Weigeren bij springen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RolingRoos

Weigeren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 12:07

Mijn pony heeft laatst een keer geweigerd en nu
dacht hij bij zichzelf dat kan ik dus wel vaker doen..
Maar hoe krijg ik het er nou weer uit..
Echt kwaad worden heeft geen zin want dan denkt
hij gelijk bekijk het maar..
En ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en zo veel
mogelijk been te geven maar het lukt echt niet..
Eerst springt hij nog wel maar na een tijdje stopt
hij gewoon terwijl hij dat eerst niet deed zal
hij dan gewoon moe zijn of doet hij het expres?
Iemand tips??

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:08

Terug naar het begin, veel balken draven, keertje laten vrijspringen en lage kruisjes en steiltjes gaan springen. Dit alles onder goede begeleiding.

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 12:11

Oke zal dat eens gaan proberen thanks!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:14

RolingRoos schreef:
Oke zal dat eens gaan proberen thanks!!

Steek er genoeg tijd in, want zoiets is niet zomaar op te lossen. Het heeft ook met vertrouwen tussen ruiter en paard te maken.

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 12:28

Ja dat snap ik heel goed en mijn pony is daar heel erg gevoelig voor zodra ik een kleine twijfel heb weigert hij al en nu ik er al bijna daardoor ben afgevallen twijfel ik dus al best wel, dus we beginnen gewoon van voor af aan.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:34

VMR -> RT

MayoHippeia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:54

'Echt kwaad worden heeft geen zin want dan denkt
hij gelijk bekijk het maar..'
Waarschijnlijk ben je een keer goed kwaad geworden: logisch! veel paarden kun je met een tik iets afleren, maar dat heeft veel meer met timing te maken, dan met de tik. Straf hem niet te vaak en als het echt moet, doe het tijdens de weigering, maar rij daarna weer op de sprong aan alsof er niets is gebeurd, dus geef hem voor de sprong geen tik zodat hij springt! paarden zijn niet zo slim als mensen en associeren dat aanmoedigende tikje al snel met de sprong, en na een tijdje denkt hij: ja hallo iedere keer voordat ik spring krijg ik een tik! ben er klaar mee! (ik weet niet of je dat doet hoor, maar ik zie het vaak en het gaat dan van kwaad naar erger)
Verder is het inderdaad handig om weer wat lager te gaan springen, doe het rustig aan en laat hem weer het vertrouwen terug krijgen! succes!

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:26

Heb het ook 3/4 keer gewoon op nieuw geprobeerd maar toen werd ik het zat toen ben ik 10 minuten gaan dressuren en hem iets laten doen waar hij wel naar luistert en toen weer proberen te springen (en de hindernis wat lager gedaan) maar toen weigerde hij weer, daarna nog een rondje dressuur en weer proberen en toen weer weigeren nou toen gaf ik hem een flinke lel (dat bedoel ik met flink boos worden...) en daar schrok hij ook van en heb het toen weer geprobeerd en toen sprong hij ook wel!!
Maar toen ik week daarna weer ging springen flikte hij het zelfde spelletje weer...
Toen ben ik over laag sprongetje geweest wat hij wel doet en ermee gestopt weet het anders ook niet.

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:28

Maar snap niet waar het vandaan komt want we springen al heel lang samen en hebben zelf 1.05 gesprongen!
Ook dan weigerde hij misschien 1 keertje in die tijd maar misschien dat ik de laatste keer er bijna echt ben af gevallen dat ik teveel twijfel en dat hij mij nu niet meer genoeg vertrouwd om met mij over de hindernis te gaan??
Ik zal dus helemaal opnieuw moeten beginnen..

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:07

misschein schuine balken neerleggen en goed voorwaars houden laat het paard gen reden geven om te weigeren suc6

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:48

Ja dat lukt ook wel maar zodra het echt boven de 80 cm ongeveer komt dan weigert hij dus maar ik zal het allemaal rustig aan doen en overnieuw beginnen en zondag heb ik ook les dan kan ik het ook vragen aan mijn instructeur en dan zie ik wel weer verder hoop ik