Paard sterk in haar mond met rijden :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_SantOs_

Paard sterk in haar mond met rijden :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:40

Hoi,

Ik heb wat problemen met het rijden.
Mijn paard ( Maud ) is heel erg sterk in haar mond.
Als ik bijvoorbeeld van galop naar draf, draf naar stap, stap naar halt wil lukt het me bijna niet/ slecht om haar terug te krijgen.
Ze gaat aan de teugels hangen en luistert dus gewoon niet naar me.

Ik rij haar 2 keer in de week les ( op de maandag en zaterdag ), mijn moeder rij haar ook 2 keer in de les ( woensdag en donderdag ).
Mijn moeder heeft ook het zelfde probleem.

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen.

Groetjes Anouk

_SantOs_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:46

Niemand ???

0laura0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:49

hoi anouk wat is de wereld weer klein
ik heb even geen tip voor je maar vond het wel grappig om iemand van reigesburgh tegen te komen op bokt maar anders moet je eens naar nicoletten of aletta ofzo gaan en hun vragen wat je eraan kan doen

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:52

lekker ongeduldig * na 5 minuten NIEMAND roepen ..

Ik zou het eigenlijk ook niet zo 1 2 3 weten, misschien eens een andere instructrice vragen? Ik weet niet hoelang jullie al met dit probleem bezig zijn..

_SantOs_

Re: Paard sterk in haar mond met rijden :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:54

Ja inderdaad

Ik heb het al aan Charrel ( weet niet of je het zo schrijft ) gevraagt die zei: als je terug wilt rijden, diep gaan zitten en je zit zo duwen dat je paard zo iets heeft van Ho ik moet stoppen...
Maar dat werkt niet echt

Heb vanmiddag les van Nicolet dus zal het dan nog wel ffies vragen...

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:55

We hebben Maud nu 2 jaar, ik rij haar pas vanaf augustus 2005.
Mijn moeder vanaf november 2004.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:59

Ander bit misschien? Er zal wel een te dikke bustrens dubbel gebroken of zo inhangen of heb ik dat fout?
Mijn paard had het toen ik haar kocht ook, toen heb ik er gelijk een D trens ingehangen, enkel gebroken en vrij dun. Probleem was onmiddelijk over.... Ze is nu als was in mijn handen en heel licht te rijden.
Ik zie het zo... hoe vriendelijker (dikker dus) het bit des te meer gewicht en kracht je in je handen nodig hebt om wat te bereiken, hoe scherper (dunner dus) het bit des te minder inwerking heb je nodig om datzelfde te bereiken.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:04

We zijn al overgestapt op een ander bit.
Van een enkel gebrokenbit naar een dubbel gebrokenbit.
Dat helpt wel maar niet echt veel.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:06

Dat bit is niet echt dik volgens mij...
( zo veel verstand heb ik er niet van... )

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:07

Dat is nou net de verkeerde stap van enkel naar dubbel gebroken, dat moet andersom. Hang er maar eens de dunste D- of watertrens in om te proberen.. als ik het zo hoor loopt je paard gewoon door het bit heen, je zult dus echt scherper moeten gaan rijden.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:09

tijdens het rijden zelf ook?
die van mij heeft daar soms een handje van.
wat ik dan doe is op z'n tijd een boogje in de teugels laten. laat em dat hoofd maar lekker zelf dragen

en bij het maken van ophoudingen, niet constante druk uitoefenen maar vooral niet vergeten af en toe 'los' te laten, en weer druk te nemen. kortere ophoudingen?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:20

@ BillyJean : Oke dank je wel, wij kregen dit atvis van onze ( oude ) instructuur.

@ Marshaha : Ja, tijdens het rijden ook.
Als ik met rijden de teugels iets langer laat gaat ze alleen maar sneller en nog meer trekken omdat ze nog sneller wil.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:22

Ik zal vandaag als ik les heb mijn vader even vragen of hij wat foto's wil maken.
Misschien helpt dat ook een beetje dan zien jullie wat Maud prescies doet.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:18

die van mij gaat dan ook sneller, laat em maar ff lopen is dan het advies.

terugtrekken wordt ie alleen maar sterker van!

slangevoltes maken in draf en telkens op middellijn halthouden (vanuit draf) helpt ook

_SantOs_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:13

@ Marshaha:
Ik laat haar dan ook gewoon lopen, omdat ik haar anders echt niet terug krijg.
Ja dat is waar, want dat heb ik ook al geprobeert en dan gaat ze alleen nog maar harder trekken :S

Oke zal dat eens proberen
Al vast bedankt

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:44

BillyJean schreef:
Dat is nou net de verkeerde stap van enkel naar dubbel gebroken, dat moet andersom. Hang er maar eens de dunste D- of watertrens in om te proberen.. als ik het zo hoor loopt je paard gewoon door het bit heen, je zult dus echt scherper moeten gaan rijden.

Als je nu een scherpere neemt, moet je over een tijdje een nog scherpere nemen, zodat hij dadelijk op een ijzerdraadje rijdt

Die van mij had dit probleem ook.
Heb je je been er genoeg bij? Dus als je een overgang wil maken, je benen niet afsteken, maar een overgang RIJDEN.
Geef eens kneepjes, niet constant trekken. Zodra ze langzamer gaat, belonen. Knijpen en weer loslaten. En veel op je zit rijden.
Eventueel ook stemhulpen erbij doen. Dus "hooo".
En zodra ze stapt ofzo, belonen.

Die van mij is ook ontzettend sterk, en heb een tip gekregen.
IPV iedere keer terug trekken, een keer de teugels naar voren "gooien".
Dwz hand toestaan. Als ze harder gaat, dan loopt ze te hangen op je hand/ zoekt ze steun op jouw hand. Laat haar eerst eens op haar eigen benen lopen.

Succes ermee!
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben!

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:51

ik ben het helemaal met miriano eens!
dezelfde tips krijg ik ook van mijn instructrice

Jytte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:54

probeer, hem wat losser te laten, als jij niet trekt of spant aan de teugels, kan je paard dat ook niet, wordt hij daar loperig van, probeer hem dan op je zit terug te rijden, en niet op je teugel

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:50

Mijn paard kwam ook niet goed terug. Ik haar dat geleerd door veel 'halve'overgangen te rijden op de zit. Gewone arbeidsdraf.. dan opvangen met je zit door steeds langzamer licht te rijden en je bovenbenen een beetje aan te spannen, dan weer vooruit en dan weer opvangen. Als je heel veel overgangen oefend moet het na een tijdje vanzelf wel lukken. Veel suc6!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:51

Marshaha schreef:
ik ben het helemaal met miriano eens!
dezelfde tips krijg ik ook van mijn instructrice

Deels heb ik het van mijn instructrice, deels van een vriendin

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:52

Sorry, mijn vader heeft geen foto's gemaakt ( we waren weer zo slim om het te vergeten ) dat was misschien maar goed ook...
Het rijden ging eigenkijk best goed, ze was wel weer ongeloofelijk sterk, maar ja.
Ik rij op de maandag dan met de ponyles mee, omdat ik daar met mijn pony ook altijd in reed, dus ik moet dan op pony tempo lopen.
Wat ik overegens super moeilijk vind omdat het voor mij niet lekker rijd en Maud er alleen maar heftiger en drukker door word.
We moesten gaan aangalopperen.
Het was een hele mooie overgang ( volgens mijn instructrice ) en de lange zijde ging ook in een relaxde galop, wij zijn nog maar 1 pas de hoek in en ze begint keihard te bokken, ik meteen achterover zitten en proberen haar op een volte te zetten wat na 5 bokken ook lukte, maar ze was nog zo aan het springen dat ze bijna onderuitging waardoor ik haar een tik met me zweep zag zo van 'let eens ff op we zijn hier bezig' geeft ze nog een bok.
( ben dus eigenlijk blij dat er geen foto's zijn gemaakt, want na die bokken was Maud heftig ( ik overegens bang, dat geef ik toe en ik had ongelovelijke pijn aan mijn enkel )
Mijn moeder heeft nu gezegt dat ik maar een poosje niet moet gaan rijden

@ Miriano : Oké, bedankt .
Ik heb mijn been er goed bij, kneepjes daar reageert ze nouwelijks op maar ik zal het binnenkort gaan proberen met mijn stem erbij.
Ja, je bent duidelijk, ik snap het

@ esmir : Oké, bedankt

@ josiej : Ik rij de laatste tijd ook veel overgangen, dat helpt opzich wel maar ze word er niet minder sterk door ( tot nu toe )

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:22

Ik ben het helemaal met miriano! Rijd ook veel met je zit..

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:27

misschien kun je een scherper bitje gebruiken. als je paard in de hand gaat hangen betekend dit dat jij je hand vast zet. probeer zef te ontspannen en terug is terug. dan zet hem maar een keer helemaal op de rem. veel overgangen rijden. greetz karlijn

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:49

@ Loveable : dat ga ik proberen te doen, als ik weer mag rijden...

@ karlijnd : ik zit opzich wel onspannen ( zeggen mijn ouders en mijn instructuur ) soms heb ik zelf het gevoel van niet, maar ik probeer daar aan te werken.
Mijn instructuur heeft nu ook gezegt dat ik ( als Maud echt gewoon door mij heen loppt en niet stil wil staan ) haar gewoon tegen de bakrand moet zetten of in de hoek van de bak...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:29

karlijnd schreef:
misschien kun je een scherper bitje gebruiken. als je paard in de hand gaat hangen betekend dit dat jij je hand vast zet. probeer zef te ontspannen en terug is terug. dan zet hem maar een keer helemaal op de rem. veel overgangen rijden. greetz karlijn

Waarom altijd een ander bit erin? valt me wel op dat de meeste mensen naar andere bitten gaan grijpen. Daar los je toch niks mee op.Mijn pony is erg hard in de mond. Vooral in de galop werd ze erg sterk, in het bos kon je haar gewoon haast niet meer terug krijgen .Scherpere bitten werken echt niet, het paard word alleen nog maar harder in de mond. Ik rijd alle paarden met een dubbelgebroken bitje.Als ze het bit vast pakte of van voor gewoon erg sterk werd liet ik de teugels ook wel eens los, de meeste paarden verwachten dan dat je terug gaat trekken en hierdoor maak je het alleen nog maar erger.Goed voorwaarts rijden, figuren rijden en overgangen, en zo min mogelijk terug trekken. Als je merkt dat het paard het bit weer vast pakt geef je gewoon extra been. Hoe beter het paard voorwaarts is des te makkelijker ze los laten (is bij de paarden die ik rijd wel zo)M'n instructrice zei dat als een paard het bit vast pakt en je terug trekt je het hoofd eigenlijk een beetje vast houd, als je de teugels los laat raken ze uit evenwicht.