Hoe paard meer bijhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Hoe paard meer bijhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 22:51

Heey Bokkers,

Ik rijdt nu sinds 3 weken weer op een ander paard en ze is in het begin wat trager maar als ze eenmaal loopt moet je echt uitkijken met been geven want dan schiet ze zo weg. Maar ik heb wel vaak het probleem dat ze wat sneller wil als ik. Dus mijn vraag is: hoe kan ik haar mee onder me laten draven? Dus meer bij me houden? Iemand tips?

Groetjes sjaslique

_Dunja_

Re: Hoe paard meer bijhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:01

Je kan langzamer gaan lichtrijden en goed rechtop zitten, dan zou het paard zich moeten aanpassen aan jou ritme.
Probeer niet je benen te gaan afsteken als ze te hard gaat maar houd wel contact met je benen en handen.
Niet in de mond gaan trekken maar kleine ophoudingen geven.

Ik denk in het kort gezegd dat je zo al een eind moet komen en anders zou je je instructrice kunnen raadplegen want ik kan je niet zien rijden vanaf mijn pc
Heel veel succes

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:29

Bedankt voor de tips en ik ben er ook wel mee bezig. Dus hopelijk gaat het binnenkort al beter. Nog meer mensen tips?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:33

inderdaad kleine ophoudingen geven, ga op een volte rijden en dan overgangen maken. schijnovergangen willen ook weleens helpen. gaat ze te snel, korte ophoudingen en op een volte, net zolang totdat ze rustig is, ga desnoods in stap. vervolgens draaf je weer aan, en rijd je weer wat je wilde doen. questie van trainen...

Osita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:27

Als je iets meer reserves pakt aan de voorzijde en jouw paard wordt iets vlugger is ze en makkelijker bij je te houden en zal de impuls beter worden aan z'n recht komen. Dan zou ze meer over de rug moeten gaan lopen..... maar dat ligt natuurlijk ook aan de africhtingsgraad van jouw paardje en jouw eigen ervaringen.

Succes!!

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:13

Veel overgangen op je zit rijden zodat hij weet dat als je langzamer lichtrijd en je bovenbenen aanspant dat hij terug moet komen. 'halve'overgangen kunnen ook helpen, eerst normale arbeidsdraf dan opvangen op je zit totdat hij bijna stapt en dan weer vooruit.. en zo dus opnieuw.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:10

Wat by myn paardje helpt als ie wat "te enthousiast" word, is gewoon heel zwaar en diep gaan zitten, ja, zoals, hoe zeggen ze dat, je je benen op de grond wilt zetten, zonder die echt naar voor te gaan steken of te gaan strekken. Jah, nogal moeilyk om uitteleggen :s ! succes in ieder geval !

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:35

Of je paard snel loopt of niet, vooral gewoon je beenhulpen geven. Opvangen met je buitenteugel erbij en probeer je paard met voltes om je binnenbeen te buigen. Vooral veel overgangen en schijnovergangen en probeer altijd je overgangen voorwaarts actief te laten zijn. Dus niet voorzichtig wegdraven, waarbij je paard alvorens goed te draven eerst 5 half stap/half drafpassen kan maken.

Probeer echt draf en galop in je training vol te houden en niet als ze enthousiast is terug te vallen naar stap, omdat je haar dan voor je gevoel wel goed bij je kan houden. Korte stukken tussendoor stappen, als je in draf wilt maar ze zo hard wil en je dus maar weer gaat stappen leert ze het nooit. Echt even er doorheen rijden denk ik.