het belangrijkste is, zelf ontspannen blijven. als je de gewone galop niet uit kan zitten, moet je al helemaal geen middengalop gaan rijden. dan zit je je paard onwijs tegen.
je moet niet denken dat de overstap zo groot is van pony naar paard, het rijd inderdaad wel anders, maar als je bijvoorbaat gaat denken oehh hij neemt grote passen exc, ga je jezelf al spannen en op zitten fokken. niet doen dus.
rijden en oefenen, probeer soepel te blijven in je hele lichaam, als je je paard tegen zit zit dat ook niet fijn. dan zit je op een plank!! en heb je het gevoel dat je op een krant zit.
hoe meer jij jezelf ontspant, hoe beter het zal gaan. een angst dat kan ik me haast niet voorstellen (ken zelf weinig angsten wat paarden betrefd..)
probeer als er gezecht word van aanspringen in de rechtergalop exc, even van te voren diep in ademen en weer langzaam uit en spring dan aan. dat is de enige tip die ik kan geven.
ik heb zelf wel een lesklantje die ook een beetje schrik heeft voor der eigen paard (maar goed dat paard bokt met aanspringen ontzettend vies) maar als ze van te voren even diep inademd en dan rustig weer uit, dat geeft haar innerlijke rust. en gaat het meestal ook erg super.
hoe gespanner je zit hoe meer je je paard tegen werkt. hoe ontspannender hoe fijner het gaat.