Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Viennanova schreef:Ik heb ook zo'n pipo die supersnel de andere kant opschoot en met het hoofd in de lucht ging.
Wat ik deed was het volgende;
Ik ging op de volte bezig. Als voorkoming van het tussen de kiezen nemen, moet je blijven spelen in de hand. Dan bedoel ik niet heen en weer zagen, maar stukjes inbuigen, ronder maken in de hals, van je af....heel veel spelen met de hoofd hals houding. Mocht ze toch met het hoofd in de lucht wegracen, dan blijf je met je handen laag tegenhouden, totdat ze inzakt. Ook al is dat eerst de kant op die je niet wilt, zodra ze weer rond is kun je weer de kant opgaan die je eerst wilde. Ik denk dat je heel veelzijdig bezig bent, maar dat je iets consequenter en sneller moet zijn.
Oja, en tijdens het wegstuiteren niet een teugel strakker pakken, zelf gelijke druk op de teugels geven.
Lees net dat je een hernia hebt; misschien rechts eerst loswerken aan de longe?

Viennanova schreef:Oja, en tijdens het wegstuiteren niet een teugel strakker pakken, zelf gelijke druk op de teugels geven.
Estherh schreef:HELP!!! Ik heb een jong paard (merrie) met een hoog opgebouwde hals (moeder is tuigpaard waardoor ze dus ook een hele sterke onderhals heeft en haar hals heel hoog kan oprichten). Links gaat zij prima in de aanleuning maar rechts steekt ze naar een paar passen haar hoofd in de lucht en pakt het bit links (buitenzijde) vast en laat rechts (binnenzijde) los en drukt haar rug weg en slaat vaak met het hoofd. (ze is naar de tandarts geweest en heeft geen rugprobleem). Ik laat dan de teugels los en begin dan maar weer opnieuw. En hup naar een paar passen stuiteren we weer door de bak. Ook ophoudingen helpen niet omdat ik links dan niet door kan komen omdat zij haar hoofd naar binnen toebrengt. Er tegenaan drijven helpt ook niet. Daarnaast loopt ze zeer dicht tegen de bakrand aan waardoor ik steeds met mijn beugel de bakrand raak. Heb ik haar weer voor elkaar en draai ik een volte, hup weer het hoofd omhoog en stuiteren maar (ze buigt dan ook niet door haar lichaam en alleen in haar hals). Ik ben niet snel genoeg met mijn ophoudingen zegt mijn instructeur. Hem lukt het uiteindelijk wel. Maar hij is dus vele maler sneller met zijn handen en kan veel beter rijden. Ik kan het zelf dus niet oplossen omdat ik dus gewoon niet beter en sneller ophoudingen kan maken met mijn handen. We hebben een tijdje de slofteugel gebruikt (wel op de juiste mannier gebruikt, dus als begrenzing en niet als een middel om een paard in de aanleuning te trekken). Dan gaat het uiteindelijk goed maar haal je hem eraf dan hup gaat het hoofd er weer op. Haar moeder is alleen maar te rijden met een stang en trens en ik wil niet direct naar een zwaar middel grijpen. Ik longeer regelmatig met de gogue en probeer (wanneer we weer buiten kunnen rijden balkjes te gaan lopen). Ze komt ieder dag buiten (8a 9 uur). Ik denk erover om een bit met rolletjes of een robart bit of een myler bit (beide kanten draaien onafhankelijk van elkaar) aan te schaffen. Maar zie hier vaak negatieve berichten over. Ze heeft nu een bustrens in en schuimt de laatste maanden ook niet meer. Ik heb dit probleem nu al een aantal maanden en het is bijzonder frustrerend dat ik het zelf niet kan oplossen omdat ik niet snel genoeg ben en ik regelmatig hierdoor ontzettend veel pijn in mijn armen, rug (heb zelf ook nog een hernia) en benen krijg. Wie heeft er een oplossing voor mij!!!!!
Estherh schreef:1 Links gaat zij prima in de aanleuning maar rechts steekt ze naar een paar passen haar hoofd in de lucht en pakt het bit links (buitenzijde) vast en laat rechts (binnenzijde) los en drukt haar rug weg en slaat vaak met het hoofd.
2 Ook ophoudingen helpen niet omdat ik links dan niet door kan komen omdat zij haar hoofd naar binnen toebrengt.
3 Er tegenaan drijven helpt ook niet. (ze buigt dan ook niet door haar lichaam en alleen in haar hals)
4 We hebben een tijdje de slofteugel gebruikt (wel op de juiste mannier gebruikt, dus als begrenzing en niet als een middel om een paard in de aanleuning te trekken). Dan gaat het uiteindelijk goed maar haal je hem eraf dan hup gaat het hoofd er weer op.
5 ik regelmatig hierdoor ontzettend veel pijn in mijn armen, rug (heb zelf ook nog een hernia) en benen krijg.
Ik heb wat tips uitgeprobeerd. Ik heb haar eerst gelongeerd en balkjes laten lopen en ben daarna gaan rijden. Eerst rustig onder haar tempo en op de volte. Daarna rechtuit en wanneer ze weer probeerde het bit te pakken en het hoofd weg te trekken heb ik haar op een volt van 10-15 m gezet en wanneer ze weer met haar hoofd weer naar beneden ging weer rechtuit gaan rijden en ieder keer wanneer haar hoofd weer omhoog bracht weer op de volte. Ze gaf het zelf na 20 minuten op en toen kon ik haar meer van achteren naar voren rijden. (haar achterhand is trouwens van nature al heel sterk ivm het tuigpaardenbloed). De teugels heb ik vrij lang gehouden. Ik heb nog een van tips voor de galop gebruikt van een ander gepubliceerd probleem om bij een jong paard dat hard door de bak galoppeert in de verlicht zit te gaan zitten. Dit werkte super. Ik kon zelfs een volte van 15 meter in een rustige galop maken. Je leert er veel van hoe anderen hun problemen oplossen!!!