jonge pony gooit met haar hoofd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabiergek

jonge pony gooit met haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:00

hallo.
ik ben op dit moment bezig met een arabier in rijden van 4 jaar..
het gaat harstikke goed maar. mocht ik af en toe haar in willen houden gaat ze met haar hoofd gooien en schudden.. dan geef ik de teugels weer wat lossen.. en probeer het opnieuw maar dan blijft ze schudden..
ik heb een te scherp bit gebruikt van af en het begin. kan het zijn dat ze dat daarom doet..
heb nu een iets dikke watertrens , maar heb er nog niet mee gereden.
kunnen jullie me tips geven.

groetjes lindy

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:19

heeft ze geen last van haar tanden?
Als dat niet zo is gewoon teugels op maat houden, wel handen ontspannen en lekker voorwaarts gaan rijden, goed van achter naar voor dat ze weer naar het bit loopt.. Met mijn jonge paard had ik dat ook maar gewoon met rust en van achter naar voor is het helemaal opgelost!

monsera

Re: jonge pony gooit met haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:42

Het kan heel goed komen door een te scherp bit probeer maar snel het andere bit want anders is het straks een gewoonte geworden en dat is heel moeilijk om er uit te rijden.

Trouwens inhouden doe je niet door aan de teugels te trekken maar je laat je paard terug komen door je zit door zwaarder en langzamer te gaan lichtrijden wel je been eraan blijven houden en een klein opoudingkje geven op je buiten teugel.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:41

Meestal zijn jongere paarden wat onrustiger met het hoofd.
Als ze weer begint, kleine ophouding met buitenhand, en gewoon lekker voorwaarts en figuurtjes rijden.
Zo moet ze weer opletten.

Heel goed dat je nu ook een ander bit hebt genomen.
Is veel vriendelijker.

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:13

Tsja het is ook nog maar een beesje van 4 jaar he.. dus nog erg groen. idd ik zou ook snel met die dikke watertrens proberen te rijden. Misschien reageerd die daar wel beter op!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:49

Mag ik je adviseren om met een dubbel gebroken bit te gaan rijden..
Een enkel gebroken bit kan tegen een paard zijn gehemelte komen en dit kan vervelend aanvoelen voor een 4 jarige..

Mijn pony doet het ook met haar hoofd maar ik ben er achter gekomen dat er een wolfskies zit die gevoelig is als haar bit in haar mond zit.
Deze word er binnenkort uitgehaald.
Misschien ook een tip voor jou want paarden rond deze leefdtijd wisselen ook en er veranderd een heleboel aan het gebit.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:01

Probeer je overgang zo min mogelijk met je hand te rijden (liefst helemaal zonder).
Gewoon rustiger lichtrijden, misschien een volte inzetten (dan gaan ze vaak langzamer), je een beetje zwaarder maken en geduld hebben. Ze komt vanzelf wel terug, misschien duurt het een rondje, misschien nog langer. Maar dan heb jij de overgang wel zonder hand gereden en (waarschijnlijk) zonder hoofdgeschud. Je paardje is nog jong, ze moet nog veel leren. Ze gaat vanzelf sneller reageren en eerder terugkomen.
Ze is de druk op het bit ook nog niet echt gewend en vind de extra druk die jij geeft met een overgang terug al helemaal niet fijn. Om aan die druk te ontkomen gaat ze hoofdschudden.

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:07

Probeer gewoon heel ontspannen te zijn met je handen dan wordt zij ook meer ontspannen in haar mond

Osita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:38

Zorg voor een prettig bit, een goed hoofdstel en een constante stille hand. Hou contact met de mond. Veel jonge paarden moeten in het begin wennen aan lichte druk in de mond. Als je dit uit de weg gaat door je handen af te steken op de momenten dat ze gaat schudden, help je het probleem niet uit de wereld......

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:20

Hey

dit is duidelijk gedrag van jonge pony's
ze moeten gewoon nog erg wennen aan het bit, en ze denken doordat ze met hun hoofd schudden dat dan hun bit eruit valt
ga gewoon rustig met je handen mee als je pony dat doet, en laat zeker niet de teugels los
ze moet gewoon nog even wennen aan dat kleine beetje druk, en wanneer je de teugels loslaat, heb je geen druk meer, en went je pony er nooit aan.
wees gerust,dit is niets ernstigs, komt veel voor bij jonge pony's