ander bit of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

ander bit of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:49

Nou ik dus met mira nou een half jaar bezig met een gebroken bit heb haar eerst gereden met de bijzetteugel en nu met de slof maar ik krijg haar niet diep en rond of ik moet de slof al erg aantrekken ze duwd altijd haar neus naar voren waardoor ik dus bijna of niks stelling krijg.
Heefd iemand een tip of moet ik gewoon nog effe wachten.
Ik was aan het denken aan een scherper bit .

zelfs in de stap werk ze niet mee

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:51

Ik hoop dat we dit niet serieus hoeven te nemen?

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:52

Zomaar ff wat vraagjes aan jou hoor:
weet je zeker ze wel begrijpt wat je van haar vraagt? Heb je haar na laten kijken en weet je zeker dat ze geen pijn heeft als aan haar vraagt of ze naar beneden wil komen?

Ik zou iig nog even wachten met een scherper bit...

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:11

Naast het paard na laten kijken misschien ook jezelf en les gaan nemen? Deze discussies zijn nu al zo vaak geweest... maar mensen blijken nog steeds niet te willen snappen hoe je een paard de "ontspanning" in rijdt en dat dit iets heel anders is dan in de "krul"trekken!!!!!

Vayo

Re: ander bit of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:32

Een ander bit is absoluut geen oplossing, net als een slofteugel. Wat je nu aan het doen bent is je paard met zijn kin op zijn borst te trekken. Dit heeft ook helemaal niets te maken met rijkunst en nageeflijkheid! Je dwingt je paard nu gewoon in een positie te lopen meer niet! En goede ruiters zien echt wel het verschil tussen een paard dat met zijn kin op zijn borst getrokken wordt of een paard dat voorwaarts neerwaarts is! Waarschijnlijk trekt je paard zijn rug nog hol door dat getrek. Gooi eerst die slof er eens af, want nu misbruik je dat ding alleen maar.

Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van je paard aan de teugel rijden. Het is geen kunstje. Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een kwestie van je paard goed aan kunnen voelen. Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, het paard moet zelf jouw hand opzoeken!

En vraag jezelf ook eens af waarom je je paardje aan de teugel wilt hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje??? Bij jou krijg ik het idee dat het puur om het plaatje gaat, ten koste van je paard!

Waar jij op moet focussen is het paard goed aan je been te hebben en lekker aan het werk te zetten. Staat het paard goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor je paard reageert? Je moet een paard van achter naar voren rijden, jij bent nu alleen van voren bezig.
Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen met je handen o.i.d. Maak je paard lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen, figuren en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal het paard zijn achterhand er beter onder gaan zetten. Zet het paard echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Maar het aller belangrijkste is een andere instelling en goede instructie hebt die je hier mee begeleid!

Ik heb iemand hier eens iets moois horen zeggen wat erg op toepassing van jou is. Ik geloof dat het dit was: Waar de rijkunst op houd, wordt er naar hulpmiddelen gegrepen.

oOoKellyoOo

Re: ander bit of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 15:38

Ik vraag een normaal antwoorsd ik heb de kracht niet om aan de teugels te trekken en mij gaat het absoluut nit om het mooi rijden,
momenteel heb ik effe niet veel les ivm het weer en die man heefd ook niet altijd tijd wanneer het mij uit komt met al mn andere paarden heb ik geen probleem en wat betrefd die slof die heb ik er net een week aan, ze reageerd verder op alles ik hoef maar een klein beetje kuit te geven en dan krijg ik al reactie met sporen rijd ik ook niet. mij gaat het het erom dat ze ontspannen loopt.
mn instructeur zegt dat ik wat geduld moet hebben.
En pijn heefd ze ook niet de paarden zijn laats allemaal onderzocht en rontgenfotos zijn gemaakt.
aangezien ik artritis heb wil ik dat mn paarden op lichte hulpen reageren met al die andere paarden heb ik absoluut geen probleem.
En waarom mooi rijden als ik toch nog geen wedstrijden rijd voorlopig.
En het lijkt me sterk dat ik op Mira opeens niet meer kan rijden of zie ik dat verkeerd.
Ik wil de mensen de kost niet geven die aan de teugels trekken enz om het er mooi uit te laten zien
Aan wie moet ik dat dan laten zien aan gezien ik alleen rij en niet op een manege

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:04

Je zegt het al verkeerd.
Je wilt je paard niet mooi laten lopen, maar wél nagevelijk?
Dan kan je hem toch ook gewoon laten lopen zoals hij nu loopt?

Okay;
Je moet eerst zorgen voor ontspanning.
Volte's, van hand veranderen, afwenden etc.
Overgangen maken.
Stap - draf, draf - galop, galop - stap.
Middenstap, middendraf etc.
Zodra je de ontspanning te pakken hebt, kan je gaan beginnen met het rond lopen.
Geef lichte kneepjes en houdt je paard voorwaarts.
Mocht hij daar niet op reageren, moet je de kneepjes wat duidelijker laten merken, niet gaan sjorren in zijn mond.
Dan verpest je het alleen maar, met gevolg dat hij op een gegeven moment alleen met een harde hand gereden kan worden.
Neem een vaste dag voor les, dan heb je ook geen probleem met het geen les kunnen hebben.

Je moet geduld hebben!
Zodra hij een beetje nagevelijkheid toont, moet je hem belonen dmv je teugel een beetje losser en een bemoedigend woordje.
Daarna gewoon weer oppakken.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:06

Ja en ik geef een normaal antwoord. Er waren zelfs mensen die er aan twijfelden of dit wel een serieuze reactie was! Maar als jij zegt dat je de slof al erg moet aantrekken en misschien een scherper bit wilt nemen omdat je je paard niet diep en rond krijgt twijfel ik aan je kundigheid! Als ik het zo lees lijkt het meer alsof jij je paard kost wat het kost met zijn kin op de borst wilt hebben!

Je zegt dat je de kracht niet hebt om aan de teugels te trekken, maar dat is ook helemaal niet nodig! Niemand kan het een uur volhouden hoor aan de teugels trekken! Mijn paard zoekt vrijwel direct mijn hand op als ik aan het rijden ben en is heerlijk licht in mijn handen.

Waarom probeer je je paard niet rijtechnisch naar de ontspanning toe te rijden? Met de slof trek je hem alleen in een houding, maar dan is je paard echt niet ontspannen hoor!!! En de manier waarop je de slof gebruikt kan je paard alleen maar beschadigen!!!

Haal de slof er af en ga je concentreren op het rijden van veel overgangen, tempowisselingen, stelling, figuren en oefeningen. Dan zal je paard als hij soepel en los is gaan ontspannen en je hand opzoeken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:22

viewtopic.php?f=8&t=173675
FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen

Daar staat wel hoe je een paard gewoon aan de teugel krijgt.
En ook genoeg topics over de slof.

Gezien het aantal topics over dit onderwerp, hier nu en slotje