Wat te doen met een stakend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nance1

Wat te doen met een stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:16

Ik had even een vraagje, mijn paard heeft nog wel eens de neiging om te gaan staken tijdens het mennen en ook onder het zadel. Zeker niet altijd, maar soms.
Ik heb al geprobeerd het met de zweep op te lossen, maar dat doet hem niets.

Wie heeft er een oplossing voor?

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:20

Als je met staken bedoelt dat hij niet meer vooruit wil...
Onder het zadel: handen naar voren en flink been geven
Tijdens het mennen zou ik niet weten hoe je dat op moet lossen...
Succes!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:23

ja onder het zadel had mijn bijrijdster het idd zo opgelost, been geven met spoortje en meteen een tikje met de zweep en toen schoot hij wel vooruit. Maar nu nog met het mennen. Maar hoe kan je dat uit hem krijgen dat hij gaat staken. Hij is pas 4 jaar oud.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:27

Eerst al het lichamelijke uitsluiten.. geen last van de tanden? of andere dingen?
misschien dat je die vraag voor mennen beter bij 'Uit het zadel' kunt stellen?? daar hoort mennen ook bij..

voor het rijden heb ik dezelfde tip als hierboven.. wordt maar een keer boos, als hij weer voorwaarts gaat belonen..

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 02:23

Inderdaad zoals casca ook zegt eerst zorgen dat je zeker weet dat ie niet ergens last van heeft.
Vaak laten paarden dat op de een of andere manier wel merken hoor.
En dat kan dus ook staken zijn.
Zeker als het helemaal niet in het karakter van het beestje zit zou ik dit toch maar is goed nagaan.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:28

Paarden gaan meestal staken als ze tegenstrijdige informatie krijgen of bij pijn. Als je pijn uitgesloten hebt, blijft tegenstrijdige informatie over.
Op de volgende site (die ik overigens op bokt tegenkwam in een topic over zadels) staat zeer verhelderende info over de "basics" in paardrijden.
Je moet maar gaan kijken, ik kan je het zelf niet beter vertellen.
ttp://users.telenet.be/peter.ryckeboer/ ... asics.html

DA's krijgen een behoorlijke hoeveelheid klanten te verwerken met paarden die naar hun mening pijn hebben, staken, kreupel etc., welke klachten door te voeren zijn naar het feit dat hen de basis nooit goed is aangeleerd.
Men begint aan ingewikkelde oefeningen, zonder dat de basis (de omschreven 4 "knoppen") goed bevestigd zijn, waardoor het paard het op een gegeven moment niet meer snapt en staakt.
Misschien moet je maar eens op de site kijken. Ik vond hem leuk en leerzaam

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:30