wijken en 'aan de teugel'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

wijken en 'aan de teugel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 10:16

Heey!

Ik verzorg Chesney al een jaar, en eigenlijk nooit intensief gereden. (wel beetje aan de teugel, figuren, uitstrekken) maar verder lukte dat ook niet echt. Chesney luisterd namelijk niet zo goed naar beenhulpen. Ik denk wel dat ze het kán maar dat ze het gewoon niet wíl ..

Als ik bijv. gewoon haar opzij wil drukken naar de hoefslag .. dat gaat nog wel met een beetje kracht, maar echt wijken (voor de kuit) oid. Dat lukt niet. ik weet ook niet of ze het in het verleden heeft geleerd, maar ik neem toch aan van wel! Als ze wel naar een gewone hulp om op de hoefslag te komen luisterd .. nou, misschien doe ik wel iets verkeerds! We hebben een tijd een dressuurleraar gehad, die elke week kwam, maar die is er ook helaas mee gestopt.. Sporen heeft de eigenaresse liever niet.
Heeft iemand tips om het Chesney weer een beetje bij te leren? (even voor de duidelijkheid,, ook gewoon als je aan een halstertje wil oefenen ofzo doet ze het ook niet zo snel) Misschien doe ik wel iets verkeerd? dus zeg het maar

En aan de teugel .. W hebben een tijdje niet meer kunnen rijden door de bak (was te nat), maar tijdje geleden heb ik even op het erf gestapt, en ondanks dat ze een tijd niet meer had gereden vond ik dr erg soepel aan de teugel gaan .. maar als ze de kans krijgt gaat ze gewoon weer omhoog, misschien krijg ik dan reacties van: teugels aannemen, maar als ik de teugels ervóór al aanneem dan doet ze het niet zo makkelijk, en als ik het erná de teugels aanneem gaat ze eruit dus ook misschien wat tips?

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen =)

groetjes
Jennifer

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:31

ze moet dus meer reactie krijgen aan het been. je drijft een keer zachtjes aan als je naar de draf wilt. dus gewoon licht je kuit aandrukken... geen reactie? onmiddelijk een flinke schop of tik met de zweep zodat ze onmiddelijk in draf gaat. belonen en weer naar de stap, weer licht aandrukken....... net zolang totdat ze dus op je lichte beenhulp reageert.. als dat er dus goed in zit kan je beginnen met de achterhand eronder te zetten. dus veel voltes rijden en dan overgangen maken. schijnovergangen zijn ook heel erg goed daarvoor als oefening, dus bijvoorbeel in draf net doen alsof je naar stap wil, en als je bijna in stap bent weer doordraven.
voor aan de teugel kan je pas beginnen als je paard goed op je hulpen reageert en dus de achterhand eronder heeft, dan kan je aan de teugel oefenen door veel voltes met stelling te rijden en goed je buitenteugel erbij en met de binnenhand kneepjes geven. dan gaan ze vanzelf naar beneden, gewoon op de volte blijven veel belonen en oefenen.... succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:12

Voo rjouw gevoel gaat ze soepel aan de teugel, maar zodra jij je teugels aanneemt gebeurt dat niet. Misschien buigt ze juist haar hoofd in om onder het werk uit te komen ofzo?

Ik denk ook dat het alles te maken heeft met voorwaarts zijn voor het been. Als je haar goed actief en voorwaarts aan het been hebt, zal ze beter inbuigen (´aan de teugel´ kunnen lopen zonder dat ze je ermee in de maling neemt).. Daarnaast zal ze ook de hulpen voor het wijken met de tijd accepteren.

Verder kun je er niet altijd vanuit gaan dat een paard wijken etc. heeft geleerd, tenzij je hebt gezien bij bv degene die haar in heeft gereden of de vorige eigenaar dat ze het kan.

Misschien duidelijker en consequenter met haar gaan oefenen. veel voltes en probeer deze af en toe eens te openen en te sluiten. Allemaal terwijl je het paard goed om je binnebeen laat buigen. En daarnaast wel gewoon druk op de teugels houden. Die hulpen moet ze maar accepteren, als je juist de teugels niet gaat aannemen omdat ze dan wel netjes loopt (denk je) zal ze het nooit leren. Liever een paard dat goed luistert maar niet aan de teugel, dan een paard dat met de hals is ingebogen maar waar niet eens een correct ronde volte mee te rijden valt..

Succes..

P.s. dit moet je gewoon rijtechnisch goed aanpakken, door met sporen te rijden maak je het denk ik alles behalve beter.

Vayo

Re: wijken en 'aan de teugel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:13

Hoi,

je zult eerst terug naar de basis moeten gaan. Een paard moet je van achter naar voren rijden. Ik dus dus even geen tijd meer besteden aan het ''aan de teugel rijden'', maar eerst zorgen dat je pony goed aan de hulpen staat. Het is ook goed van de eigenaar om jou niet met sporen te laten rijden. Sporen zijn om hulpen te verfijnen, maar moeten de hulpen wel bevestigd zijn bij je pony. Nu valt er dus nog niets te verfijnen.

Eerst moet je zorgen dat je pony aan het been is. Hier zul je heel consequent in moeten zijn. Dus niet een keer eerst 3 keer aandrijven en dan een tik geven en later na één keer een tik geven. Probeer heel duidelijk te zijn voor je pony. Stap er op en zorg dat je pony van begin af aan voorwaarts is (ook tijdens instappen/uitstappen met lange teugel!). Geef normale kuitdruk, reageert hij niet zoals je wilt dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een mep met de zweep. Reageert hij goed dan beloon je hem en rij je door. Het is echt heel belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Beloon hem dan en neem hem rustig terug.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen rijdt en figuren zowel in stap, draf als galop. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat je pony een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal hij beter aan je been worden en zijn achterhand meer onder zijn lijf gaan plaatsen.

Ga daarna het wijken weer opnieuw leren. Zelf heb ik mijn paard het wijken geleerd van de hoefslag richting de A-C lijn toe. Dit op aanraden van mijn instructeur, omdat veel paarden zich 'aangetrokken' voelen tot de hoefslag en dan juist snel over de buitenschouder vallen tijdens het wijken. Ik zorgde dat ik door de hoek was en reed een paar passen rechtuit. Dan legde ik mijn buitenbeen iets naar achter en zorgde ik met mijn binnenbeen dat mijn paard voorwaarts bleef. Mijn handen plaatste ik in het begin iets naar binnen om het voor mijn paard iets duidelijker te maken. Als mijn paard een paar stappen zijwaarts deed beloonde ik hem gelijk en reed ik verder rechtdoor. Het aantal passen wijken heb ik steeds iets verder uitgebouwd.

Er belangrijk is dat je paard niet in tempo terugvalt!!! Zorg dat hij voorwaarts blijft. Liever voorwaarts en 3 passen zijwaarts dan 10 passen zijwaarts waarbij je paard niet voorwaarts meer is!!!! ook kun je op de volte gaan rijden en deze iets openen en sluiten. Je laat dus je paard een paar stappen zijwaarts naar buiten of binnen doen terwijl deze voorwaarts is.

Pas wanneer je pony goed aan de hulpen staat kun je gaan werken aan het voorwaarts neerwaarts. Rijd je pony naar de ontspanning toe, zorg dat je pony jouw hand op gaat zoeken! Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet overdreven spelen of knijpen met je handen o.i.d. Maak je paard lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen en rijd diverse oefeningen. Zet het paard echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken.

Let ook op dat je pony niet opkrult o.i.d. Je pony moet je hand volgen en hoort dus niet ''in de krul te lopen'' als jij de teugels los hebt of je handen naar voren steekt! Als jij je handen naar voren steekt moet je pony met zijn hoofd volgen. Succes!!!

_Jennifer_

Re: wijken en 'aan de teugel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:49

okè bedankt =) ik ga dr aan beginnen hoor

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:39

Nu eerst nog niet met het aan de teugel bezig gaan.. Ik ga helemaal mee met Delphi.

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:30

Heb niets meer aan te vullen op Delphi