een niet recht te richten paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

een niet recht te richten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:59

Wat hier aan te doen. Ik heb een tijdje geleden een topic geplaats omdat ik een totaal stijf paard had die een aantal jaren niet dressuurmatig gereden had.
Nu is ze lekker los gereden. Is goed nagevelijk. Werkt goed met de achterhand. Maar dit alles gaat perfect op links.
Op rechts kan ze zich niet eens rechtrichten. Nu ben ik veel voltes aan het rijden op rechts en vraag haar ook wel eens stelling op links. Maar na een aantal weken moet je hier toch een beetje verandering in kunnen zien toch? Dit is bij mij absoluut niet het geval.
Ook longeer ik haar wel eens met de pessoa. Dan loopt ze wel nagevelijk maar met de stelling naar buiten.

Wie heeft goede tips om mijn en mijn paard hier door heen te loodsen?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:00

Veel rechte stukken rijden, het liefste op een zandpad oid dat je de hoefafdrukken kunt zien. Je kunt dan zelf het paard rechtrichten aan de hand van de hoefafdrukken .

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:02

inderdaad, veel rechte stukken rijden

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:04

heel veel oefenen mijn paard is heel stug op links. wat ook wil helpen is een touwtje van ze zadel door het bid heen en weer terug naar ze zadel dan vastknopen en dat dan aan de rechter kant wat straker dan moet ie wel naar rechts kijken en ls dat goed gaat langzaam het touwtjes wegwerken

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:12

dat is dwingen, en niet rijden

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:14

dank jullie wel voor jullie snelle berichtjes. Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking en nog niet eens een hele grote. Kan niet met haar naar buiten over de weg. Ze is niet geheel verkeersmak, dus dit is eigenlijk geen optie. ze kan dus wel wat rechte stukken rijden maar alleen de rechte stukken van de 'aan de kleine kant' bak. Dat touwtje is ook niet helemaal een optie want dan zet ik haar vast en dan begint ze als een idioot te bokken en vooral te stijgeren als ik even niet goed oplet. Doordat ze dan zo onzettend 'stijf'is op rechts wil ik het ook niet forseren

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:16

liannes schreef:
dat is dwingen, en niet rijden

dat dacht ik dus ook en dat wil ik absoluut niet

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:22

goed ondersteunen met je benen en overdreven met je ander been naar buiten drijven. probeer de druk op je tuegels gelijk te houden en veel voorwaarts rijden, zoveel mogelijk rechte lijnen rijden en wat het beste helpt die 2de hoefslag rijden
succes ermee
ik zit met hetzelfde probleem dit gaat heel erg veel tijd kosten.
kijk ook of je eigen beugels gelijk zijn en dat je je gewicht aan beide kanten gelijk hebt dit kan ook een factor zijn.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:42

Nog een oefening: Als je op de linkerhand rijdt, je paard naar rechts laten kijken. En kleine gebroken lijntjes rijden waarbij je je paard naar rechts ondersteund door je rechterhand goed van de hals te houden zonder meer druk op de rechter teugel te krijgen dan op de linker.

Betteke

Re: een niet recht te richten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:35

Contrastelling op de rechterhand en op je rechterbil zitten doet wonderen .

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:36

versailles schreef:
wat ook wil helpen is een touwtje van ze zadel door het bid heen en weer terug naar ze zadel dan vastknopen en dat dan aan de rechter kant wat straker dan moet ie wel naar rechts kijken en ls dat goed gaat langzaam het touwtjes wegwerken

Oei! Dat zou ik persoonlijk nooit doen en ik vind ook dat dit niet meer met rijkunst te maken heeft!!! En zo kun je de scheefheid hoogstens compenseren i.p.v. het paard recht te richten.

Verder zijn er al goede tips gegeven. Elk paard is recht te richten!!!! Pas alleen op dat je je paard werkelijk recht richt en de scheefheid niet gaat compenseren! Veel rechte lijnen rijden en ook eens wat contrastelling vragen. Als je echt veel problemen hebt is het misschien een tip eens wat lessen te nemen bij Antoine de Bodt of iemand die door hem is opgeleid.

/knip
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-01-06 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:39

versailles schreef:
heel veel oefenen mijn paard is heel stug op links. wat ook wil helpen is een touwtje van ze zadel door het bid heen en weer terug naar ze zadel dan vastknopen en dat dan aan de rechter kant wat straker dan moet ie wel naar rechts kijken en ls dat goed gaat langzaam het touwtjes wegwerken

OK, dus nooit doen zoiets. Een goede bijzet is nog tot daar aan toe, maar je paard naar één kant trekken en dwingen is niet de bedoeling van paardrijden.

Veel lange rechte stukken (liefst buiten dus) draven en galoperen. Succes.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:25

Wendel schreef:
Nu ben ik veel voltes aan het rijden op rechts

Ik zou niet te veel op rechts gaan trainen dan heb je kans dat straks die kant goed is maar dat links weer mis is probeer toch op beide kanten evenveel te rijden.Veel rechtuit rijden is al meer gezegd is een goede optie.Je kunt wel voltes rijden niet te veel aan de teugels zitten stuur je paard met je buiten teugel de volte op en met je binnen teugel kun je wat stelling vragen maar haal hem niet van de hals af met je been proberen recht te maken probeer recht boven je paard te zitten en kijk uit dat hij niet over het schouder weg loopt dan heeft de volte geen zin.Is moeilijk probeer ook goed met les hierop te trainen.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:34

rechts op de volte met rechterstelling maakt hem alleen maar schever, zo maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Het wordt makkelijker als je op een wat kleinere volte (volte sluiten) stelling naar links (buiten) vraagt. Hij houdt vanzelf zijn kont naar binnen en jij zet zijn schouder naar binnen. Als hij wat rechter word kun je hem wat meer recht maken in zijn hals en daarna steeds verder uitbreiden naar rechts. Op de hoefslag rechtuit moet je licht schoudervoor rijden en zorg daarbij dan dat je zijn schouder licht voor zijn achterhand plaatst. Maak het niet gelijk te moeilijk.. Maar als hij je negeert mag je wel een keer wat scherper doorkomen.

Bedenk dat scheefheid een te weinig begrensde buitenschouder is. Richt je daarop, en niet de veel gemaakte fout van hte kontje naar buiten drijven. Daarmee los je niets op, ook al lijkt in eerste instantie dat dat het probleem is.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:35

Als je paard zo verschillend reageert op de linker en rechterhand, dan zal je paard ook scheef in z'n lichaam zijn. Dat betekent dat de bespiering links en rechts niet gelijk is en bepaalde lichaamsdelen ongelijk belast worden. Dit zorgt voor overbelasting van bepaalde lichaamsdelen en heel wat spierpijn. Rechtrichten tijdens het rijden is heel belangrijk om grotere problemen te voorkomen.
Hoe schever je paard is, en hoe langer dat probleem al aan de gang is, des te moeilijker is het om het probleem puur rijtechnisch aan te pakken. Misschien lukt het uiteindelijk wel puur rijtechnisch, maar dat zal behoorlijk lastig worden.
Daarom zou je ook kunnen overwegen om het probleem eerst medisch aan te pakken. Door bijvoorbeeld een goede dierenarts / osteopaat / manueel therapeut te zoeken, die je paard kan helpen recht te maken. Daarna is er nog heel veel werk aan de winkel, omdat het paard moet wennen aan zijn "nieuwe" evenwicht. En vervolgens d.m.v. de juiste rijtechnische training ervoor te gaan zorgen dat de bespiering gelijkmatig wordt en je paard links en rechts even makkelijk in z'n oefeningen wordt.
Dus eigenlijk heb ik niet direct rijtechnische tips voor je, ik zou eerst nog een stapje terug gaan.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:19

Ben het helemaal met Suzan eens. Eerst eens na laten kijken of er geen problemen in zijn rug zitten die vaak door een osteopaat makkelijk verholpen kunnen worden. Daarna kan je pas met het rijden aan het werk.

Vanessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:50

Een goeie instructeur! Die kan je ter plekke vertellen hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Uiteraard zijn goeie tips altijd bruikbaar, maar het is verdomd makkelijker als iemand je hierbij kan begeleiden.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 01:42

hayhay, jah mijn pony had ik gekocht omdat hij zo erg verwaarloosd werd, en hij had ook zo'n 3 jaar niet in een normale bak gelopen, en mijne heb precies hetzelfde als jouwe, maar het heb bij mij zo'n half jaar geduurd, en nog is het niet perfect, maar idd rechte stukken rijden, en niks met touwtjes enz. wel hem rondrijden ook voor zn achterhand, maar het is echt een kwestie van mond/been werk.

nouw succes!!

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:58

he mensen allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Die reactie van sofie-kurk past mij wel. Ik krijg goed les van een z dressuur instrucrice. Dus voor het goede les is al gezorgd. Rij al jaren bij haar maar nu sinds een paard maanden met eigen paard.
Ze is vorig jaar toen we begonnen met rijden helemaal na gekeken door een osteopaat. Die constateerde dat ze gewoon super stijf was maar niet overdreven scheef. Een les van Anthon de Bodt zou een voorrecht zijn maar helaas niet mogelijk. Paard is moeilijk op lange stukken in de trailer en wij wonen in het noorden van het land. Dus om naar belgie te rijden is gewoon weg niet haalbaar.
Heb vanavond weer les en zal ook even vragen wat nou de beste oplossing kan zijn. Als er nog iemand is met een idee laat me het aub horen. Meer mensen weten natuurlijk meer als 2 ( instructriese en ik)

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:33

Wat jij beschrijft is niet abnormaal en gelukkig ook niet hopeloos.
Goed doortrainen op de volte, van rechte lijnen wordt een paard in mijn ervaring paradoxaal genoeg niet recht, hij blijft dan op hetzelfde niveau. Schouder begrenzen zoals Sophie kurk zegt, en eigenlijk op beide handen permanent schoudervoor rijden, dat is wat ik altijd doe.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:37

ben het helemaal met Suzan eens. Misschien ook gaan werken met een dubbele longe? Dat het paard eerst zonder ruitergewicht weer leert lopen.

www.paardenbegrijpen.nl is misschien ook interessant voor je

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:41

versailles schreef:

En wat nu als je paard ontzettende pijn heeft? Dat KAN een reden zijn waarom hij zo stug is.... Al eens over nagedacht?

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:33

Heey..

Mijn pony was ook onwijs scheef, nu (na heel lang werken) is het een stuk minder. Ik heb gelongeerd met dubbele longeerlijn, dat helpt echt goed! Probeer op de linkerhand voltes te verkleinen en weer vergroten, dan wordt z'n achterbeen sterker en kan hij makkelijker vooruit.
Je stuurt je paard via z'n schouders, niet via z'n mond, duzz dat heel goed in de gaten blijven houden. Verder veel schouderbinnenwaarts op beide handen ( kan evt. ook vanaf de grond)
Veel suc6!

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 22:58

zo heb gisteren les gehad en vandaag weer. Beide van een andere instructriese. Vandaag liep ze super. Gisteren wat minder want ze was nog steeds super 'strak' op rechts. Vandaag dus les gehad van een vrouw waarvan ik nooit les heb gehad. En het ging super goed. Deze vrouw onderbouwd alles heel goed ik snap tenminste direct waar ze het over heeft. Veel voorwaarts rijden op het been en op houdingen maken met zit en kleine kneedjes met de handen. OP rechts liep ze SUPER goed. BEn nu heel erg trots. Ze gaf me ook nog een tip mee over het longeren. Kan nu tenminste goed aan het werk beginnen. Zat echt met mijn handen in het haar. Heb nu weer wat om naar vooruit te kijken. Meiden bedankt allemaal voor de tips. Heb er heel veel aan gehad.
Oja en Anne- loes dat schouderbinnenwaart kan ze heel erg goed hoor alleen als ik door vraag schiet ze in de stress. en gaat ze lopen bokken en steigeren. Nu is de kunst om natuurlijk dit gedrag te negeren en door te gaan met de oefening, maar ben zo bang dat ik haar overbelast. Maar hier word hard aan gewerkt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:33

Als je paard met schouderbinnenwaart in de stress schiet en dan gaat bokken en steigeren dan zou ik niet gewoon maar door vragen en doorgaan.Je paard geeft hier duidelijk aan dat het niet WIL dat kan komen omdat ze spierpijn heeft of het te moeilijk vind omdat ze zo stijf is.Rusig opbouwen zou ik zeggen maar niet te veel in 1 keer dat kan ze niet aan.