Moeite ontspanning te houden onder het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Moeite ontspanning te houden onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:35

IK rijd nu sinds 3 jaar een verzorgpony en ben nu L2 met een behoorlijk aantal winstpunten. Maar de laatste tijd merk ik dat het alleen maar slechter gaat. Na een tijdje klooien en proberen zijn we tot de uitkomst dat ik me onder het rijden (zowel thuis rijden, als losrijden, als de proef) niet kan ontspannen. Daar reageert zij heel heftig op en gaat zich ook gespannen gedragen. Gevolg: Ik verkramp nog meer en zo is het cirkeltje weer rond.
Dit is overigens niet alleen met rijden, ik heb op meerdere vlakken moeite op het moment van prestatie en ga dan spannen (bijvoorbeeld school.)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die tips hebben hoe ik de ontspanning terug kan vinden onder het rijden (daar gaat het in dit geval vooral om natuurlijk).

Welshcob

Re: Moeite ontspanning te houden onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:55

Ik had vroeger er van last dat ik met mijn bovenbenen ging klemme op het moment dat het paard ging galoperen, en bij het spannen van mijn bovenbenen had ik altijd enorme spierpijn. Ik ben me gaan voorstellen dat ik 1 blubberpudding ben (haha ). Daardoor werd ik heel ontspannen maar kon ik wel moeilijker blijven zitten, met het gevolg dat ik weer ging klemmen. Je leren ontspannen is denk ik niet dat je zomaar even leert. Het is zoiets als scheef zitten denk ik. Als je scheef zit voelt recht zitten helemaal scheef en wil je zo liefst mogelijk weer scheef gaan zitten om dat oude gevoel terug te pakken, eenmaal je dan met veel stapjes hebt geleerd dat je recht moet zitten en dat je dan ook recht zit, zit het stukken makkelijker voor je en loopt je paard ook veel beter. Zo is het volgens mij ook bij gespannen te zitten.
Het is dus veel veel oefenen, maar als je het volhoudt wordt je er zeker dubbel zoveel voor beloond .

LiNDz

Re: Moeite ontspanning te houden onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:05

Ik heb ook moeite met mn bovenarmen ontspannen. Als ik (te) goed wil rijden, verkrampt mn bovenlichaam helemaal, en mn armen.
Als ik erop let ontspant het, en daarna weer van voren af aan :/

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:13

Hoe oud ben je?
Een borrel wil ook wel eens helpen .
Echt waar hoor!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:05

Misschien ben je wel teveel bezig met dressuur, presteren, proefjes etc en reageren jullie beiden daarop. Misschien gewoon eens wat vaker poosje buiten rijden en plezier maken met je paardje (de zinnen verzetten). Verder kunnen zitlessen (aan de longe) ook wonderen doen.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:31

Moeilijk, moeilijk,...

Train jezelf op ontspannen. Dat is iets wat jezelf thuis moet doen. Je kunt bij jezelf een soort pavlof-effect creeren (Pavlof schrijf je vast anders). In het kort komt de methode die ik ooit heb geleerd op het volgende neer:
Span een bepaade spier(groep) aan totdat je de spanning duidelijk voelt, bijvoorbeeld een vuist maken
vervolgens zeg je tegen jezelf ontspan (of rust, welk woord ook maar bij jou past) en laat dan die spier helemaal los (zodat je voelt dat de spanning helemaal weg is). Eén keer herhalen, en op naar de volgende spier(groep). Vergeet hierbij niet nek en rug. Je kunt het beste hiervoor plat op je rug liggen. enne, niet overdrijven, je hoeft er geen spierpijn aan over te houden. Op een gegeven moment reageer je al automatisch als je tegen jezelf 'ontspan' zegt.

Ik heb deze methode aangeleerd gekregen in het kader van rsi-klachten. Bij mij heeft het gewerkt, maar het lukte echt niet in een keer, en was minimaal 1x per dag 20 minuten bezig.
Pas na een paar maanden had ik het idee dat ik op commando mijn lichaam kon ontspannen. Zo, dat voor de lange termijn. Voor meer informatie kun je misschien op internet kijken onder rsi en ontspanningsoefeningen, maar dat weet ik niet zeker, want ik ben op een andere manier aan de informatie gekomen.

Voor de korte termijn en 'noodsituaties' werkte het voor mij altijd prima om naar de vogels, bomen of zonsondergang te kijken en even te genieten. Ben je zo erg gespannen dat je pony gestressd is, even stappen aan de lange teugel, wachten totdat je pony ontspant en dan uitgebreid belonen. Dan weet ze in elk geval dat ze de beloning (=stappen) krijgt als ze zelf helemaal ontspant. Anders gaat ze maar denken dat ze, als ze gaat stressen, daarna lekker mag stappen.

Veel succes, en hou vol, de methode werkt ook op andere momenten.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:11

Zet ten eerste een stapje terug. Ga gewoon lekker suf door de bak heen. Geen moeilijke oefeningen, alleen maar stap, draf en galop, voltes en meer niet.
Ten tweede: gooi tijdens het rijden je schouders eens los. Ik doe dit door even expres mijn ellebogen ver van mijn lichaam af te brengen en even als een zoutzak in het zadel te zitten. Dwing jezelf dit regelmatig tijdens het rijden even te doen. Tussentijds stappen? Teugels los en even helemaal niets doen. Deze tip kreeg ik van vele andere boktmensen en het heeft mij heel veel geholpen.
Ten derde: rijd gewoon eens even niet voor een paar dagen. Gooi je paard lekker los in de bak of longeer alleen maar.
Ik kan je niet garanderen dat het voor jou helpt maar mij heeft het vorige week goed geholpen.
Dat het niet meer gaat heeft te maken met je eigen prestatiedwang. Gun jezelf maar ook vooral je paard de tijd om even helemaal niets moeilijks te doen. Geen zin om wedstrijden te rijden? Doe het dan ook gewoon even niet.