Vraag: Beenhulpen komen niet door! Wat te doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Vraag: Beenhulpen komen niet door! Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:50

Mijn haflinger is nu ong. 10 jr oud. Ik heb haar zelf ingereden. Ik wa stoen 12 en had alleen nog maar wat shetjes ingereden. Ik had geen les meer op dat moment en kende eigenlijk niet veel. Alleen maar stap, draf, galop en sturen. Aanleuning en been en zithulpen had ik nog nooit van gehoord. In die jaren is er haast niet op onze haf gereden. Af en toe naar het bos,maar verder niet veel. Nu ben ik haar sinds een maand weer aan het berijden en probeer weer een boel goed te maken van wat ik toen fout heb gedaan. Het gaat de goede kant op. We hebben zelfs al een wedstrijdje gesprongen (niet officieel). Galop wel wat probleempjes, maar dat komt goed. Nu ben ik haar aan het proberen te leren wijken. En dan vooral om op zit en been te reageren. Ze weet niet anders dan been aanleggen is harder. Ik krijg haar nu met mooite 1 stapje opzij. Is een goed begin natuurlijk. Maar ik vroeg mij af of er mensen tips hadden. Ik heb dinsdag voor het eerst les met haar, dus ik krijg goede begeleiding. Ik rij veel figuren en ben druk bezig met rechtrichten. Ik wil graag weten of er mensen zijn die speciale tips of oefeningen hebben.

(Sorry, maar tips als Goede Instructie hoef ik niet te horen, want dat weet ik al en dat krijg ik al)

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:53

je bent zo te lezen al op de goede weg. ik heb hetzelfde probleem met mijn eigen paard; wat ik doe is elke keer dat hij netjes weggaat voor mijn been belonen. en dat stapje voor stapje rustig aan

oOoKellyoOo

Re: Vraag: Beenhulpen komen niet door! Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:33

Probeer een klein licht spoortje, dat heefd voor mij veel wonderen gedaan

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:49

je drijft een keer zachtjes om van stap naar draf te gaan. doet je pony het niet binnen 2 of 3 seconden dan gelijk een flinke schop of tik, als hij onmiddelijk aandraaft, goed belonen. dit net zolang herhalen tot het reageert op een lichte hulp... het werkt echt

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:43

spoortje zal niet werken, ze zegt net dat het paard beenhulp als harder kent. als je dan een spoor dr aan gaat leggen dan zal ze alleen maar vluchten voor het been.
denk dat je al heel goed op weg bent met instructrice enz. gewoon zorgen dat ze goed leert luistren naar zit en been en daarna pas verder werken denk ik?

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:21

Als je de haf opzij wil laten lopen zou ik dat eerst op een volte oefenen, zodat hij niet weg kan rennen...
En goed consuquent zijn, 2 benen = harder, 1 been = opzij.
Als ze te hard gaat, danneem je haar weer terug en probeert het opnieuw.
Probeer je gewicht ook te verplaatsen naar de kant die je op wilt, dan snapt hij het ook sneller.
Kwestie van oefenen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:27

Waarschijnlijk kan je instructrice je beter helpen als ik zo via het internet, maar toch.
Wat ik vaak doe aan de longeerlijn doe als mijn pony niet naar buiten wil(dus een te klein rondje loopt) is haar dan express op een kleine volte zetten, na een poosje is ze dit zat en wil ze maar al te graag naar buiten. Zo gebruik ik dat met rijden ook wel eens, een poosje op een gesloten volte rijden, die eigenlijk langs de hoefslag ligt. Je paard zou dan denken, we zijn nu zo dicht bij de hoefslag, dan kunnen we ook wel óp de hoefslag. Daardoor is het dan makkelijk om hem 1 pasje naar de hoefslag te laten wijken. Dan uiteraard goed belonen, en het uitbreiden naar 2, 3 en 4 pasjes, enzovoort

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:57

Veel overgangen rijden, zodat ze leert naar je been te luisteren; ook bij de overgangen terug moet je been aangesloten (niet drijvend) blijven, zodat ze leert er niet op te "vluchten". Het wijken leren bijvoorbeeld in de bak afwenden tussen de A/C lijn en de hoefslag en dan eerst sturen naar de hoefslag dan rechtzetten en de laatste paar pasjes proberen te wijken. Ze willen in dat geval "plakken" aan de wand en dan zullen die paar pasjes niet zo'n probleem zijn. Belonen, belonen, belonen zodat ze precies weet wat je bedoelt.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:01

BrittKitt schreef:
spoortje zal niet werken, ze zegt net dat het paard beenhulp als harder kent. als je dan een spoor dr aan gaat leggen dan zal ze alleen maar vluchten voor het been.
denk dat je al heel goed op weg bent met instructrice enz. gewoon zorgen dat ze goed leert luistren naar zit en been en daarna pas verder werken denk ik?

Sporen zijn niet om vooruit te rijden maar om hulpen te verduidelijken, voor bijvoorbeeld achterwaards en wijken. Veel paarden hebben er veel steun aan. Je moet het alleen niet te vaak gebruiken.
Als je sporen gebruikt om voorwaards te rijden ben je echt fout bezig

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:03

He wreck, ik heb het zelfde probleem als jou, als ik het zo hoor, dus ik ga met je topic mee kijken. Mijn pony wil ook alleen maar harder ipv wijken, met mn gewicht kan ik nog wel ietsjes duidelijk maken. Maar hij is voor harder al zo gevoelig op been, dat ik alleen mijn kuitspier hoef aan te spannen. Hoe doe je dan opzij? (Ik denk dat dit bij jou ook zo ongeveer is Wreck?)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:08

BonBon schreef:
He wreck, ik heb het zelfde probleem als jou, als ik het zo hoor, dus ik ga met je topic mee kijken. Mijn pony wil ook alleen maar harder ipv wijken, met mn gewicht kan ik nog wel ietsjes duidelijk maken. Maar hij is voor harder al zo gevoelig op been, dat ik alleen mijn kuitspier hoef aan te spannen. Hoe doe je dan opzij? (Ik denk dat dit bij jou ook zo ongeveer is Wreck?)

Paard moet eerst jouw been accepteren en er niet voor vluchten. Dus ook in het terugrijden met zit en benen terugrijden en niet met handen. Je been blijft dus aan het paard (ook in de overgangen terug). Als dat voor elkaar is (overgangen oefenen) en je paard is "aan het been" pas aan zijgangen denken.