pony niet te houden en ontzettend sterk in haar mond ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dors04

pony niet te houden en ontzettend sterk in haar mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:25

hey
als ik aan het rijden ben aan het begin en ik ga draven gaat z ealleen maar hard draven of galoperen als ze eenmaal hard draaft krijg ik haar niet terug hoe lossen jullie dit op?
ik knijp me boven bene aan en ga wat achterover zitten en aan doe de teugel wat trekken maar dat helpt niet

als ze eenmaal loopt en ze loopt aan de teugel of draaft aan te teugel gaat ze heeltijd me handen naar beneden trekken als ik haar ene tikje of een been geeft gaat ze alleen maar harder
dit doet ze ook als ik haar van voren tegenhoudt
of als ik haar een been of een tikje geeft reageert ze er niet op
meestal doe ik dan ook een ophouding en als ze goed loopt en het neit doet ontspan ik me handen
ik krijg vaanf volgende week vrijdag weer les
dus misschien dat het dan al verandert
maar pak ik het verkeerd aan?
of heeft iemand misschien een tip?
bedankt
groetjes

broadway

Re: pony niet te houden en ontzettend sterk in haar mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:03

Is het een draver? Zo te lezen draagt de pony niet, dus zet hij zijn achterbenen er niet goed onder .....heb je weleens een kruiwagenrace gehouden, dan moet jij op je handen lopen en iemand houd jouw benen vast en zo moet je op je handen voorwaarts gaan, probeer het eens, zo loopt jouw pony,hoe sneller .....juist ja al moeilijker om te stoppen!probeer bergopwaarts te rijden, stevige stap, rustige draf,opwaartse galop en veel voltes, maar ook stilstaan en nageven.
hoe meer jij trekt des te harder wordt hij in zijn mond!!!!
het is heel moeilijk, omdat je het gevoel hebt dat je er voor afglijd met rust afdwingen kom je een heel eind.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:08

Ga naar les met je pony van een goede instructeur.
Vooral niet met je bovenbenen knijpen en achterover gaan hangen.
Ga op je kont zitten en laat je benen los.
Het komt op mij over als dat je pony wegvlucht voor je hulpen, je doet dus iets niet goed, dat kan niemand vanachter het toetsenbord oplossen, dat doe met een instructeur op de grond naast je.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:22

VMR -> RT

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:24

vandaar dat ik volgende week ook les heb esther de mevrouw kon niet eerder
en ik heb leren halthouden om me benen iets aan te knijpen en wat achterover leunen
broadway : nee het is absoluut geen draver ahha het is een etterbak ponytje van 1.42 ongv en ze is bont ras is onebekend

ik probeer jusit wineig in z emont te trekken en het meeste me hand ontspannen en een langzame draf gaat niet ja na een uur losrijden
maar bedankt beide voor de tips

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:27

Ik heb dat een keer gehad op een pony, dat was echter wel een draver maar goed, idee is het zelfde. Absoluut niet!! gaan knijpen met je benen, maar juist heel los en ontspannen gaan zitten, en ophoudingen geven, buitenhand goed contact houden en je binnenhand wat meer openen. Bij mij heeft die tip uitstekend gewerkt!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:29

Als hij zo hard wil draven en daarna wil galoperen, zou ik hem laten galoperen tot hij erbij neerviel.
Die van mij had dat truukje ook. Van mijn instructrise moest ik toen ook aangaloperen tot hij niet meer kon en dan nog 10 rondjes extra.
Als het puur etterig is bij jouwn pony om onder het werk uit te komen, zou ik dit eens proberen. Want trekken aan een pony win je toch nooit, dus wie niet sterk is moet slim zijn. Laat hem maar lopen, hij wordt moe, jij niet. Hij komt er wel achter. Die van mij hield er in ieder geval wel mee op.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:32

doet ze dit ook op buitenrit of alleen in de bak?
als je in de bak bezig bent, steeds overgangen rijden. 2 a 3 pasjes dan weer inhouden 2 a 3 pasjes dan weer aandraven. probeer de lange zijde te vermijden door constant figuren te rijden, korte wendingen te maken zodat ze niet de kans krijgt om vaart te maken.
trekken helpt niet het enigste wat helpt is haar zo bezig te houden dat ze vergeet hard te rennen .dit lukt je niet in 1 keer maar als je dit iedere keer zo oefend krijg je het wel voor elkaar.
succes

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:46

misschien helpt het ook om veel figuren te gaan rijden en veel overgangen....

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:12

Mies ik zou iig niet op bokt gaan vragen hoe het werkt gewoon lekker gaan lessen, van wie krijg je les? Jac of Wendy? Naja ze kunnen allebei super les geven heb ook echt veel van ze geleerd, laat maar weten hoe t gegaan is

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:14

bedankt allemaal
en jes van wendy krijg ik vrijdag les

ik laat het wel weten
iedgeval bedankt allemaal

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:20

haaii

Telkens wanneer je pony erg hard gaat, tegelijk kneepjes geven met je hand aan de teugels, daarna weer ontspannen. net zo langs totdat je merkt dat ze rustiger word.

mijn pony is erg vurig buiten, en mijn lerares van paardrijden, heeft het mij zo geleerd, en het werk perfect

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:25

Als die onder je uit rent geef jij dan rustig kneepjes?
Ik niet hoor dan gaat ie gelijk op de rem!

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:29

bedankt maar als ik mijn teugels kort neem en haar kneepjes geetf doet ze de hoofd naar vroen en trekt ze beetje terug
soms gaat het wel goed soms niet

en jes
als ik haar naar beenden vraga geef ik wel zachtje knijpjes maar als ze te hard gaat en ze reageert niet naar een knijpje doe ik het harder
soms als ik in de bak rij schaam ik me diep
lijk net of ik me eigen pony niet eens kan houden

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:34

Trekt ze terug? Misschien last van dr tanden ofzo.
Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor haha als ze elke keer wegrent gewoon een keer tegen de muur aanzetten oid.

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:40

ik wordt zelf al met me bene tegen d emuur gegooit aanegzien ze neit naar me buiten been luistert
anders moet je maar een keertje binnekort mee gaan als je er nog durf te komen haha
en ja kan het neit zo goed uitleggen maar het gaat altijd alvolgt
als ik haar ingestapt heb neem ik me teugel beetje korter nog niet helemala op maat als ze haar bui heeft en ik een kneepje geeft loopt ze al naar beneden
als ze haar bui niet heeft begint ze al te draven
dan neme ik me teugels wel op maat en laa tik haar stappen wilt ze neit stappen trek ik wel wat hardtjes aan de teugel dan wat ik normaal doet
de eerste paar keren liet ik haar gewoon rennen
maar als ik bijvoorbeeld keer op wedstrijd ga of ookal ga ik dat neit ze moet gewoon luisteren ookal moet ze nog een hoop leren
en als ze mag draven gaat ze heel snel draven en krijg ik haar niet in de gewone draf

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:41

xjessx schreef:
Trekt ze terug? Misschien last van dr tanden ofzo.
Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor haha als ze elke keer wegrent gewoon een keer tegen de muur aanzetten oid.

tegen de muur sturen helpt niet, en ik spreek uit ervaring
ben benieuwd hoe de les gaat

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:42

Ontspannen gaan zitten.
Dek alsof je een zware zak zand bent of in een luie stoel zit.
Word ze vanzelf rustig!

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:48

Bij mijne helpt t wel tegen de muur
Als ze hard wil dan zou k dr zo hard laten gaan tot ze dood moe is en dan nog ff lekker serieus gaan rijden, lekker uitputten, ik ga wel een keertje mee kan ik Grafiti ook weer een keer zien

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:01

jes is goed graf is heel erg veranderd loop elke dag nog even langs de manege pony's ze staat wel met deken op als ik haar in de galop aan beneden vraag doet ze het al snel en dan gaat ze meestal terug naar draf als ik het vraag en loopt ze al 10x beter
kelorrie bedankt voor de tip
elane ik ben ook benieuwd haha

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:47

Het lijkt net alsof je je pony helemaal niet aankan. Ze reageert niet op je been, en loopt daarbij ook nog onder je uit. Ik zal inderdaad maar is voor goed les gaan zorgen. Maar dus in ieder geval niet met je benen knijpen En ook niet gaan trekken.. Heel diep zitten en heel hard inademen door je neus en uitademen door je mond.. Echt heel hard.. Maar wel heel rustig, dat helpt bij mij altijd super goed..

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 07:31

ze is nog jong en dat gevoel heb ik ook wel eens maar als ik haar neit aankan waarom kan ik dan als enigste op haar rijden zodat ze zo bij me loopt
het gaat soms toppie dat ik tevreden uit de bak gaat maar ik ga pas uit de bak als ze doet wat ik wil en wat ze moet doen want ik weet wat ze wel en niet kan en naar me been heeft ze nooit geluistert ik ree ik met sporen en luisterde ze wel ze is ontzettend eigenwijs
en ik heb morgen les dus we zien wel
bedankt voor de tip

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:41

ja idd als ze haar pony/paard niet aan kan zou ze er vast niet op gaan rijden.....
succes verder

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:18

idd babbeloe bedankt
maar ookal kan ik haar misschien wel niet aan
hoe z enu loopt loopt ze alleen bij mij als iemand er adners opstaat is ze nog eigenwijzer en doet ze heelmaal wat ze wil doen
als ze snapt wat ik bedoel leert ze erg snel
maar ik probeer gewoon zo veel mogelijk geduld te hebben
in 6 maanden tijd lukt me dat al aardig en ze gaat wel steeds beter lopen
maar aangezien ik geen les kreeg vandaar dit topic en probeer ik instructies op te volgen en kijken wat wel en niet helpt zo leer je zelf ook nog wat van

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:46

Mischien is een martingaal de oplossing.. Dat deed ik wel ibj mijn oude pony (haflinger) die had precies het zelfde probleem...