S-vorm in de lijf bij het aangaloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

S-vorm in de lijf bij het aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:54

Hallo Allemaal,

Ik heb rijtechinisch probleem: rechter galop.
Op dit moment krijg ik goed les en wordt er veel aandacht aan dit probleem besteed. Toch open ik dit topic, omdat jullie misschien nog handige tips hebben.
Mijn Pony gaat namelijk vlak voor het aangaloperen met zijn lijf in een S-vorm lopen. Ik drijf goed met mijn binnenbeen om de activiteit van zijn binnenachterbeen te blijven stimuleren, maar hij vindt de rechtergalop ongelooflijk moeilijk.
Hebben jullie mischien wat tips??
Alvast Bedankt!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:56

dit ga ik volgen ik krijg mijn paard namelijk helemaal niet in de rechtergalop

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:56

Goed stelling, en in de hoek aangaloperen...
En overdrijf is een keertje lekker. Dus je been wat verder naar achteren.
Meer weet ik niet.

Hanin

Re: S-vorm in de lijf bij het aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:07

Miriano,
Met stelling springt hij ook nog eens vaak links aan.
En vandaag heb ik ook overdreven mijn binnenbeen naar achteren gedaan, maar dat leverde ook niet de gewenste resultaat op.
Morgen heb ik weer les en dan met de dubbele longe. Hopen dat hij dan ook recht in zijn lijf blijft bij aan het aangaloperen.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:58

buitenbeen naar achteren he
Maak hem rond, bijv. op een volte zetten ofzo.

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 00:23

Miriano schreef:
buitenbeen naar achteren he
Maak hem rond, bijv. op een volte zetten ofzo.

Ja, mijn buitenbeen gaat ook wat achter de singel en meestal proberen we het ook op de volte....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:31

Hoe reagerert jou paard als je hem een "wissel" laat springen, dus begin op de linkerhand, ga dan van hand veranderen en pak dan een grote volte en spring daarin opnieuw aan (je bent dan dus op de rechterhand) maar dan zonder dat je dus in draf terug valt... Ben erg benieuwd hoe jou paard dan reageert...
Als hij dan alleen maar overkruisd aanspringt, dan kan het duiden op een blokkade (spier) in zijn rug.. ben erg benieuwd!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:50

misschien een opendeur

maar geef je wel genoeg ruimte op je binnenteugel

buitenteugel tegen de hals binnenbeen goed doordrukken en lucht op de binnenteugel anders blokkeer je zelf het binnen achterbeen

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:55

Idd, op de volte proberen, op het einde, vlak voordat je terug op de hoefslag komt.
Misschien kan je ook eens proberen om net voor de hoek travers te rijden en dan in de hoek zelf naar binnen laten vallen in galop? Meestal moeten ze dan vanzelf in goede galop 'vallen".

Als het een keer goed gaat, vergeet niet te BELONEN! Als het lukt, ga het dan ook niet te vaak nog herhalen, dan heb je veel kans dat het terug fout gaat. Gaat het goed, doe dan een keer een andere oefening.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:44

Miriano schreef:
Goed stelling, en in de hoek aangaloperen...
En overdrijf is een keertje lekker. Dus je been wat verder naar achteren.
Meer weet ik niet.

als dit niet helpt gewoon goed rechtstellen, zelf ontspannen blijven. met rechtstellen bedoel ik dus dat je paard helemaal netjes onder je loopt, dat je hem netjes tussen je benen kan houden, zonder dat die een pasje schuin neer zet.

goed de hulp voor de galop geven, buitenbeen enkel een klein stukje achter de singel. zorgen dat die je hand volgt, zo dat je hem laag en rond in kan stellen, en ook zonder moeite weer naar die oprichting toe kan. En zodat jij je hand wat meer voor zet dat die ook gelijk gaat zoeken naar die hand, daarna uiteraard wel weer de juiste aanleuning erbij pakken!!

Binnen hand een beetje van de hals (klein beetje stelling) en zorgen dat die recht onder je blijft, buiten been een stuk naar achter. spring die goed aan? een half rondje is dan zat, beloon hem zodat die weet dat die het goed heeft gedaan en draaf of stap een paar rondjes en probeer het daarna nog een keer.

succes ermee

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:09

Best kans dat hij door extra stelling te nemen juist eerder verkeerd aanspringt want je geeft daar het buitenbeen de ruimte om aan te springen, als je begrijpt wat ik bedoel. Eerder zou ik dus neigen naar het advies van Navidad : rechtstellen!
En snel aan de hulpen maken zodat hij niet zo de tijd heeft om te gaan wringen voor het aanspringen.

Ook al genoemd hier in het topic: zet de achterhand een stukje naar binnen (traversachtig).

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:19

Misschien ligt het aan de natuurlijke (aangeboren) scheefheid van je paard waardoor hij op één kant altijd lekkerder loopt dan de andere kant.
Dit probleem kan rijtechnisch opgelost worden door contrastelling.
Als je paard rechts niet goed in galop gaat, zou ik zeggen dat ie linksgebogen is en links wel goed loopt (klopt dat?).
Ik zou dan beginnen met vooral veel contrastelling op linkerhand. (dus buitenstelling op rechterhand) totdat je paardje zich volledig wil ontspannen op je rechterhand en hem aanvaard.
Zo wordt het makkelijker om hem in rechterstelling op rechterhand te laten aanspringen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:27

Vraag juist eens een keertje linkerstelling. wedden dat hij dan wel aan springt/ Hoe gallopeerd hij aan op de longe?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:18

Rechtrichten is belangrijke factor. In de basis meenemen, dan zal bij aanspringen ook stuk makkelijker gaan!!! Paard in balans brengen, ruiter in balans zitten, gelijkmatige aanleuning en juiste drang naar voren. Basis basis basis en dan pas verder werken. Contrastelling kan wel maar dan kun je juist ook een S vorm in lichaam creeeren, het is meer contrabuiging in gehele lichaam van paard!!! Vind ik zelf beter.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:49

Vandaag weer les gehad. We zijn alleen bezig geweest met rechtrichten. Eerst aan de dubbele longe, hij vond het zo moeilijk om mijn linkerteugel te volgen en die pakte hij ook vast. Zijn rechterachterbeen onder de massa plaatsen vond hij ook heel moeilijk. Door schouderbinnenwaarts te rijden ging het al beter om zijn binnenachterbeen onder de massa te zetten. Hij werd al losser in zijn lijf door veel 8-jes te rijden en pakte hij mijn linkerteugel ook minder vast, ook omdat ik hem daar telkens hij hem pakte geen druk opzette. De rechtergalop lukte nog niet, maar morgen gaan we weer verder.

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:50

[***] schreef:
Hoe reagerert jou paard als je hem een "wissel" laat springen, dus begin op de linkerhand, ga dan van hand veranderen en pak dan een grote volte en spring daarin opnieuw aan (je bent dan dus op de rechterhand) maar dan zonder dat je dus in draf terug valt... Ben erg benieuwd hoe jou paard dan reageert...
Als hij dan alleen maar overkruisd aanspringt, dan kan het duiden op een blokkade (spier) in zijn rug.. ben erg benieuwd!

Dat lukt meestal wel, ook als hij verkeerd aanspringt en ik hem op de volte hou en goed met mijn buitenhand sluit springt hij vaak ook over in de goede galop. Maarja dat is niet hoe het hoort te gaan natuurlijk.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:54

Citaat:
We zijn alleen bezig geweest met rechtrichten. Eerst aan de dubbele longe
Rechtrichten kan niet aan de longe, dan lopen ze nl de hele tijd met stelling naar binnen.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:03

Ik zeg toch ook aan de DUBBELE longe.
En dan lopen ze niet de hele tijd naar binnen, hoor!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:06

Ja rechtrichten met dubbele longe, maar ook rechtrichten onder de man! Dat is ook belangrijk. En proberen het gewicht op de achterhand te krijgen, eerst sterker maken van achteren en zorgen dat je de verbinding houd vanuit de achterhand naar voren toe. Dan heb je ook een betere controle tijdens aanspringen.

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:11

Bets schreef:
Ja rechtrichten met dubbele longe, maar ook rechtrichten onder de man! Dat is ook belangrijk. En proberen het gewicht op de achterhand te krijgen, eerst sterker maken van achteren en zorgen dat je de verbinding houd vanuit de achterhand naar voren toe. Dan heb je ook een betere controle tijdens aanspringen.

Ja logisch hoe je het allemaal vertelt...Maar het is zOOO moeilijk in de praktijk!
Conclusie: paardrijden is moeilijk

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:15

Inderdaad dat is ook zo, ik heb niet gezegd dat het makkelijk is. Probeer met deskundig hulp hieraan te gaan werken, ook jezelf opnemen met videocamera en zelf terugkijken helpt veel, heb ik zelf ook veel van geleerd, omdat soms hetgevoel toch net ietsje anders is al het zicht van iemand die naast de bak staat. Maar probeer goed eerst tijdens losrijden, goeie verbinding te maken vanuit de achterhand naar voren, zodat je gevoel hebt dat je paard als ware duwt en dat je met lichte weerstandbiedende hand het paard kunt laten nageven en probeer hem recht te richten, goed buigen naar 2 kanten en spieren oprekken, zodra paard naar gelijkmatige aanleuning komt, zal deze gaan ontspannen. En dan ga je eraan werken om achterhand sterker te maken, kleinere wendingen maken heel veel overgangen en tempowisselingen en dan ga je korte stukjes galloperen. Veel succes!!

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:26

Bets schreef:
Inderdaad dat is ook zo, ik heb niet gezegd dat het makkelijk is. Probeer met deskundig hulp hieraan te gaan werken, ook jezelf opnemen met videocamera en zelf terugkijken helpt veel, heb ik zelf ook veel van geleerd, omdat soms hetgevoel toch net ietsje anders is al het zicht van iemand die naast de bak staat. Maar probeer goed eerst tijdens losrijden, goeie verbinding te maken vanuit de achterhand naar voren, zodat je gevoel hebt dat je paard als ware duwt en dat je met lichte weerstandbiedende hand het paard kunt laten nageven en probeer hem recht te richten, goed buigen naar 2 kanten en spieren oprekken, zodra paard naar gelijkmatige aanleuning komt, zal deze gaan ontspannen. En dan ga je eraan werken om achterhand sterker te maken, kleinere wendingen maken heel veel overgangen en tempowisselingen en dan ga je korte stukjes galloperen. Veel succes!!

Ja ik heb wel goed les!! Alleen kan ik zoiets nog niet oplossen. Maar bedankt voor de tips!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:30

En je instructeur wat zegt die daarvan? Gebeurd het ook in de les dan?

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:31

Heey..

Mijn pony springt rechts ook best moeilijk aan in galop.
Je kan proberen om links aan te galopperen, A of C af te wenden en naar rechts te laten wijken. Omdat dit niet zo'n prettige houding is springt je paard waarschijnlijk in de rechtergalop.
Je kan ook proberen om links aan te galopperen en bij bijv. B een keertwending te rijden. Net voordat je op de hoefslag komt, buig je je paard om, linkerbeen naar achteren..
Je kan ook in de linkergalop volte verkleinen/vergroten, daar krijgt je paard een sterker achterbeen van, gaat de rechtergalop ook meteen een stuk beter!
Gewoon heel veel oefenen!!
Suc6..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:39

Interessant topic. Ik heb zelf net zo een probleem. Had al vaker dit probleem gehad en met veel oefening en hulpjes uiteindelijk toch gelukt. Nu rijd ik op een wanhopig geval. Alles geprobeert. Nou heb ik haar eergister, na 4 weken oefenen 1 pas in de goede galop gehad. Gister 2 keer een half rondje. Gaat dus vooruit. Hoe ik het doe, gewoon kleine voltes rijden en direct na het warmstappen beginnen. Haar minder tijd te geven om na te denken en moeilijk te doen. Ik blijf rustig oefenen. We hebben alle tijd en ze moet gewoon nog sterker worden. De tips die hierin gezegd worden zal ik ook zeker opvolgen.