wijken vanzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

wijken vanzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:34

Haj haj.
ik rij wekelijks bij een manege, en bij ons in de les gaan we best wel vaak wijken..we moeten van bijvoorbeeld afwenden, tot de x rechtuit, en dan een stukje wijken. Vaak gaat mijn paard dan al wijken voordat we bij de x zijn, omdat hij weet dat hij dat moet gaan doen...maarja, dan mag het dus eigenlijk nog niet dus daarom wou ik ff weten, hoe ik kan zorgen dat me paardje wel eerst een stukje rechtuit gaat..zegmaar
veel kusjes!
p.s. sorry als ik dingen een beetje raar verwoord heb

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:38

hij valt weg over de buitenschouder.. Wat je moet doen is hem in de wending begrenzen en ff goed proberen welke begrenzing het beste bij hem werkt. Wat je bv kan doen is extra buitenbeen erbij of hem iets contra stellen zodat die zn schouder automatisch ietsje naar binnen toe zet.

Als die dan nog weg loopt over de buitenschouder wijk je hem gewoon een pasje weg voor je andere been zodat die weer recht gesteld is..

Het is de kunst je paardje te corrigeren voordat die de foute maakt.. Dus begin al met iets minder stelling in de wending en desnoods iets die contra stelling erbij. Alsd ie recht is, stel je hem ook weer recht..

Succes

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:40

das best lastig te corrigeren met een manegepaard

je kunt dit op lossen door je buitenbeen iets aan te leggen en van voor opvangen, en dit een paar keer te herhalen op de ac-lijn (dus eigenlijk door wijken en rechtuitgaan veel af te wisselen )

succes

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:47

Hoi,

het is natuurlijk wat lastiger omdat het een manegepaard is (je bent aan de les gebonden). Heb het er eens met je instructrice over, misschien mag je dan wel op een andere manier proberen te wijken. Dan zou ik je als tip geven om van de hoefslag richting de A-C lijn te wijken. Zorg wel dat je eerst door je hoek bent en een paar pasjes rechtuir gereden hebt voor je gaat wijken. Veel paarden voelen zich aangetrokken tot de hoefslag en vallen daarom snel over de buitenschouder weg.

Of rijd gewoon eens een paar keer rechtdoor op de A-C lijn voordat je het paard laat wijken. Of als iedereen naar links wijkt, wijk je een keer naar rechts.

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 14:05

oke:) dankjullie wel:) ik laat nog wel horen hoe het is gegaan..volgende week donderdag:D

Nano05

Re: wijken vanzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:09

Ook mijn idee ja, je paard in de maling nemen, ook al gaan ze voor je wijken, zelf rechtdoor blijven gaan of juist een andere oefening gaan doen. Paarden zijn slimmer dan je denkt blijkt maar weer.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:34

Inderdaad denk ik ook iets minder voorspelbaar zijn met je figuren en oefeningen. Helemaal manegepaarden doen vaak dezelfde oefeningen dus kan lastig zijn, maar toch.. Juist af en toe rechtuit op de AC lijn. Stel je bent bezig met de oefening wijken naar rechts, dan wend je af op de AC-lijn maak je voor X bv voor de afwisseling een volte 10 meter naar rechts aan je binnenbeen. om daarna weer de AC lijn te vervolgen. Met die volte zorg je al voor stelling naar rechts en druk op je rechterbeen zodat je je paard áutomatisch´al wat beter begrenst aan dat rechterbeen..

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:43

Bij een manegepaard is dat lastig.
Jij kunt je hem wel een keer in de week 'foppen' door af te wenden en op x een volte te rijden in plaats van te gaan wijken, maar de mensen die na jou op de pony rijden zullen dit niet doen.

Goed tussen je benen proberen te houden. Als je pony al gaat wijken, druk dan je buitenbeen aan en doe je buiten hand iets om hoog. Zo begrens je hem en zal hij misschien niet over de buitenschouder weg wijken.