Moeilijk, moeilijk,...
Train jezelf op ontspannen. Dat is iets wat jezelf thuis moet doen. Je kunt bij jezelf een soort pavlof-effect creeren (Pavlof schrijf je vast anders). In het kort komt de methode die ik ooit heb geleerd op het volgende neer:
Span een bepaade spier(groep) aan totdat je de spanning duidelijk voelt, bijvoorbeeld een vuist maken
vervolgens zeg je tegen jezelf ontspan (of rust, welk woord ook maar bij jou past) en laat dan die spier helemaal los (zodat je voelt dat de spanning helemaal weg is). Eén keer herhalen, en op naar de volgende spier(groep). Vergeet hierbij niet nek en rug. Je kunt het beste hiervoor plat op je rug liggen. enne, niet overdrijven, je hoeft er geen spierpijn aan over te houden. Op een gegeven moment reageer je al automatisch als je tegen jezelf 'ontspan' zegt.
Ik heb deze methode aangeleerd gekregen in het kader van rsi-klachten. Bij mij heeft het gewerkt, maar het lukte echt niet in een keer, en was minimaal 1x per dag 20 minuten bezig.
Pas na een paar maanden had ik het idee dat ik op commando mijn lichaam kon ontspannen. Zo, dat voor de lange termijn. Voor meer informatie kun je misschien op internet kijken onder rsi en ontspanningsoefeningen, maar dat weet ik niet zeker, want ik ben op een andere manier aan de informatie gekomen.
Voor de korte termijn en 'noodsituaties' werkte het voor mij altijd prima om naar de vogels, bomen of zonsondergang te kijken en even te genieten. Ben je zo erg gespannen dat je pony gestressd is, even stappen aan de lange teugel, wachten totdat je pony ontspant en dan uitgebreid belonen. Dan weet ze in elk geval dat ze de beloning (=stappen) krijgt als ze zelf helemaal ontspant. Anders gaat ze maar denken dat ze, als ze gaat stressen, daarna lekker mag stappen.
Veel succes, en hou vol, de methode werkt ook op andere momenten.