Paard snapt longeren niet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mmmarieke

Paard snapt longeren niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:10

mijn nieuwe e pony dash snap het longeren niet, dwz hij gaat wel rondjes lopen maar heeft niet door dat hij aan een lijn vast zit. ik heb nog een probleem, HIJ IS NERGENS BANG VOOR!! heel vervelend.. als ik met mijn handen ga zwaaien om hem weg te jagen als hij te opdringerig wordt, schrikt hij niet en gaat gewoon door!

help mij!!

gr. marieke

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:15

Opsluiten tussen lijn en zweep, wil hij niet lopen wanneer je met de zweep klapt, dan moet je hem toch maar een keer aantikken zodat hij weet wat de bedoeling is van jouw stemcommando's.

Als hij ook nog niet op de cirkel blijft kun je beginnen zoals met een jong paard: iemand pakt hem aan het hoofdstel en houdt hem op de cirkel, de ander is de longeur in het midden.

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:17

mischien een keertje zelf erop zitten en iemand anders laten longeren

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:20

met de zweep tegen zijn buik houden met de punt. En als hij weg loopt naar buiten heeft hij geen last meer van de zweep in zijn buik. Hij moet dan dus weglopen van de druk

Francien_

Re: Paard snapt longeren niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:20

Citaat:
Opsluiten tussen lijn en zweep, wil hij niet lopen wanneer je met de zweep klapt, dan moet je hem toch maar een keer aantikken zodat hij weet wat de bedoeling is van jouw stemcommando's.

Als hij ook nog niet op de cirkel blijft kun je beginnen zoals met een jong paard: iemand pakt hem aan het hoofdstel en houdt hem op de cirkel, de ander is de longeur in het midden.
ja idd. Of met iemand erop zodoe ik het ook.

Manon

Re: Paard snapt longeren niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:11

Als ie het nog niet snapt, dan moet je het hem leren, anders kan ie het natuurlijk nooit snappen.

Iemand ernaast laten lopen en de ander laten longeren, zodat hij gaat leren dat ie op een volte loopt. Als ie echt gevaarlijk word, dan is het gewoon meer een dominantieprobleem en moet je hem wel corrigeren met stem en anders met zweep.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 02:04

Wat vaak ok helpt is om een cirkeltje af te zetten.
Paar hindernis paaltjes en rood-wit lind er om heen.
En hopla je hebt je cirkeltje.
Om het makkelijk te houden maak je hem eerst niet zo heel groot en dat kan je dan steeds verder uit breiden..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:28

Inderdaad, begin bij het begin en je moet het hem gewoon aanleren dan. Maak gebruik van een longeerbak, of zet een gedeelte om te longeren af in de bak. Zo kan je paard om te beginnen de omheining volgen.

Longeer met zweep, zodat je hem daarmee de hulpen kan geven. Een beetje in het midden staan springen en/of zwaaien dan snapt je paard uiteraard niet wat je van hem wil. Gewoon goed en duidelijk en serieus je paard commando´s geven, reageert ie niet ondersteunen met de zweep dan. Je paard wegjagen is alles behalve een duidelijke hulp geven, want hoe weet ie nu dat je hem dit keer wegjaagt en dat je bv enkele minuten later wel bewust bij je roept..

Zelf het longeren serieus nemen, makkelijkst is om iemand in het begin erbij te vragen om te helpen. Evt. hints geven, of eerst even met je paard op de volte meelopen en noem maar op..

Succes..