Help mij paard is een duiveltje geworden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Help mij paard is een duiveltje geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:56

ik heb even een vraagje ik heb/had een super lief paard
sinds een week doet mij paardje een beetje raar ze probeert te steigeren te bokken vier benen de lucht in.
ik sta sinds een week op een andere stal en dacht de eerste dagen dat het gewoon wennen was.
ze echt gewoon bij niet te houden mij tot bloedens toe moet ik haar inhouden en omlaag houden dat ze niet steigerd.
ik heb haar al vanaf haar tweede en zelf ingereden nergens geen problemen mee alles gaat heel goed zoals SB traver en wijken gaat prima appuyement zijn we ook aan het leren gaat ook goed.
galop ging normaal ook goed heeft even een paar maanden gehad dat ze in de linker galop wel eens verkeerd aanspringt maar daar heb ik geen last meer van.
en nou elke keer als ik aan wil springen in de galop dan doet ze haar hoofd omhoog en begint ze te steigeren gek te doen heel hard door de bak te crossen.
nou is het niet elke keer af en toe springt ze gewoon normaal aan en kan ik gewoon goed galoperen.
het zadel ligt goed heb niks aan gedaan geen rug problemen dierenarts is een paar weken geleden geweest toen had ze alleen een hoefzweer.
wat mij wel opvalt als er andere paarden in de bak rijden heb ik niet zoveel problemen rij ik alleen dan doet ze het juist.
nou blijf ik wel goed zitten maar als ik mij zusje laat rijden gooit ze mij zusje eraf al drie keer in twee dagen.
nou moet ik ook zeggen dat er eigelijk nooit iemand op mij paard rijd de enige die er echt op rijd ben ik en mij zusje en mij vriend zitten er heel af en toe op mijn vriend wel eens uitstappen en dat deed mij zusje normaal ook maar ze heeft al bijna een jaar manege les dus ik dacht dat moet wel lukken.
ze probeert het ook sneller bij een mij zusje of vriend dan bij mij.
krijg vrijdag weer les dan kijkt ze even maar hebben jullie ook wat tips?

wil geen antwoorden van een slof eraan of ei op haar kop kapot gooien hou niet van hulpteugels en wil het graag op een vriendelijke manier proberen.

oohh negeren heb ik ook al geprobeert en juist op reageren ook maar dat boeit haar niet allebei niet.

kan iemand helpen?

Askim

Re: Help mij paard is een duiveltje geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:59

ooh ze is trouwens 5 jaar dus kan ook pubertijd zijn.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:02

je moet de oorzaak van het probleem zien te vinden.. Ik geloof niet dat een paard zoiets doet om onder het werk uit te komen of gewoon om te etteren!

Je zegt dat het begonnen is sinds je op deze stal staat.. Hoe heb jij je paardje vervoerd? Is er misschien iets fout gegaan op de trailer waardoor die nu last van zn mond of rug heeft? En wat is er allemaal veranderd sinds je van stal gewisseld bent?

Ik denk dat je in deze richting moet zoeken..

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 00:08

M3isSi3j schreef:
je moet de oorzaak van het probleem zien te vinden.. Ik geloof niet dat een paard zoiets doet om onder het werk uit te komen of gewoon om te etteren!

Je zegt dat het begonnen is sinds je op deze stal staat.. Hoe heb jij je paardje vervoerd? Is er misschien iets fout gegaan op de trailer waardoor die nu last van zn mond of rug heeft? En wat is er allemaal veranderd sinds je van stal gewisseld bent?

Ik denk dat je in deze richting moet zoeken..

qua stal is er niks veranderd en vervoeren is goed gegaan bij onze trailer kan ze er voor gewoon uit dus geen problemen.
het enige wat veranderd is dat ze nu andere biks krijgt en ipv 2 nu 3 keer per dag biks.
ze was de laatste tijd toch wel een beetje vervelend ook op die andere stal maar dan was het meestal eerst kwatier en dan kon ik ontspannen rijden.
maar dat komt puur omdat ze in de winter binnen staat nou kan het ook liggen dat ze te veel energie heeft.
maar moet eerst wachten tot de weilanden weer open gaan.
nog bedankt

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:10

denk je niet dat als het frisheid is dat ze dan zou gaan rennen en bokken ipv steigeren?

Kan het niet zijn dat die bv zn mond heeft open gehaalt toen die op het touwtje stond te kauwen en zn everwicht verloor of zoiets?

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 00:16

nee haar mond is het niet heb ook al geprobeert om mij teugels los te houden met aan galoperen ze knabbelt gewoon goed op het bit.
op stal zeggen ze pubertijd maar dat vind ik niet zo erg maar hoop dat ik er wel iets aan kan doen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:19

je zou denken dat ze haar oude plekje gewoon heel erg mist,mischien moet je voorlopig rustig ana doen met rijden en wat aan de hanfd door het bosstappen en 2x per week rijden,om haar/hem wat tijd te geven!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:45

is er in de hoeveelheid van het voer misschien iets veranderd?? anders kun je het een keer proberen haar minder brok te geven en meer hooi? dat ze wat rustiger wordt?? (als het zeker niet lichamelijk is!) ik denk dat ze probeert onder het werk uit te komen op een nieuwe plek, met minder energiek voer is ze misschien makkelijker te corrigeren.. het moet wel veilig blijven

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 01:15

Casca schreef:
is er in de hoeveelheid van het voer misschien iets veranderd?? anders kun je het een keer proberen haar minder brok te geven en meer hooi? dat ze wat rustiger wordt?? (als het zeker niet lichamelijk is!) ik denk dat ze probeert onder het werk uit te komen op een nieuwe plek, met minder energiek voer is ze misschien makkelijker te corrigeren.. het moet wel veilig blijven

ze heeft nu EQuiral® stud en krijgt een kilo per dag maar nog minder zou dat niks uitmaken heb al van 2 kilo naar 1 gegaan en ze krijgt verder kuil.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:18

Ei op haar kop kapot gooien?

Verzin je dit nu even voor de grappigheid of word het echt gezegd?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 01:46

LiNDz schreef:
Ei op haar kop kapot gooien?

Verzin je dit nu even voor de grappigheid of word het echt gezegd?

nee dat word echt gezegd als je paard dan steigerd dan ei kapot gooien dan denken ze dat ze een hoofd hebben gestoten en dat het bloed.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:49

ei op zijn hoofd kapot gooien? spoor jij niet helemaal ofzo? als jij je paard flink kopschuw wil hebben nou ga je gang, maar een grote kans dat je paard voor zijn leven lang getraumatiseerd is. en btw dat tussen de oren is het zwakste plekje van de schedel van een paard, dus hij hoeft maar iets te hard zijn, neej sorry moet daar niet aan denken.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:54

Navidad schreef:
ei op zijn hoofd kapot gooien? spoor jij niet helemaal ofzo? als jij je paard flink kopschuw wil hebben nou ga je gang, maar een grote kans dat je paard voor zijn leven lang getraumatiseerd is. en btw dat tussen de oren is het zwakste plekje van de schedel van een paard, dus hij hoeft maar iets te hard zijn, neej sorry moet daar niet aan denken.

Goed lezen Navidad, de ts zegt juist dat ze dat soort advies níet wil

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:07

Is het misschien niet zo dat ze gewoon nog niet gewend is daar?? Je zegt dat ze het vooral doet als ze alleen is in de bak, dus misschien dat ze gewoon nog onzeker/bang is. Met andere paarden erbij heeft ze altijd nog steun zeg maar.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:10

Ellende schreef:
Navidad schreef:

Goed lezen Navidad, de ts zegt juist dat ze dat soort advies níet wil

sorry dan heb ik dat niet gezecht

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:11

misschien longeren voor het rijden? dat hij effe lekker zijn streken kan uitbokken enzo, en dan erop?
Succes ermee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:35

Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren, andere omgeving, pubertijd, andere paarden, niet in de wei kunnen, andere brokken (zelfs een ander merk kan al verschil maken).
Hoe het wel in de gaten, want steigeren doen ze niet zomaar, je paard wil je iets duidelijk maken....

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:45

Heeft hij geen pijn in zijn lichaam?
Vooral de rug is vaak oorzaak bij jonge paarden.
Succes met het zoeken naar de oplossing!

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:36

MirandaFuego schreef:
Heeft hij geen pijn in zijn lichaam?
Vooral de rug is vaak oorzaak bij jonge paarden.
Succes met het zoeken naar de oplossing!

rug is goed is nagekeken is helemaal goed.
ik ga kijken wat ze gaat doen als ik haar eerst even los gooi of even longeer.