Paard pakt bit vast, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mandy101

Paard pakt bit vast, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:37

Ik heb nu al een tijdje een verzorg paard.
Hij is heel lief en zow, maar het probleem is dus dat hij tijdens het rijden altijd heel snel wil en als ik hem dan terug wil nemen naar bijv stap dan pakt hij het bit vast en luisterd ook niet meer naar mijn andere hulpen dat vind ik wel verveldend.
dus heeft iemand tips??

monsera

Re: Paard pakt bit vast, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:31

Zorg er voor dat hij niet meer hard kan gaan.Dus als je aandraaft en je voelt al dat hij wil versnellen gelijk terug nemen naar de stap niet wachten tot hij snelheid heeft gemaakt dan heeft hij zijn zin en is hij bijna niet meer terug te nemen..Ga heel veel overgangen rijden op je zit door zwaar te zitten en heel langzaam te lichtrijden komt je paard terug.Beloon je paard heel erg goed als het wel goed gaat daar leren ze van.En heel veel figuren rijden blijf niet eindeloos op de hoefslag rijden dan kunnen ze ook vaart maken.lekker veel van hand veranderen,voltes,gebroken lijnen,rechts/links omkeert,binnen hoefslag rijden enz.enz.wees creatief en wissel ook veel af 3 keer een volte rijden is erg saai en zal je paard weer willen versnellen.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:43

mijn oude paard deed dat ook, en die van mijn nichtje ook.
Ik heb ooit een dubbelgebroken bitje ervoor genomen. Mijn nichtje heeft dat nu ook en is er ook er tevreden mee.
Dus tip, probeer eens een dubbel gebroken bit. Dit kunnen ze moeilijker vastpakken.

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:23

*idd als hy al harder gaat draven het tempo verlagen door zelf 'langzamer'te gaan lichryden klinkt raar maar het paard zal dan bijna zeker meewerken

en anderss...

*inhouden en in een keer gewoon ''loslaten' wel dat je teugels meteen kunt p paken maar het paard krygt dan het idee dat hij grof weg kij hard op zn bek pleurt kan zyn dat je dit even moet volhouden maar ik zelf heb het een keer toegepast en het werkte perfect

_Dunja_

Re: Paard pakt bit vast, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:59

Heeft je verzorgpony een dubbele neusriem of een enkele neusriem

BonnieSP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:17

haha dit klinkt beken had ik ook met mijn haf kan heel goed met een gebrokenbit maar wat ik ook deed was hem terug rijden op mn zit en als ie niet luisterde en ik reed bv een slangevolte dan moest ie wel want anders vloog ie uit de bocht . als je een ding maar nooit doet en dat is teugels strakker nemen dan kan ie het bit goed vast pakken en wat ook kan is je bit 1 gaatje lager hangen doe ik ook met mijn volbloed werkt goed suc6

Osita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:34

Al het bovenstaande.............
.......... maar let wel.... als er geen tegendruk is....kan hij zich nergens op vast zetten.

Zorg er dus voor dat de teugelhulpen die je op dat moment geeft consequent en kort is. Is niet eenvoudig....

Succes!

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:57

Als hij het bit al vast kán pakken, zit jij dus teveel aan je teugels. Dus loslaten van voren, wat jij hem niet geeft kan hij niet vastpakken. En zoek goede instructie.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:00

Veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen. En inderdaad ook wat meer loslaten van voren. Zorg dat hij het bit niet kan vastpakken.. Ook veel stelling en buiging aannemen.. En als je voelt dat hij wil versnellen gelijk een volte inzetten.. En inderdaad goede instructie