belangrijk om te weten, rijden, verzorging, exc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

belangrijk om te weten, rijden, verzorging, exc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 09:19

ik las dit op de site van tineke bartels. ik vond het wel een heel mooi iets om hier te laten lezen. ben het volledig met haar eens, en kan het niet beter verwoorden, tot hoeverre ben jij het hier mee eens?

ik weet dat sommige mensen ook problemen met hun zelf hebben te paard, en denk dat dit ook wel goed voor hun van pas kan komen.

1) blijf kijken, luisteren en leren

Een mensenleven is veel te kort om alles zelf uit te vinden, kijk en luister dus vooral veel naar anderen die verstand van zaken hebben. Paardensport kun je bovendien niet alleen beoefenen, het is teamwerk! Een echte 'paardengek' is altijd bezig met het uitbreiden van zijn kennis.

2) verdiep je in de psychologie en zintuigen

Ga altijd uit van de kenmerken van je paard, zijn instincten en zijn zintuigen. Het paard is geen mens, en behandel hem dus ook niet zo. Het paard is een vluchtdier; een kuddedier en een (ex) steppedier. Hij heeft vooral behoefte aan afwisseling en beweging. Jij moet 'zijn taal' leren verstaan.

3) verdiep je in de anatomie en bewegingen

Leer paarden te beoordelen in hun werk. Wordt geen foutenkijker, het geheel is belangrijker dan de som van de (onder)delen. Houdt altijd rekening met het zwakste lichaamsdeel, de zwakste schakel. Leer het gevoel te herkennen van gelijkmatige "tactvolle" bewegingen.

4) verdiep je in de ziekten en gebreken

Bel op tijd de dierenarts en zorg er dus voor dat je altijd ziet of een paard iets mankeert. Let op afwijkingen in het gedrag en neem temperatuur of hartslag op als je iets niet vertrouwt.

5) leer observeren tijdens het verzorgen

Het verzorgen, het stalmanagement, is van grote betekenis voor het welzijn van je paard. Zorg voor een goed stalklimaat, gezelligheid op stal, poets je paard iedere dag, en schenk vooral veel aandacht aan een gezonde voeding, die aangepast is aan het werk. Maar gebruik de verzorging ook om je paard beter te leren kennen, te observeren en een nauwere band te leggen.

6) blijf werken aan jezelf

Goed leren paardrijden betekent vooral hard werken aan jezelf. Jezelf leren afknijpen. Zelfbeheersing opbouwen. Openstaan voor anderen, die beter zijn dan jezelf. Begeleiding zoeken van instructeurs. En vooral ook blijven leren van de gevoelservaring die je opdoet bij het narijden van goede "leerpaarden".

7) een goede zit is noodzakelijk

Goed zitten is niet alleen afhankelijk van een bepaalde houding, maar vooral van het gevoel voor balans en evenwicht. De ruiter moet de bewegingen van het paard leren volgen door het meeswingen van het middelste deel van het lichaam. Paardrijden is een evenwichtsspel. Leer je lichaam kennen en beheersen door aangepaste gymnastiekoefeningen.

8) communiceren met gevoel

Leer "praten" met je paard via je gewicht, je benen en je teugels, de zogenaamde "hulpen". Pas deze hulpen in de praktijk toe met "gevoel". Leer het gebruik van hulpmiddelen als de stem, de rijzweep of de sporen, en de toepassing van straf en beloning. Zorg dat de communicatie steeds verfijnder verloopt, zodat je met kleinere bijna onzichtbare hulpen kunt werken. Ontwikkel je ruitergevoel steeds meer. Probeer te bereiken dat het paard zich in volledig vertrouwen openstelt voor jouw hulpen. Dat noemen we in het Duits "durchlässigkeit".

9) ga steeds terug naar de basis

Niet het aanleren van oefeningen is belangrijk, maar de manier waarop die oefeningen worden uitgevoerd. Fijn paardrijden kan alleen op een paard dat ontspannen, "los" en gehoorzaam is. Je moet het gevoel van een "durchlässig" paard ervaren, onthouden en verfijnen. Daarom moet je altijd, als wedstrijdruiter of recreatieruiter aandacht blijven besteden aan de eerste stapjes van het opleidingsscala. En je moet je gevoel steeds verder ontwikkelen en verfijnen. "Terug naar de basis" moet een dagelijkse bezigheid zijn.

10) gebruik een systematische opleidingssysteem

Houdt de verschillende drie fasen van de opleiding en de zes opleidingskriteria steeds goed in het achterhoofd. Dat zijn: takt en regelmaat, ontspanning en souplesse, aanleuning, schwung, recht richten en verzameling. Het doel van de opleiding is de bereidheid van het paard om de hulpen van de ruiter gehoorzaam en zonder dwang te accepteen. In Duitsland noem men dat "durchlässigkeit". Ik ken geen beter woord.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:27

helemaal mee eens

ik mis aleen een ding!!

wordt nooit boos als iets niet meteen lukt want dan doe je het waarschijnlijk zelf niet goed

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:01

communiceren met gevoel staat het : Leer het gebruik van hulpmiddelen als de stem, de rijzweep of de sporen, en de toepassing van straf en beloning.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:45

klinkt goed en ik ben het er ookhelemaal mee eens, als iedereen dit nou eens zou doen

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:16

Dat klopt inderdaad, beter te verwoorden kan ik ook niet. Het mooie eraan is dat eigenlijk iedereen dit moet weten en kennen voordat ze een paard of pony aanschaffen. In praktijk kom je zoveel mensen tegen die paard of pony hebben en nauwelijks verstand ervan hebben, maar dan helaas ook geen advies aan anderen vragen die er wel verstand van hebben.

danifur

Re: belangrijk om te weten, rijden, verzorging, exc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:27

Helemaal mee eens!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:28

Bets schreef:
Dat klopt inderdaad, beter te verwoorden kan ik ook niet. Het mooie eraan is dat eigenlijk iedereen dit moet weten en kennen voordat ze een paard of pony aanschaffen. In praktijk kom je zoveel mensen tegen die paard of pony hebben en nauwelijks verstand ervan hebben, maar dan helaas ook geen advies aan anderen vragen die er wel verstand van hebben.

dat bedoel ik dus ja ik dacht van is mischien wel wat voor op bokt, kunnen mensen het lezen exc

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:22

naar mijn ervaring klopt dit helemaal.
Inderdaad fijn dat je et erop heb gezet veel mensen kunnen ervan leren!!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:04

kelly21 schreef:
naar mijn ervaring klopt dit helemaal.
Inderdaad fijn dat je et erop heb gezet veel mensen kunnen ervan leren!!

maar veel mensen lezen het niet echt. wel jammer

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:04

Wat bedoel je Navidad?

Vind het ook wel mooie richtlijnen!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 18:50

ik bedoel eigenlijk dat ik er weinig reacties op krijg

horsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:56

Ik heb het gelezen!!
Enne het klopt idd helemaal!
Ik zou het niet beter kunnen beschrijven!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:56

ik vind het ook goede tips *gaat het op stal bij de stalregels hangen *

Helaas ken ik ook veel mensen die hun best doen om vooral deze dingen NIET na te streven...

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:14

neej inderdaad, kijk dit is voor mij paardrijden

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:13

Goed van je om het neer te zetten wess..

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 12:39

thanxx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:20

Leuk dat je dit er neer hebt gezet!

Behalve dit stukje lezen en goed in je oren knopen heb je daarnaast ook nog begeiding nodig die je op deze punten wijst terwijl je aan het werk bent met je paard. Ik bedoel; we weten allemaal wel redelijk goed hoe het allemaal hoort. Maar in de praktijk is het vaak vreselijk moeilijk om ze allemaal goed toe te passen.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 13:36

dat weet ik ben ik het ook met je eens. maar somige mensen weten dingen nog niet wat wel verstandig is om te weten

Kijk als ik het bijvoorbeeld over rechtstellen en het paard aanvoelen heb, dan weten ze vaak niet wat ik bedoel. en dat word hier precies allemaal uitgelegd (was even een voorbeeld)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:46

Pff, maar het rechtstellen van een paard is ook behoorlijk ingewikkeld. Dat is zeker niet iets dat je op een gegeven moment voor elkaar hebt en wat je dan ook voor altijd beheerst. Een paard kan op zo veel manieren scheef worden en in zo veel gradaties. Juist daar heb je die begeleiding voor nodig.

Iets snappen en iets kunnen zijn twee heel verschillende dingen. Voordat je het juiste gevoel ontwikkeld hebt, heb je iemand langs de kant nodig die je steeds op het jusite moment de juiste aanwijzing geeft.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 13:59

Jippie schreef:
Pff, maar het rechtstellen van een paard is ook behoorlijk ingewikkeld. Dat is zeker niet iets dat je op een gegeven moment voor elkaar hebt en wat je dan ook voor altijd beheerst. Een paard kan op zo veel manieren scheef worden en in zo veel gradaties. Juist daar heb je die begeleiding voor nodig.

Iets snappen en iets kunnen zijn twee heel verschillende dingen. Voordat je het juiste gevoel ontwikkeld hebt, heb je iemand langs de kant nodig die je steeds op het jusite moment de juiste aanwijzing geeft.

daar ben ik het ook mee eens. die flemming van mij is ook nog steeds schots en scheef, is de laatste 4 jaar zo gereden en heb er een hele klus aan om haar goed recht te krijgen maar goed ooit komt dat wel het is altijd fijn om een goed toeziend oog te hebben die je overal in kan begeleiden

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:16

idd heel goed beschreven ben et met der eens

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:17

idd heel goed beschreven ben et met der eens