loswerken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 01:06

hoe werken jullie je paard los en hoelang en met wat voor teugel lengte??wie heeft er een goede duidelijke foto van..wanneer pak je de teugel s op moet je met loswerken ook al kneden enz? graagf reacties..

Ellebel

Re: loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 08:15

Daar is niet echt een vaste formule voor tegeven. Sommige paarden hebben veel draf en galop nodig, anderen weer langer stappen. Misschien kun je eens aan je instructrice vragen of ze je daar wat uitgebreider uitleg over wil geven?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:22

Idd, de ene keer ben je wat langer nodig, de andere keer kan je m al snel oppakken. Ik begin dus altijd wat langer en dieper, zodat ie goed over zijn rug komt en recht op 2 teugels. Veel voltes en van hand veranderen, beetje schouderbinnenwaarts en wijken en al beetje schakelen en veel overgangen. Dit doe ik zo in stap draf en galop. Na de galop (als die goed gaat) ff lange teugel stappen en daarna pak ik m meestal op. Begin ik met wat keertwendingen, paar keer hh en achterwaarts en dan draaf of galopeer ik aan. Ja en dan ga ik echt een beetje proefgericht rijden, dus oefeningen, overgangen, tempo, middengangen enz.
Dat laatste is dus afhankelijk van hoe die gaat. Soms is ie gewoon niet fijn en dan laat ik m wat langer en ga ik wat langer door in die lage lijnen en blijf ik wat schakelen enzo. Ligt eraan dus.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:03

Idd iedereen heeft een andere methode van losrijden, ik rijd de mijne wat langer en lager los ongeveer een kwartiertje en dan pak ik dr op.
Afbeelding
Zo ziet dat eruit als ik m los rijd en in mn profiel staan foto's van als k m oppak
Bij de mijne werkt het heel goed, is ze gelijk los opgewarmd

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:37

Ik rijd echt los met een lange teugel. Gewoon géén teugeldruk. Eerst zorg ik op deze manier dat hij in stap goed voorwaarts is en terugkomt op mijn zit en weer doorloopt op mijn zit. Dan draaf ik een paar rondes links en rechts heel vlot door, vervolgens maak ik ook in de draf tempowisselingen puur op mijn zit. Dan in galop hetzelfde verhaal.

Vervolgens ga ik slangevoltes stappen en pak ik hem langzaam een beetje op. In deze houding draaf ik vervlolgens ook nog wat rond en pas het laatste kwartier pak ik hem volledig op en oefen ik evt wat verzameld werk.

Dit was dus even doorsnee oefenen. Soms rijd ik ook iets anders los.. ligt ook aan het weer en mijn paard.

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 22:37

niemand meer

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:45

Ik stap vrij lang in. Gewoon lang teugeltje. Allebei de kanten op. Dan neem ik haar voorzichtig op, zo stap ik nog een stukje. Vervolgens doe ik hetzelfde in draf. Dan is ze lekker los en ga ik aan het werk.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:54

eerst zorg ik ervoor dat lizzy aan een lang teugeltje mn hand helemaal volgt in stap, rijd als dat nodig is een paar voltes op beide handen. Daarna rijd ik haar in draf helemaal naar de ontspanning aan een lang teugeltje, maar wel dat ze mn hand weer helemaal volgt (dus met goed contact). . Na ong 20 minuten-half uur pak ik haar(na 5 minuten pauze) weer een stukje korter. Dan ga ik ook wat tempowisselingen op mijn zit rijden zodat ze alert blijft. Weer wat voltes op beide handen. Als dat helemaal goed gaat laat ik haar voltes sluiten en weer groter maken terwijl ze helemaal ontspannen mijn hand blijft volgen. Daarna laat ik haar qua halslengte wat meer lopen zoals het moet. Ga overgangen rijden naar het halthouden/achterwaarts etc. < hier stopt het loswerken