Té rechtop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Té rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:22

Hoii..
Ik had een vraagje, als ik namelijk aan het rijden ben, zit ik gigantisch rechtop, m'n rug wordt een beetje aan de holle kant, dus het lijkt altijd alsof ik ontzettend gespannen ben. Krijg ook regelmatig reacties dat m'n houding d'r heel netjes uitziet, maar dat ik meer moet ontspannen, terwijl ik meestal ontzettend ontspannen zit..
Heeft er iemand een idee hoe ik m'n rug iets minder hol kan maken/laten lijken?

petertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:27

je buikspieren aan spannen...
deze tip kreeg k van de fisio omdat k n holle rug heb (het was niet speciaal bedoeld voor het paardrijden maar mischien helpt het wel!)

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:51

Oeh bedankt! Ik zal 't eens proberen! Lijkt me alleen wel heel vermoeiend om tijdens het rijden heel bewust te letten of je je buikspieren wel aanspant..

oOoKellyoOo

Re: Té rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:57

dat probleem had ik ook. Ik zat zo relaxed en iedereen zei ook dat ik mooi zat totdat iemand zei dat ik moes ontspannen waarop ik zei ik ben zoooo ontspannen he en ik voel me zo heerlijk dat wil je helemaal niet weten. Als je mooi zit zoals het zich gehoord waar lig dan het probleem. Ik heb zelf een oefen proef aangevraagd aan mensen die in de jurie zitten ik heb ze niks gezegt waarom dat wou ik van hun horen. Ik kon de mensen amper. Daarna vroeg ik wat is jullie opgevallen? en hun zeiden dat ik een mooie rechte zit had en dat ik er niks aan moes veranderen zolang ik me maar ontspannen voel

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:52

Ja, daar hebben ze eigenlijk wel gelijk in.. een meisje bij mij op stal (toen ik nog een paardje had dan), was ook al helemaal jaloers op m'n houding, omdat zij op d'r wedstrijden altijd te horen kreeg dat ze niet rechtop genoeg zat..
Maargoed, eigenlijk heeft die jury wel gelijk, zolang je zelf ontspannen bent is d'r niks aan de hand.. ik kan er alleen niet tegen dat iedereen zegt dat ik meer moet ontspannen haha

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:54

Je kan idd je buikspieren proberen aan te spannen, maar als je zelf weet dat je goed en ontspannen zit, is er toch niks aan dehand?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:19

Je moet je Ilio-psoas groep ontwikkelen. Dat zijn de verborgen spieren die je "core-muscles" vormen en je lichaam op de goede manier boven je bekken houden. Als je dit met paardrijden alleen wilt oefenen dan duurt het vrij lang voordat dat goed gaat. Je kan ook op de grond of met toestellen deze spieren uitstekend trainen. Er zijn bekende ruiters die de oefeningen met toestellen thuis doen. Het kan op de sportschool of bij een fysio-therapeut met de daarvoor bedoelde toestellen onder begeleiding heel goed getraind worden. Dat gaat sneller dan met paardrijden alleen. Zie het als ondersteuning van je paardrijden. Je zit wordt er veel beter door, niet alleen om te zien als doel maar als gevolg van een goede effectieve zit, waarbij je met minimale inwerking op het paard de hele handel bij wijze van spreken met je zit onder controle houdt en bestuurt. Onze vriend het paard, moet dezelfde spiergroep ontwikkelen.

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:48

Je moet proberen ontzettend erg te ontspannen..
Ik weet niet of je een eigen paard ofzo hebt. Maar ga maar eens ene uurtje heel ontspannen (meer hangen) op je pony/paard.
Ik heb het zelf ook heel lang gedaan..

oOoKellyoOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:36

amie_x_mij schreef:
Je moet proberen ontzettend erg te ontspannen..
Ik weet niet of je een eigen paard ofzo hebt. Maar ga maar eens ene uurtje heel ontspannen (meer hangen) op je pony/paard.
Ik heb het zelf ook heel lang gedaan..

uu bedoel je je echt laten hangen als een zak aardappelen ????

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:54

Citaat:

Goofy44 schreef:

Je moet je Ilio-psoas groep ontwikkelen. Dat zijn de verborgen spieren die je "core-muscles" vormen en je lichaam op de goede manier boven je bekken houden.

Deze spiergroep moet je juist niet trainen als je van jezelf al de neiging hebt om met een te holle rug te rijden. De m. Illiopsoas zorgt bij verkorting (dit gebeurt bij krachtstoename) juist voor een voorover gekanteld bekken en dus een holle rug. Het kan zelfs zijn dat je bij een te holle onderrug juist de m. Illiopsoas moet rekken om het bekken weer in middenstand te krijgen.

De tip om je buikspieren te gebruiken is wel een goede tip. Dan bedoel ik de onderste buikspieren. Bij het paardrijden is het belangrijk dat je bekken in rust in middenstand is. Dat betekent dat je precies bovenop je zitbeenbotjes moet zitten (als je op een houten kruk oefent, kun je deze botjes goed voelen). Normaal is het zo dat je bij een holle rug voor je zitbeenbotjes zit en dus je bekken naar voren kantelt. Bij een kromme rug zit je vaak te ver achter de zitbeenbotjes en is je bekken achterover gekanteld. De middenstand van het bekken is bij paardrijden belangrijk, omdat je dan de bewegingen van je paard goed met je bekken kunt opvangen (je kunt zowel naar voren als naar achteren kantelen met je bekken).
Bij de meeste mensen is het zo dat zwaartekracht tijdens het zitten ervoor zorgt dat het bekken achteroverkantelt. Hiervoor hoef je dan bijna geen spierkracht te gebruiken. Heb je van nature een holle rug (gaat meestal samen met verkorte rugspieren, slappe onderbuikspieren en verkorte illiopsoas) dan is het belangrijk om de onderste buikspieren te versterken. Bij een holle rug is zwaartekracht alleen niet voldoende en moeten de onderste buikspieren actief meewerken. De onderste buikspieren kun je trainen door op je rug te gaan liggen met gebogen knieën. Zorg dat je tijdens de oefening je onderrug constant tegen de grond aangeduwd houdt, lukt dat niet dan is de oefening te zwaar. Maak met je benen een fietsbeweging in de lucht en duw met je onderbuik je rug tegen de vloer. Hoe verder je je benen strekt, hoe zwaarder de oefening.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 02:25

onderste buikspieren

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:53

Bedankt allemaal! Ik zal d'r aan gaan werken nu ik weet waar het aan ligt! Echt onwijs bedankt!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:40

Ik had een holle rug, tijdens het paardrijden en tijdens het lopen/staan/liggen enzovoort. Ben daarvoor naar mensendieck geweest, is speciaal voor je houding enz. Daar heb ik de tip gekregen om mijn bekken te gaan kantelen, en een trucje daarvoor is inderdaad je buikspieren aanspannen. Nu loop ik rechter, maar ook met rijden heb ik geen holle rug meer , en veel minder rugpijn

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:51

beeeeetje offtopic
ik heb ook last van een holle rug..had er vroeger pijn van maar nu niet meer...ook ben ik naar mensendiek gegaan..maar ik kreeg allemaal oefeningen op zoals op je buik liggen en dan je been omhoog doen..daar word je rug heel hol van tijdens die oefening..ben er ook mee gestopt..maar loop nog wel altijd met een holle rug..
om nou mn buikspieren de hele tijd aangespant te hebben krijg ik een rolberoerte van..en een hele berg spierpijn..je kan toch niet zoveel uur op een dag je spieren bewust aanspannen?
en trainen..heb geen idee wat ik moet trainen..buikspieren heb ik al..als ik door ga krijg ik een 6 pack vind dat niet zo sexy als meisje zijnde
zit nogsteeds met mn handen in mn haren...wat moet ik hier nou mee

ontopic:
ik vind dat je niets moet veranderen..je zit rechtop en bent heerlijk ontspannen?! heerlijk zeg! houden zo..

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:53

je bekken kantelen wil ook nog wel is helpen. En ontspannen..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:56

krijg ook vaak complimenten over mijn mooie zit, maar ook de tip om meer te onspannen, terwijl ik voor mijn gevoel heel ontspannen ben.

Helaas heb ik het laatste halfjaar ongeloofelijk rugpijn als ik van het paard afstap. (Hoe mooi ik dan ook zit) Heb nu zelfs een bijrijdster omdat ik 2 dagen mank ben na het rijden.
Vande fysio ook de buikspiertips gekregen en waarempel het helpt een beetje.(is ook nog te moeilijk om lang vol te houden)

Tip, probeer toch je houding iets te veranderen, anders kost het misschien later ook je rug.
Ik rijd al 20 jaar zo en dacht, dat het prima was.

succes van een holle rug ruiter.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:46

oOMarijeOo, Als je een erg holle rug hebt, gaat dat meestal samen met te zwakke onderste buikspieren. Door de onderste buikspieren te trainen verhoog je de basisspanning van je buikspieren. In de beginperiode moet je er dan opletten dat je je houding goed verbetert. Naarmate je buikspieren sterker worden, kost het je steeds minder moeite en wordt het een automatisme. De 6-pack waar jij het over hebt bestaat uit je bovenste buikspieren, niet de onderste buikspieren. De bovenste buikspieren spelen geen rol bij een holle onderrug en hoeven niet getraind te worden (deze spieren zorgen er dus ook niet voor dat een bekkenkanteling makkelijker wordt). Als je de onderste buikspieren op de juiste manier traint en goed de bekkenkanteling aanleert, hoeft dit uiteindelijk geen moeite te kosten.
Vanachter mijn computer kan ik niet zien hoe jouw rug er werkelijk uitziet, maar als een bekkenkanteling heel erg veel moeite kost bestaat er ook nog de kans dat jouw bekken al gewoon in middenstand staat(de bekkenkanteling is ervoor om het bekken in middenstand te brengen, bij een holle onderrug staat het bekken vaak voorovergekanteld. Een holle rug kan echter meerdere oorzaken hebben, zoals het type bekken). Het actief achteroverkantelen van het bekken is namelijk wel erg zwaar en niet vol te houden.