Bijtende Tractor: word er gek van!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Bijtende Tractor: word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:36

Mijn pony heeft enorm veel angst voor de tractor die de bak sleept. Hij staat in een hoek van de bak en daarvoor staan stoelen en een gasvuurtje voor de instructrice. Als ik de tractor passeer spant hij zich op en pakt zijn bit vast. Ik kan dan enkel nog sturen met benen en gewicht, meestal lukt dit wel om hem er enkele keren voorbij te rijden. Ook telkens een stukje verder rijden vanuit een cirkel lukt niet als hij dan uiteindelijk op de hoefslag komt is hij 2à 3 rondjes rustig maar dan herbegint het. Als er een andere pony is die er niks tegen doet, dan kijkt hij er alleen naar. Volgens mij gelooft hij die andere dan dat er niets is. Ik wordt het wel stilaan beu het is nu al vanaf oktober. Als er eens wedstrijd is dan doet hij NIKS een echt engeltje. Ik kan dan ook dingen die tijdens trainingen nooit lukken zoals schouderbinnenwaarts constant aan de teugel, van halt naar een goede galop etc.
Dan is hij ook heel geconcentreerd, hij doet echt zijn best op die momenten. Maar met het uitstappen herbegint het dan terug heel veel kijken bit pakken en zich opspannen. Met longeren doet hij ook niets. Ik word er echt moedeloos van . Weten jullie iets? En ligt het aan mij of niet? Ik heb nu echt geen zin meer om te rijden want er is altijd wel iets om onnozel voor te doen. Bij mijn bijrijder doet hij het ook.

Groetjes

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:43

Het klinkt alsof je je al schrap zet in de hoek en je pony voelt dat.

Ga maar na; als je met een wedstrijd bezig bent ben je op andere dingen gecontreerd en bij longeren (als je er dus niet op zit) doet hij ook niets.

Dus de volgende keer dat je langs die traktor komt, ga er dan voor de gein eens vanuit dat hij helemaal niets doet. Mocht het niet werken dan zou ik gewoon net zo lang op de cirkel bij die traktor blijven rijden totdat hij normaal doet (doe ik ook bij mijn eigen paard als hij weer eens bakkabouters ziet )

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:51

En toch blijf ik steeds tegen mezelf zeggen; er is NIKS hij zal wel normaal doen en blablabla. In stap en galop kan ik er al min of meer voorbij. In galop omdat hij dan snel ervoor bij is en in stap omdat hij alles goed kan bekijken. En er blijven voorbij rijden is nog erger dan wordt het per volte enger. Ik weet ook niet of het echt angst is. Ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen: zou hij na 3mnden nog altijd niet doorhebben dat er niets gebeurd etc. Ik heb hem er ook enkele keren bij stilgezet en beloond als hij bleef staan snuffelen mocht kijken ook maar de rest niet (wegspringen, achteruitlopen, steigeren) Ook is er een keer vuurwerk afgeschoten toen hij er al angstig voorbij kwam heeft dit zijn angst bevestigd?

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:03

Misschien klein lichtpuntje is dat ik vorige week uit mezelf achteraan bij de tractor heb gereden. We waren met 12 in een bak van 60 x 20 en iedereen reed vooraan ik hou van rust dus ik naar achter toen deed hij het weer enkel een keertje in draf toe gewoon verder gereden met een andere pony een 5tal meter ervoor: Niets.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:07

Afbeelding hier sta ik 1.5m voor de tractor

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:15

Kan je niet een keertje aan de hand met hem erbij gaan staan?
En dan steeds een stukje verder?

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:17

Waar ben je precies bang voor? Dattie gaat rennen? Ik ben nl wel benieuwd daarnaar

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:12

Ik ben er niet bang voor maar ik ben het kotsbeu! Maar mss ben ik wel bang dat ik eraf val ik weet het niet meer...
Abalaydi dit helpt niet het staat er al ergens dat ik er aan de longe en te voet er zo mee langs kan.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:29

(mag je in de bak losgooien?
pak een plak hooi of geef eens een emmer lekkers aan de hand in de hoek bij de tractor.
gewoon enkele dagen doen.....veel plezier verder.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:12

ja na een bepaald uur mag je losgooien.
ik kan het eens proberen maar ik denk dat het dan na een tijdje herbegint. Ik zal het straks is proberen.

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:30

sasha heeft ook erg veel schrik in die hoek,veel pony's van de manege hebben daar last van olm er voorbij te rijden,en ook is het alleen in draf bij mij!ik probeer dan gewoon door te rijden en doen alsof er niets is maar toch laat ik hem even kijken als ik men inrijdeken af leg dan staat hij er een halve meter van en heeft geen schrik ...

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:34

Nee maar dan staat hij stil en kunnen ze alles goed bekijken. ik denk gewoon dat die blauwe waas nogal eng is in draf mogen ze er niet echt naar kijken want dan lopen de meeste aan de teugel en zijn ze geconcentreerd. In galop zijn ze er snel voorbij en stap kunnen ze alles bekijken. Meestal zijn het de grote paarden die er schrik van hebben.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 12:17

Nog iemand tips? Gisteren in die bak ook les gehad en enkel op rechts in galop ging het goed maar wel aan een veel hoger tempo dan normaal (anders is het nogal een slak :p )

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:00

ik moet zeggen dat ik het verhaal van het gasvuurtje in de bak wel eng vind?!? maar dat even terzeide. idd. net doen alsof er niets aan de hand is en eventueel een wortel op de traktor leggen en hem eraf laten eten? sommige paarden kunnen eten niet weerstaan

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:47

Hij maakt geen problemen als hij stilstaat...
Dat vuurtje is echt 100% veilig
We geven nog niet op