah, 'k kan het weer moeilyk uitleggen :s !

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 02:02

ga het eerst is proberen in stap allemaal, en een zweepje erbij (en die ook gebruiken, niet slaan!! maar kleine tikjes). en hem rond rijden, want bij mijne heb ik em dan beter onder controle

succes!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:10

Je instuctrice heeft wel gelijk, echt een kwestie van oefenen en oefenen.. Dit kun je niet op een andere manier oplossen. Door oefenen leer jij je paard te reageren op je been.

Als je paard trouwens in galop door je been heen valt, grote kans dat in draf en stap jouw beenhulpen ook niet goed als begrenzend doorkomen. Alleen valt dit misschien minder op doordat de snelheid dan lager is van je paard als het ware.

Veel voltes, slangenvoltes en goed je paard op beide handen om je binnenbeen heem laten buigen terwijl je met je buitenbeen begrensd. Denk er wel zelf aan om rechtop te blijven zitten hierbij en je been lang te houden, als je scheef gaat zitten wordt het namelijk alleen maar moeilijker.
Succes..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:01

Elena schreef:
haaii

Als ik in de galop zit, en ik wil een e-b-e of b-e-b volte maken, dan
loopt ze altijd aande andere helf van de volte door mijn been heen. en hoe hard ik dan ook met mijn been druk, en mijn achterbeen naar achteren doe, en stelling vraag, lukt het nog steets niet
ik krijg ook les,

Als ik dit lees denk ik dat het paard dus inderdaad over de buitenschouder heen weg loopt.

Probeer je niet teveel te fixeren op die stelling, maar rijdt je paard juist recht op de volte. Probeer je volte te rijden aan je buitenteugel en je buitenbeen iets naar achteren. Als jij teveel op je binnenteugel de volte doorgaat zonder je paard te begrenzen op je buitenteugel krijg je dus dat hij naar buiten toe weg gaat lopen.

Als je je paard recht krijgt op de volte en je paard dus niet meer wegloopt over de buitenschouder kan je aan de stelling gaan werken door gewoonweg je binnenhand iets van de hals af te halen en niet naar je toe. Je binnenbeen laat je lang op de hoogte van de singel en drijf je je paard mee rond om je binnenbeen voor de buiging. Hier dan ook weer je buitenbeen iets naar achteren en buitenteugel begrenzen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:44

Nannes schreef:
Longeren ook al geprobeert, maar als ik stelling vraagt komt ze steeds mee naar binnen en ik weet niet hoe ik haar dan weer naar buiten krijg. Ik longeer ook zonder zweep, anders vliegt ze ook door de houten omheining heen
Ik ben wel van plan om meer te oefenen met longeren. en met rijden ook natuurlijk

Dit heb ik ook met mijn paard. Ik heb het opgelost met de longeerzweep. Iedere keer als de schouder naar binnen komt, tik je de schouder aan met je zweep. Niet te hard, maar wel dat ie het voelt. Als reactie zal je paardje waarschijnlijk naar voren sjezen, maar ook van de zweep weg, dus naar buiten toe (geef ook de ruimte, maak je lijn langer en laat haar de lijn meenemen naar buiten toe). Je moet dit ELKE keer doen als ie naar binnen komt, ze zal het snel genoeg doorhebben.Natuurlijk elke keer met je stem belonen als ze het goed doet. Eventueel kun je ook balkjes in een bocht leggen en daar je paardje overheen laten draven. Ook weer haar schouder aantikken als ze naar binnen valt. succes!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:42

hardi schreef:
Elena schreef:
haaii

Als ik in de galop zit, en ik wil een e-b-e of b-e-b volte maken, dan
loopt ze altijd aande andere helf van de volte door mijn been heen. en hoe hard ik dan ook met mijn been druk, en mijn achterbeen naar achteren doe, en stelling vraag, lukt het nog steets niet

ik krijg ook les,

Als ik dit lees denk ik dat het paard dus inderdaad over de buitenschouder heen weg loopt.

Probeer je niet teveel te fixeren op die stelling, maar rijdt je paard juist recht op de volte. Probeer je volte te rijden aan je buitenteugel en je buitenbeen iets naar achteren. Als jij teveel op je binnenteugel de volte doorgaat zonder je paard te begrenzen op je buitenteugel krijg je dus dat hij naar buiten toe weg gaat lopen.

Als je je paard recht krijgt op de volte en je paard dus niet meer wegloopt over de buitenschouder kan je aan de stelling gaan werken door gewoonweg je binnenhand iets van de hals af te halen en niet naar je toe. Je binnenbeen laat je lang op de hoogte van de singel en drijf je je paard mee rond om je binnenbeen voor de buiging. Hier dan ook weer je buitenbeen iets naar achteren en buitenteugel begrenzen.

oke harstikke bedankt
verder ook bedankt voor de verdere berichtjes, ik zal morgen weer flink gaan oevenen
ik zal morgen wel even vertellen hoe ze er op reageerd

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:03

Agnes75 schreef:
Nannes schreef:

Dit heb ik ook met mijn paard. Ik heb het opgelost met de longeerzweep. Iedere keer als de schouder naar binnen komt, tik je de schouder aan met je zweep. Niet te hard, maar wel dat ie het voelt. Als reactie zal je paardje waarschijnlijk naar voren sjezen, maar ook van de zweep weg, dus naar buiten toe (geef ook de ruimte, maak je lijn langer en laat haar de lijn meenemen naar buiten toe). Je moet dit ELKE keer doen als ie naar binnen komt, ze zal het snel genoeg doorhebben.Natuurlijk elke keer met je stem belonen als ze het goed doet. Eventueel kun je ook balkjes in een bocht leggen en daar je paardje overheen laten draven. Ook weer haar schouder aantikken als ze naar binnen valt. succes!

Alleen het probleem is, ik hoef maar een zweep in me handen te hebben en ze is al opgefokt. Ook met rijden, zodra ze merkt dat ik een klein zweepje in me handen hebt, loopt ze weer te racen en is ze soms gewoon onbestuurbaar.
Maar wel bedankt voor de tip
Er zullen vast wel meerdere paarden zijn met dit probleem en als ik die ooit tegen kom weet ik in ieder geval weer een maniertje die te proberen valt