Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
staat het : Leer het gebruik van hulpmiddelen als de stem, de rijzweep of de sporen, en de toepassing van straf en beloning. 
Bets schreef:Dat klopt inderdaad, beter te verwoorden kan ik ook niet. Het mooie eraan is dat eigenlijk iedereen dit moet weten en kennen voordat ze een paard of pony aanschaffen. In praktijk kom je zoveel mensen tegen die paard of pony hebben en nauwelijks verstand ervan hebben, maar dan helaas ook geen advies aan anderen vragen die er wel verstand van hebben.
kelly21 schreef:naar mijn ervaring klopt dit helemaal.
Inderdaad fijn dat je et erop heb gezet veel mensen kunnen ervan leren!!
*gaat het op stal bij de stalregels hangen
* 
ben ik het ook met je eens. maar somige mensen weten dingen nog niet wat wel verstandig is om te weten 
Jippie schreef:Pff, maar het rechtstellen van een paard is ook behoorlijk ingewikkeld. Dat is zeker niet iets dat je op een gegeven moment voor elkaar hebt en wat je dan ook voor altijd beheerst. Een paard kan op zo veel manieren scheef worden en in zo veel gradaties. Juist daar heb je die begeleiding voor nodig.
Iets snappen en iets kunnen zijn twee heel verschillende dingen. Voordat je het juiste gevoel ontwikkeld hebt, heb je iemand langs de kant nodig die je steeds op het jusite moment de juiste aanwijzing geeft.
maar goed ooit komt dat wel
het is altijd fijn om een goed toeziend oog te hebben
die je overal in kan begeleiden