Gogue te groot, en is kleinste maat?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Gogue te groot, en is kleinste maat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:32

Ik heb een fjord, en ben nu bezig met de rugspieren te trainen vandaar heb ik een gogue gekocht, heel fijn ding om mee te werken aan de longe. maar mijn pony heeft dus maat pony van gogue, maar ze zou nog iets dieper moeten lopen en die gogue hangt eigenlijk te los nog, weet er iemand een idee om die kleiner strakker te maken, en zitten dus geen ringetjes meer aan, en kleiner kan die niet, staat op kleinste?!
mijn fjord heeft dus een korte hals, dusja vandaar. en staat dus helemaal niet te strak, want staat geen spanning op en loopt ze nog redelijk omhoog met der hoofd. iemand tips?!\

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:03

ik heb bij de mijne knoopjes erin gelegd waardoor het touw korter wordt. ik zou het anders niet weten...

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 00:04

ja maar zoveel zal het niet schelen, en leg er liever geen knoopjes in, maar moet er anders gewoon gaatjes bij prikken kan ik het leren stukje tussen de benen korter maken, ik ga morgen iets verzinnen, er moet toch IETS zijn!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:54

Bij mij bestond het leren deel uit twee stukken en ik kan in maat full het bovenste er gewoon afhalen, dan past hij prima
Volgens mij zijn veel van die dingen voor giraffen ontworpen ipv voor paarden

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:59

ik heb er een strotouwtje aan gebonden, kan ik die strakker maken, daar de gespjes aandoen, zo zijn ze korter. en mijn pony loopt vrij laag al dus denk dat het daarom al snel te groot lijkt. maar heb dus al oplossing gevonden!

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:14

misschien een beetje stom, maar wat is het precies?? (foto?)

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:23

heb helaas geen foto van. maar het is dus een hulpmiddel om het paard zijn hoofd naar beneden te brengen zodat hij zijn rugspieren gaat gebruiken. ik gebruik het aan de longeerlijn. voor het zadelmak maken, dan zijn zijn rugspieren al getraint. en sterker dus, dan heeft hij er minder moeite mee.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:11

Esmeralda schreef:
misschien een beetje stom, maar wat is het precies?? (foto?)

dit is een gogue

Afbeelding

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:36

O ja, die ken ik wel, wist niet dat het zo heette. Weer wat geleert vandaag. Dit heeft toch dezelfde werking als het "elastiek" waar ik nog weleens mensen mee ziet rijden.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:43

Dat is niet echt een elastiek vind ik

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:02

heb dat probleem ook heb lus in de touwtjes gemaakt kunnen er ook zo weer uit gehaald worden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:08

Esmeralda schreef:
O ja, die ken ik wel, wist niet dat het zo heette. Weer wat geleert vandaag. Dit heeft toch dezelfde werking als het "elastiek" waar ik nog weleens mensen mee ziet rijden.

nee, de werking van de gogue lijkt meer op de chambon dan op het elastiek.

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:09

ja kan idd ook, dus ben niet de enige met dat probleem, haha.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:06

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:13

Ik gok dat dat paard op de foto geen 2 en een half jarig paard is?

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:39

daantjuhhh schreef:

nee die foto is oook niet van die pony
maar in haar profiel staat dat haar pony 2,5 jaar is

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:05

wel wat vroeg voor zo'n jonge pony maar je moet wat

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:08

Elena schreef:
daantjuhhh schreef:

nee die foto is oook niet van die pony
maar in haar profiel staat dat haar pony 2,5 jaar is

Maar als er in haar profiel een paard van 2 en een half staat hoeft dat nog niet te betekenen dat ze hem met Gogue longeert.
Daarbij heeft ze hem net vanaf 3 januarie, dus ik denk niet dat ze hem binnen 5 dagen hard aan t werk zet met Gogeu en der ook nog even een foto van heeft gemaakt en geplaatst.

Dus ga der maar niet vanuit dat Urielle haar paardje van 2en een half longeert met een gogeu.

Ik bedoel dus, trek geen voorbarige conclusie's

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:55

Thanks Daan

a) Het paard in mijn profiel is geen pony maar een paard.
b) Ik heb hem net, en het paard heeft nog geen hoofdstel aan gehad en is dus niet eens aan de longe geweest, laat staan bijgezet met wat dan ook. Ben momenteel druk bezig met de jonge-paarden-cursussen 'hoe stap je braaf aan de hand', 'hoe stil te staan met poetsen' en 'dekens zijn geen enge dingen' en daar hebben we het nog even druk genoeg mee (kabouters verstoppen zich 's winters graag in dekens, zo blijkt, ze zullen het te koud vinden)
c) De foto van het paard met gogue heb ik gewoon via google van het internet (zoals aan de link te zien van een Duitse site voor de meer oplettende mensen) dus ik ken het paard op de foto niet eens.
d) Het feit dat ik zelf maar een paard heb, wil niet zeggen dat ik geen andere paarden kan trainen voor andere mensen natuurlijk die wellicht verder zijn in africhting en wel een gogue om kunnen.
e) Het feit dat ik WEET wat een gogue is en hoe je ermee moet werken betekent niet dat ik momenteel een paard moet hebben lopen met gogue. Die kennis blijft gewoon in stand ook al werk je er niet mee
f) Zelfs ALS ik een jong paard met gogue longeer, heb ik daar geen commentaar bij nodig, aangezien de gogue de beste hulpteugel is om een jong paard mee te longeren aangezien de werking niet stug is zoals bij bijzets of een chambon, maar ontspannend naar de aanleuning werkt. Dus JA, als mijn paard gewend is aan hoofdstel, daarna aan de longe is geweest en de elementaire longeertechnieken leert en iets of wat in balans is, krijgt hij idd een gogue aan om wat spieren en conditie op te bouwen maar dan zijn we al wel weer een tijd verder.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:17

Komt me bekend voor, dit probleem.
Ik ben net begonnen met longeren met gogue met mijn tinker. Wat een superding! Ze ging vrijwel meteen met haar neus naar de grond!

Ik vind de werking helemaal niet lijken op een elastiek, daar gaan ze vaak op hangen. en een chambon heeft volgens mij een beetje een ophaaltrens-werking, spreekt me niet zo aan.

Is een gogue eigenlijk ook bedoeld voor het rijden, of alleen voor het longeren?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:23

In tegenstelling tot de chambon kun je idd met de gogue ook rijden. Zelf ben ik niet zo voor het rijden met hulpteugels maar het is dus wel mogelijk.
Het fijne van de gogue is zoals Beantsje al zegt dat de paarden echt richting halsstrekken gaan lopen en dus niet in een geen-gelul-in-de-krul-houding

*Ik heb geen aandelen gekocht hoor *

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:38

Ik weet ook nog niet of ik het ga doen hoor, de enige hulpteugel die ik met rijden gebruik, is de losse martingaal, met buitenritten.

Ik ben heel erg terughoudend met hulpteugels, ik ben gewoon bang dat je niet meer zonder kunt.
Alleen met longeren zet ik er altijd wel iets aan.
Aileen is heel fijn te rijden, alleen duurt het vaak bijna een uur voor ze lekker nageeflijk wordt. Ik weet niet of daar wel iets tegen te doen is.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:58

Ik ben ook een beetje tegen hulp teugels.
Hulp teugels vind ik wel kunnen als je er mee om kunt gaan en als je paard er verbeterd door kan worden (dus niet in de krul getrokken worden)
Mijn paard word nerveus van hulpteugels, dus gebruik ze liever niet.
Slof kan wel, omdat ik die losjes vast kan houden en alleen bij de extreem moeilijke momenten er bij pak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:36

Urielle schreef:
Bij mij bestond het leren deel uit twee stukken en ik kan in maat full het bovenste er gewoon afhalen, dan past hij prima
Volgens mij zijn veel van die dingen voor giraffen ontworpen ipv voor paarden

Nou, inderdaad. Ik had eens een slofteugel maat 'full' aan een normaal paard en ik moest echt uitkijken dat ik er niet met mijn voet in verstrikt raakte. Niet handig . En een sperriempje maat 'full' moet altijd een halve meter af en gaatjes erbij. Dit terwijl ik mijn neusriem altijd heel hoog heb zitten (net onder jukbeen) en de sperriem absoluut niet aansnoer. Bijzetteugels moeten ook standaard gaten bij, of dubbel om de singel, anders zijn ze veel te lang. Die fabrikanten denken inderdaad dat paarden giraffen zijn met het hoofd van een bulldog ofzo

Misschien is die gogue in te korten door de betreffende touwen eruit te halen, in te korten en weer terug te zetten?

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:14

ik heb ook een tijdje met de gogue getraint en bij bestond ie ook uit 2 stukken ik heb er dus 1 afgehaald en dat werkte wel.